A márkahűség bajnoka

használt autó márkahűség felmérés érdekes

Sokat elmond az egyes autómárkák modelljeinek minőségéről, megbízhatóságáról, hogy mennyire hűségesek a vevők az adott márkához. A J. D. Power idén első alkalommal közölt autómárka-ügyfélhűségi rangsort; igaz, egyelőre csak az amerikai autópiac adatai alapján, de nagynevű autópiaci szakértő grafikonjain itt nálunk is érdemes elgondolkodni használtautó-vásárlás előtt. Pár hónap múlva viszont már brit és német adatokat is kapunk a cégtől a márkahűségről.

Az ügyfelek által kinyilvánított szándék helyett a J. D. Power elemzői a tényleges hűséget mérték: azt vizsgálták, hogy 2018 júniusa és 2019 májusa között az Egyesült Államokban beszámíttatott használt autókat (azok évjáratától függetlenül) milyen százalékban cserélték azonos márkájú új gépkocsira tulajdonosaik. Ennek alapján az autóipari ügyfélhűség-felmérést (Automotive Brand Loyalty Study) a prémium márkák körében a Lexus nyerte meg 47,6 százalékos visszatérési aránnyal.

A Lexus vevői elégedettsége nem ugrik el látványosan az európai prémium márkák számaitól, de azért sokatmondó, hogy a Mercedes, a BMW, az Audi és a Porsche hűségindexe is a japán gyártó száma mögött marad. Szintén érdekes, hogy bár a Jaguar és a Land Rover márkák egy céghez tartoznak, a Land Rover vásárlói mégis csaknem kétszer annyian mennek vissza új autóért korábbi kocsijuk gyártójához, mint a jaguarosok.

A tömegmárkák statisztikáinak vesztesei az amerikai piacon az a néhány európai tömeggyártó, amely jelen van a piacon (Volkswagen, Fiat, Smart, a kint tömegautónak számító Mini – nagyjából ennyi): egyikük se fért be az első tízbe. A nyertese pedig az európai pozíciójánál odakint jóval erősebben szereplő japán márka, a Subaru.

Érdekes, hogy a jóval több szereplőt számláló tömeggyártói piacon hét márka is erősebb visszatérési arányt mutat vásárlói közt, mint a jóval szűkebb prémiumpiac. Közülük is büszke lehet eredményére a Subaru, a Toyota, a Honda és a Kia. A Ford, a Chevrolet és a RAM márkák stabil pozícióját magyarázza, hogy ez a három márka gyártja az amerikai autópiacon évek óta piacvezető legnépszerűbb kisteherautókat, pickupokat (Ford F150, Chevrolet Silverado, RAM 1500), melyek vásárlói talán eleve hajlamosabbak konzervatívabban vásárolni új kocsit, sokszor egyben új munkaeszközt, mint a személyautó-vásárlók.

Szintén érdekes látni a koreai gyártók jó, de egymástól mégis távol eső pozícióját. A Kia látványosan, csaknem 5%-kal erősebb márkahűséget mutat, mint a Hyundai, dacára annak, hogy a koreai autógyártó mamut két márkája (a Hyundai-Kia konszern egy cég!) műszakilag sok egyezőséget vonultat fel modelljeiben, ráadásul a Hyundai az a termék, amit elvileg magasabbra pozícionál a vállalatcsoport.

A Lexus és a Toyota, mint egyazon vállalat márkáinak kiugró eredménye nem újdonság. Az Egyesült Államok első számú használtautó-értékesítő vállalkozása, a Fortune 500-as listáján szereplő, 1993-as alapítása óta több mint nyolcmillió használtautót értékesítő CarMax tavaly nyáron közzétett felmérése szerint vásárlóik körében a Lexus ügyfelei a leghűségesebbek; a Toyota itt is ezüstérmes volt a tömegpiaci márkák között. Az Edmunds.com szintén tavalyi felmérésén pedig a Lexus, illetve a Toyota végzett az első helyen a két piaci szegmensben. Szintén érdekes, hogy az egyazon konszernhez tartozó Jeep, Chrysler, Dodge és Fiat modellek közül milyen durván kiemelkedik a Jeep. A terepjáró-márka kevésbé esett a piaci racionalizálás áldozatául, mint a három másik brand, megmaradtak hagyományosan erős, már-már történelmi modelljei, amelyhez ragaszkodnak a vevők.

„Az ügyfélhűség alighanem minden más mérőszámnál fontosabb a gyártók számára, hiszen rendkívül sok szempontnak kell stimmelnie ahhoz, hogy egy vásárló ne csak visszatérjen a márkához, de másoknak – rokonainak, ismerőseinek – is tiszta szívből ajánlani tudja azt” – értékelte az ügyfélhűség jelentőségét Tyson Jominy, a J. D. Power adatelemzésekért felelős alelnöke. „Ha egy márka képes érzelmi alapú kapcsolatot teremteni ügyfeleivel – akár a járművek tartalmán, képességein vagy presztízsén keresztül –, az ügyfelek sokkal nagyobb eséllyel fognak visszatérni, és ismét tőlük vásárolni.”

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum