A használt autók füstjelei

használt autó kipufogó füst hasznos

Autóvásárláskor a kiszemelt kocsi külső-belső átnézése, a próbaúton a motor erejének, a váltó, fékek, kuplung, futóműelemek elhasználtságának, zörgéseinek, csikorgásainak ellenőrzése mellett érdemes arra is odafigyelni, mi távozik a kipufogón. Egy jól beállított, egészséges motor is eregethet időnként szemmel látható dolgokat, de egy elkopott vagy súlyosan hibás motor füstölése sokszor egyértelműen elárulja, hogy drága lenne megvenni a kocsit. Összefoglaljuk, hogy melyik füstjelnek mi a jelentése.

Fehér, fátyolszerű füst hidegindítás után

Hidegben, hidegen indított motornál új autóknál is gyakran látható jelenség, nem utal hibára. Tulajdonképpen nem is füst ez, hanem a kipufogórendszerben kicsapódott vízből származó pára (gyakran társul látható vízcsepegéssel is a cső végén), amely az autó műszaki elemeinek átmelegedésével megszűnik. Ha hűvös reggelen a próbaúton így indul az autó, még nem kell otthagyni, de ha pár kilométer, pár perc után még mindig jön valami fehér dolog a csövön, az már más problémát jelez.

Sűrű, zsíros fehér füst

A motorblokkot vagy motortömböt és a hengereket lezáró hengerfejet keresztül-kasul átjárják azok a kis csatornák, melyekben a rendszert hűtő és egyenletes, optimális üzemi hőmérsékleten tartó hűtőfolyadék kering. Ha ezekből a csatornákból, járatokból valamilyen úton-módon átszüremlik a hűtőfolyadék (amelynek tömegét jellemzően egy etilén-glikol nevű anyag adja) az égéstérbe, ott részben elég, részben elpárolog – ennek jele a súlyos, fehér füst a kipufogógázban. Ilyenkor szoktuk azt mondani, hogy „hengerfejes” a motor, bár nem biztos, hogy ez a baj. A leggyakrabban a hiba oka valóban a motorblokk és a hengerfej közti tömítés átégése (ez a legjobb eset, pár tízezer forintos javítás) vagy a hengerfej repedése (ez már százezres nagyságrend), de akár a motorblokk repedése is okozhatja a hűtővíz szivárgását (anyagi csőd). A hengerfejesség leggyakrabban dízelmotoroknál jelentkezik, a hidegen pörgetés vagy a hosszú távú túlerőltetés hatásaként, de benzinmotorokon is előfordul.

Kékes füst

A motor kenőolajának égése okozza, kísérőjelensége az erős motorolaj-fogyasztás. Szívómotor esetében szinte mindig arra utal, hogy elhasznált, kopott motorral van dolgunk és vagy a hengerben már csak kóválygó dugattyú mellett, vagy a szelepek mellett jut az olaj az égéstérbe. Ritkán, de okozhatja olyan, viszonylag olcsón orvosolható mechanikai hiba is, mint az olajlehúzó gyűrű törése. Ha az olajfogyasztás hirtelen ugrott meg, ebben még lehet reménykedni, de a kéken füstölő autót ilyenkor sem javasoljuk megvásárolni. Mint minden valószínűsíthető motorhiba esetén, a tiszta ügy ilyenkor is az, hogy az eladó javíttatja ki a hibát.

Turbómotornál elképzelhető, hogy csak a feltöltő hibája miatt kerül olaj a hengerbe, ami viszonylag könnyen, gyorsan és tervezhető költséggel kiküszöbölhető probléma. Hogy a turbóval van-e baj, könnyen ellenőrizhető: ha itt kerül ki a kenési rendszerből az olaj (és a turbó által szállított levegővel kerül a motorba), a pillanatok alatt lelazítható-lehúzható levegőcsövek durván tele lesznek olajjal-olajsárral. Persze egy kopott turbó még nem garancia arra, hogy nem kopott maga a motor is belül…

Fekete füst

A kipufogógázban lévő koromszemcsék okozzák. Korom akkor képződik, ha az égés a motorban tökéletlenül megy végbe. Oka vagy az, hogy túl sok üzemanyag jut az égéstérbe, vagy hogy túl kevés levegő – illetve utalhat a porlasztás elégtelenségére is. Na és persze akár arra is, hogy a részecskeszűrőt annak elhasználódása után elegánsan kiszerelte a rendszerből egy lelkiismeretlen tulajdonos. A leggyakrabban dízelmotoroknál tapasztalható, de paradox módon a jelenség megjelent a legújabb, elvileg pont legkörnyezetbarátabb direkt befecskendezéses benzinmotoroknál is. A fekete füstölés oka általában könnyen diagnosztizálható probléma, egy ilyen használt autóról még nem kell azonnal lemondani, egy műszaki állapotfelmérést követően az alku folytatható.

A padlógáznál, nagy terhelésnél (menet közben) látható időszakos, vékony fekete füst egy viseltesebb dízelnél nem utal komoly problémára. A forgalomban gyakran látható, gyorsításnál durva fekete koromcsíkokat húzó, gyakran meglepően új dízeleknél a legvalószínűbb, hogy a hibát szándékosan okozza a tulajdonos: chiptuninggal vagy mechanikai átalakításokkal érve el a gyári értéknél jóval több üzemanyag bejuttatását a motorba. Persze aki ilyet tesz, az más gazságokra is képes, szóval fekete koromfelhőt húzó dízelt akkor se javaslunk megvásárolni, ha máskülönben minden a legnagyobb rendben van és szaggatja az aszfaltot a gázolajtöbbletből származó iszonyatos nyomaték.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum