A használtpiac korai keleti crossoverei

crossover SUV

Nevezzük bárhogy őket, a SUV-ok, crossoverek, szabadidőautók, hobbiterepjárók divatja töretlen. Már olyan régóta az, hogy a használtpiac 15+ éves mezőnyében is bőven akadnak belőlük ma is üde megjelenésű, jó állapotú darabok.

Ami a magas építésű, terepjárós megjelenésű, de elsősorban közúti használatra tervezett autók nevezéktanát illeti, nálunk kicsit zavarosak a dolgok. Sokan SUV-nak hívnak mindent a Vitarától a Land Rover Defenderig, pedig vannak azért finom megkülönböztetések ezeknek a nagyon különböző méretű, jellegű kocsiknak a rendszerében. A legegyszerűbb, legszemélyautósabb, összkerékhajtással gyakran nem is készült vagy készülő modelleket helyesebb inkább crossovernek nevezni; a szó pont arra az átfedéses, átmeneti jellegre utal, amit az utcai autók és a már terepes, szabadidős használatra ténylegesen is alkalmas kocsik között lefed ez a kategória.

Európában, benne a mi piacunkon is a Nissan robbantotta be ezt a szegmenst. A 2006-ban bemutatott, az X-Trail SUV műszaki alapjaira épített Qashqai volt az a modell, amellyel a Nissan nagyon beletalált abba, mit is akar a vásárlók tömege; olyan autót már a kompakt kategóriában is, amely úgy néz ki, mint nagyobb, erősebb, terepjárósabb "valódi" SUV-ok. Adjon a kocsi erőteljes megjelenést és biztonságérzetet a magas építés, de ne legyen drágább a Golf-osztály átlagánál. Az akkor még gyakorlatilag versenytárs nélküli Qashqai hatalmas siker lett. Az első generáció stabilan 200 ezer feletti darabszámban fogyott Európában éveken át, a teljes értékesítés csaknem elérte a másfél milliót. Az első széria legnépszerűbb motorjával, az 1,5 literes Renault-féle dízellel a mindennapi forgalomhoz elegendő rugalmassággal, de takarékosan lehet autózni; gyakori nagy sebességű, hosszú utazásokra persze jobb a jóval erősebb kétliteres dCi. A Qashqai 2006-2013 között készült kezdő generációjának jó állapotú példányai már kétmilliós kerettel nézelődve is nagy választékban állnak a vevők rendelkezésére a hazai használtpiacon.

Egy kategóriával lejjebb a Toyota nem tudta ugyanezt a sikersztorit összehozni, amikor a Yaris műszaki alapjaira épített Urban Cruiserrel próbálta megteremteni a kis crossoverek piacát. Az autó túl drága volt a többi kiskocsihoz képest, a divathullám pedig ezt a szegmenst még nem érte el igazán, az európai vevők nem akartak felárat fizetni pusztán a SUV-os megjelenésért. A kudarcra mégsem számított a Toyota, hiszen Japánban ez már a második generációja volt az ott Ist néven fogalmazott kis újdonságnak, ami a helyi piacon sikerrel szerepelt, még rendőrautó változat is készült belőle. A 2008-ban bemutatott autó 2014-ben utód nélkül hagyta el Európát. Ma már viszont a kortársainál frissebb megjelenésű Urban Cruiser titkos tippnek számítana a használtpiacon - ha ára nem lenne meglehetősen magas, részint a Toyota márkához kötődő megbízhatóság ígérete, részint pont ma is divatos kiállása miatt. 2-3 millió forintos jellemző áron kínálják az európai értékesítés volumencsúcsát jelentő 12-13 éves kocsikat nálunk, akár az 1,33 literes benzines, akár az 1,4 D-4D jelzésű, tartós és takarékos dízelmotorral.

A kis és kompakt méret közti zónába helyezhető a crossover-láz első koreai próbálkozása, a Kia Soul. Az első generációs modell nem sikerült igazán jól; az érdekes, látványos dizájn erős ellentmondásban állt a szürke, olcsóműanyagos beltérrel. Akit ez nem zavar, számos, a 2009-es, 2010-es európai első modellévekből származó, jórészt használtautó-importból behozott megkímélt, korához képest keveset futott kocsi közül válogathat akár kétmillió forint alatti áron, 1,6 literes benzines vagy dízel motorral.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum