A legmegbízhatóbb és a legszeszélyesebb autók listája

használt autó összehasonlítás megbízhatóság rangsor autókategóriák WhatCar?

A brit WhatCar? magazin minden év végeztével széles körű felmérést végez a brit autóvezetők körében, majd a szerkesztők összeállítják a nagyjából az egész európai autóparkra jellemző aktuális megbízhatósági listát. A felmérésben persze a legfrissebb autókról még nem derül ki az igazság; a WhatCar? szűri a nagyon idős autók adatait, hisz ezeknél már nagyon nagy a szórás az egyes autók sorsa, karbantartási előélete között. Így értelemszerűen a modellciklusuk végéhez közelítő vagy nemrég kifutott kocsikról adja a leginkább hasznos információt a felmérés, vagyis a viszonylag fiatal, tíz év alatti korú használt autót kereső vásárlók veszik a legjobb hasznát ennek a kutatásnak.

A 2019-es felmérés 18000 autós egyéves tapasztalatait gyúrta össze, a WhatCar? pedig tíz kategóriába sorolva listázta ki 31 márka 159 modelljének hibastatisztikáját. A listákban azok a modellek szerepelnek, amelyek jelenleg is szerepelnek a márkák újautó-kínálatában vagy legfeljebb 2014 után öregedtek ki a termékpalettáról. A meghibásodási adatokat a szerkesztők a kutatásban szereplő modellek darabszámához viszonyítva adják meg, így a gyakoribb és kevésbé népszerű modellek megbízhatósága jól összevethető. A megbízhatóság végső mérőszáma egy százalékban megadott érték, mely nem (csak) a meghibásodások gyakoriságát mutatja, hanem egy súlyozott érték, benne a hibák komolyságával és az egyes autók javítási idejével.

A kisautók között a Toyota Yaris a király

A 2011 utáni, hibridhajtással is elérhető modell fantasztikus, 100%-os megbízhatósággal, leadott hibajelentés nélkül teljesít a brit autósok alatt. 99,5 illetve 99,2%-os megbízhatósággal két másik japán modell, a jelenlegi és a 2015-ben kifutott előző generációs Honda Jazz lett még dobogós. A nagy vesztes a Peugeot 208, 81%-os eredménnyel. A francia kisautóban az elektronika a legfőbb rizikófaktor, de motor-, kuplung-, sőt, fékhibáról is sokan beszámoltak az autó üzemeltetése során. 83,8%-os értékkel a Nissan Note produkálta a második legrosszabb eredményt, de a VW Polo sem dicsekedhet, 85,8%-kal ő a harmadik legmegbízhatatlanabb kiskocsi. A lista szerint vásárlásra ajánlott modell még a Suzuki Celerio, a Hyundai i10 és i20, a Skoda Citigo, beteges természetűek viszont a Mini modelljei és a Mazda 2 is.

Az alsó-középkategóriában a Hyundai i30 a győztes 98,9%-kal

Érdekes, hogy az Audi A3 dízelmotorral a második (98,4%), de benzinnel a középmezőny aljára került (93,6%). Ajánlható még a dízel Skoda Octavia, a benzines Seat Leon és a Kia Ceed. A szégyenfalra ebben a kategóriában is egy Peugeot került, a 308-as elsősorban elektronikai hibák miatt került gyakran szervizbe (81,5%). A Nissan Pulsar és a dízel Mercedes A-osztály szintén 90% alatti eredménnyel szerepelt, a Nissan főként kisebb elektronikai hibák miatt kapott rossz eredményt, a Mercedes viszont több autós alatt produkált komolyabb motorhibákat is.

A középkategóriás és prémium-közép autók között a tavaly kifutott Volvo V60 szerepelt a legjobban, 99,3%-os indexszel

Remekül teljesít a kint Vauxhall, nálunk Opel emblémával futó Insignia is, az Alfa Romeo pedig az új Giuliával beváltotta megbízhatósággal kapcsolatos ígéreteit. Ez a kocsi a harmadik legmegbízhatóbb volt a mezőnyben, hajszálnyival megelőzve az épp kifutó 3-as BMW-t. A leggyengébben Mercedes C-osztály teljesített, de nem sokkal meggyőzőbb a Jaguar XE indexe sem (83,1 és 83,7%). A Merci-tulajdonosok harmada, a jaguarosok 42%-a volt kénytelen a tervezett karbantartásokon kívül is szervizbe vinni autóját, de jellemzően csupán kisebb, gyorsan javítható hibákkal.

Megnyerte viszont a Mercedes a felső-középkategóriát, az E-osztály 92,4%-os indexével

Szintén megbízhatónak bizonyult az 5-ös BMW és a 2015 előtti Jaguar XF (mindkettő 91,6%-kal). Ezek után meglepő, hogy a sereghajtó a jelenlegi Jaguar XF lett, 81,9%-kal, főként elektromos jellegű hibákkal, de egy-két komolyabb, a motort is érintő meghibásodással is a jelentésekben.

Az egyterűek győztese nem más, mint a Mercedes B-osztály

A kecskeméti gyártású B-osztályos Mercedes lett az egyterűek győztese (95,9%), alig maradt le tőle a Volkswagen Golf Sportsvan. A Citroën viszont a C4 és C3 Picassóval gyengén szerepelt (86,2 és 87,8%), úgy tűnik, hogy az egykori megbízhatósági kategóriabajnok Xsara Picasso korábbi dicsősége végképp a múlté.

A kis szabadidő-autók közt a Suzuki SX4 S-Cross 100%-os eredménnyel lett a legjobb

De ajánlható a Peugeot 2008, a benzines Opel Mokka és a Suzuki Vitara is. A leggyengébbnek a Citroën C4 Cactus bizonyult, 82,5%-kal, sok olyan elektromos vagy a motort érintő hibával, amelyek miatt a kocsi mozgásképtelenné vált a sofőrje alatt.

A közepes SUV-ok legjobbja a Kia Sportage

És az épp kifutó (tehát hamarosan jó vétellé váló) benzines Audi Q3 volt, a leggyengébb pedig a szintén kifutó Nissan Qashqai, amely dízelmotorral jóval megbízhatatlanabbnak bizonyult, mint benzinnel. A nagy SUV-ok között a Toyota RAV4 és a BMW X5 kiemelkedően megbízható, a Range Rover-Land Rover autói pedig kiemelkedően megbízhatatlanok a felmérés szerint. A Ford Edge is beteges természetű, 70,6%-os indexével alaposan lemarad a többi Ford modell mögött.

Az elektromos és hibrid autók közül magasan a Nissan Leaf győzött

Az elektromos és hibrid autók között toronymagasan a tavaly kifutott Nissan Leaf volt a legjobb, 99,7%-os indexszel. Szintén kiemelkedően jól szerepelt a Toyota Yaris és a Lexus IS hibrid valamint a Mitsubishi Outlander PHEV, de a felmérésben szereplő többi villanyautó vagy hibrid sem hajlamos a meghibásodásra. 90% alatti eredménnyel csak a Renault Zoé és a Tesla Model S zárta a tesztet.

Jól mutatja viszont a Tesla első látásra ijesztő, 50,9%-os indexe, hogy érdemes utánanézni az egyes modellek szerviztapasztalati hátterének, mielőtt egy ilyen statisztika eltántorítana egy-egy nagyon vágyott autó használtan megvásárlásától. A Tesla hajtáslánca, akkumulátora ugyanis nagyon megbízható, de a kocsi egy triviális típushibában szenved: a motoros mozgatású kilincs egy kábelszakadás miatt hajlamos elakadni-elromlani. A javítás aztán lehet elég drága is a gyári kábel és csatlakozó beszerzésével, és ilyenkor a kocsi akár hetekig várhatja hibásan az új alkatrészt Amerikából, márpedig ez nagyon lerontja ezeket a hibastatisztikákat. Ugyanakkor pont ennek a gyakori hibának a javítása lehet ingyenes is, ha egy hozzáértő szaki forrasztja át egy új, vastagabb vezetékkel a megtört régit!

A felmérés részletes eredménye angolul itt olvasható.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum