A legjobb használt autók vontatáshoz

vontatás terhelés használtpiac

Aki gyakran vontat nehéz utánfutót, lakókocsit, hajót, lószállítót, más szempontok alapján választ autót, mint akinek csak néha-néha kerül valami a horgára.

Akár hobbiból, akár munkából kifolyólag kell gyakran vontatni valami nagy, nehéz tárgyat az autóval, fontos, hogy olyan kocsit válasszunk a feladatra, ami konstrukciósan alkalmas, műszakilag pedig képes tartósan biztonsággal elviselni ezt a különleges terhelést. Az elsődleges szempont a választásnál természetesen az, hogy a kocsi bírja el, amit húznia kell. Alapszabály, hogy személygépkocsi nem vontathat a saját tömegénél nehezebb vontatmányt, a tehergépkocsiknál viszont, így a pickupoknál is, ez az érték magasabb is lehet. Ugyanakkor az országúti üzemben jellemzően hátsókerék-hajtású, üresen könnyű hátsó tengelyű platós kisteherautók nem annyira ügyesek, ha vontatásról van szó, mint az állandó összkerékhajtású terepjárók vagy nagy szabadidőautók.

A vontatás értelemszerűen erősen terheli a motort. Elindulásnál, gyorsításnál a vontatmány tömege a döntő, nagyobb sebességnél a megnövekedett légellenállás egyre többet számít, ha nagy méretű tárgyról, lakókocsiról, hajóról van szó. A motor, az erőátvitel kopása, elhasználódása extrém mértékben megnő, ha az autót gyakran használják vontatásra. Éppen ezért az álom-vontató egy olyan nagy lökettérfogatú, nagy tömegű, állandó összkerékhajtású autó, amin még sosem volt vonóhorog: ha mi vizsgáztatjuk le vontatásra először a kocsit, biztosak lehetünk benne, hogy korábban nem kapott ilyen jellegű extra terhelést.

Aki bizonytalan a saját képességeiben, olyan autókat is talál a használtpiacon, melynek menetstabilizáló elektronikáját a vontatás közben esetleg fellépő szitálás, lengés kezelésére is beprogramozták. Jellemzően a prémiummárkák autói rendelkeznek ezzel a képességgel, de több kommersz márka is felszerelte néhány, vontatásra gyakran használt autóját az úgynevezett T-ESP-vel.

Gazdaságosság szempontjából nyilván a dízelmotoré az előny, ha vontatásról, tehát tartós nagy motorterhelésről van szó. A hibridautók rekuperációs képessége jól jönne a nagy tömegű szerelvények lassítási energiájának eltárolására, így a hatékonyság növelésére, de a fogyasztásra optimalizált hibridautók vontatási képessége jellemzően elmarad a hagyományos erőátvitelű kocsikétól. (A teljesítményhibridek illetve a nagy prémium hibridek esetében ez nem mindig van így, ezeknél a kocsiknál gyakran figyelembe veszik az esetleges vontatási igényeket is a specifikálásnál.) Az elektromos autók korábban messze elmaradtak vontatási képességükben a hasonló méretű benzinesektől, dízelektől; vannak modellek, melyeket a gyártó nem is készített fel vontatási feladatokra, nem lehet rájuk vonóhorgot szerelni. Ahogy azonban a nagy tömeg, nagy nyomaték mellé megérkeztek a nagy kapacitású akkumulátorok is, a gyártók elkezdtek meglepően komoly vontatási értékeket megadni az összkerékhajtású elektromos autókra. A Kia EV6/Hyundai Ioniq 5 páros akár 1600 kilogrammos vontatmánnyal is elbír, a Mercedes EQC, az Audi Q8 e-Tron 1800 kilogrammot is húzhat, a Tesla Model X pedig akár 2250 kilogrammos fékezett utánfutót is vontathat.

Jogszabályok

A vontatásra vonatkozó szabályok áttekintése nem egyszerű, több jogszabályból kell összeolvasni, mi vonatkozik arra a konkrét vontatási feladatra, amit meg szeretnénk oldani. A KRESZ (hivatalos nevén: 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet) alig pár pontban említi a vontatást. Ha mindennel tisztában akarunk lenni, meg kell nézni a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 21-es paragrafusát is, ami részletesen taglalja, mivel mi húzható.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum