A koronavírus várható hatásai az autópiacra

koronavírus gazdaság autóipar használt autó árak

Egy világméretű járvány még akkor is komoly hatást fejtene ki a világgazdaság minden területére, ha ez a gazdaság nem lenne szintén globalizált. Mivel viszont az, érdemes minden nagyobb beruházás, például autóvásárlás, akár használtautó-vásárlás előtt is végiggondolni, milyen változásokra lehet számítani az elkövetkező hetekben, hónapokban.

A vírus terjedését gátolni próbáló állami intézkedés-sorozat Kínában (no és persze maga a járvány) gyorsan kifejtette hatását az autóiparra is. A kínai ipari beszállítók hosszabb-rövidebb leállásai és az üzleti folyamatoknak már csak az utazási korlátozások miatt is bekövetkezett megtorpanásai a korszerű, folyamatok alapján szervezett, minimális raktárkészletre alapozott gyártásban azonnali kapacitáscsökkenéssel jártak, valamint olyan bizonytalanságot hoztak a rendszerbe, amelyek miatt a közép- és hosszú távú fejlesztéseket és gyártási terveket is újra kell alkotni. Magyarul: az autógyártás belassul, a kínálati oldalon kibocsátás-csökkenés várható.

Ugyanakkor a kereslet is csökkent. A gazdasági bizonytalanságban a nagy értékű beruházási eszközök vagy fogyasztási cikkek (köztük az autók) hosszabb-rövidebb ideig elnapolható beszerzését el is napolják az intézményi vagy vállalati vásárlók és a magánszemélyek is. Ez a hatás már a magyar autópiacon is érzékelhető: az év első két hónapjában 1,3%-kal kevesebb, a naptárhatással korrigálva (29 napos február) pedig 4,9%-kal kevesebb új autót regisztráltak, mint tavaly. A használtautó-behozatal még ennél is nagyobbat lassult, 1,7 illetve 5,1%-kal csökkent a kintről behozott kocsik forgalomba helyezésének száma.

Ezek a tények, innen már csak spekulálni lehet: vajon mi várható, olcsóbbak vagy drágábbak lesznek az autók az idén? Hát spekuláljunk! A gazdaság leállása, a karanténintézkedések azzal járnak, hogy az emberek kevesebbet közlekednek, az autók kevésbé használódnak el, a cseréjük időben kitolódhat. Ugyanakkor a várhatóan nagyot zuhanó üzemanyagárak éppen hogy növelhetik az autózás volumenét. A tömegközlekedés népszerűsége pedig várhatóan szintén nagyot csökken, és ez már a koronavírus direkt hatása: aki teheti, kerülni fogja a közösségi közlekedési eszközök használatát. Vajon melyik tényező lesz erősebb?

És ott van még az euróárfolyam. A ma is magas értéket elméletileg pozitívan befolyásolhatják az eurózóna gazdasági problémái, elsősorban az olasz káosz - ugyanakkor a magyar gazdaság olyannyira szorosan kötődik az eurózónához, hogy nem valószínű a forint felértékelődése. Ez a hatás tehát valószínűleg érdemben nem fogja megváltoztatni az autópiaci árakat, sem az új, sem a használtpiacon.

Használtautó-vásárlóként (vagy eladóként) arra számítanánk leginkább, hogy a nyomott kereslet miatt lassú árcsökkenés indul be a piacon, de általánosságban ez nem lesz extrém mértékű a következő hetekben, hónapokban. Ezután viszont minden attól függ, hogy alakul a vírushelyzet. Ha az utazási, munkába járási korlátozások elmélyülnek, az nyilván gyorsuló áreséshez vezethet az olyan nem túl likvid eszközöknél, mint egy családi vagy céges autó, amelynek csökken a fontossága, hasznossága az egyéb problémákkal szembesülő tulajdonosok számára. Ha pedig a korlátozások enyhülnek, a gazdaság ismét magára talál, a fertőzésveszély csökken, illetve megfelelő kezelési vagy megelőzési lehetőséget produkál az orvostudomány, alighanem minden gyorsan helyrebillen és az autók értéke ismét oda kerül, ahol a válság előtt volt.

Használtautó-eladóként tehát egyelőre nem lennénk túl optimisták, igyekeznénk vagy gyorsan eladni a kocsit, vagy kivárni az eladással, ha tényleg beindul az árcsökkenés. Vevőként viszont most talán inkább várnánk kicsit a vásárlással. Hogy a használt kocsik drágulnának a közeli jövőben, nem valószínű, de ha nem változik semmi a vírushelyzettel kapcsolatban, jó esély van az ellenkezőjére.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum