A megemelt összegű bírságokat az autó is segíthet elkerülni!

vezetéstámogatás tempomat sávtartás

A forgalomban önmagát vezető, tehát értelemszerűen a szabálysértésekkel kapcsolatos gondokat is átvállaló autó még ma is csak sci-fi, de az elektronikus vezetéstámogatás már ma is segíthet elkerülni a bírságokat.

Az EU a jövő év júliusától kötelezővé teszi minden új autóban az intelligens sebességhatároló rendszer (ISA) beépítését a gyártók számára. Ez ugyan kikapcsolható lesz és padlógázra is felold a korlátozás, de alapesetben a kocsi a közlekedési táblákon feltüntetett vagy az útra általánosan érvényes sebességhatárnál nem lesz hajlandó gyorsabban menni. Innentől kezdve a vezetőnek elvileg már mindig kifejezetten szándékosan tennie kell azért, hogy túlléphesse a megengedett sebességet. Ez a rendszer ilyen-olyan konfigurációban, fordított logikával (tehát aktívan be kell kapcsolni a működéshez) már ma is sok autóban elérhető, de korántsem általános, hogy az autó maga döntené el, milyen sebességgel közlekedik.

Ma Magyarországon a szabályos sebesség túllépése gyakorlatilag általános jelenség. A forgalom valós tempója és a sebességkorlátozások között gyakran tapasztalható komoly különbség oka nagyrészt az útkezelők által már rutinszerűen alkalmazott túlkorlátozás; a túl nagy sebesség miatt bekövetkező súlyos balesetek megelőzésére sokszor nincs jobb ötlete az útkezelőnek, mint a szükségesnél erősebb sebességkorlátozást alkalmazni, hátha ennek hatására legalább valamivel lelassul a forgalom. Az extrém gyorshajtókat persze sem az eredeti, sem a szigorúbb korlátozás nem nagyon érdekli, a súlyos balesetek száma nem csökken; ezért állt elő a mai helyzet, amikor is a hatóságok és az önkormányzatok jelentősen növelni készülnek a sebességellenőrzések számát. Ez pedig nem csak az extrém gyorshajtók kisebbsége, hanem a sokszor indokolatlanul szigorú táblák merev követése helyett a forgalom természetes tempóját tartó többség számára is kellemetlen következményekkel jár - annál is inkább, hogy nemrég a bírságok összege is drasztikusan megemelkedett. A hatóság a sebességmérések mellett más, kamerás megfigyeléssel könnyen bizonyítható szabálysértések esetén is hajlamos gyakrabban intézkedni. Ha szeretnénk elkerülni a figyelmetlenségből bekövetkező kisebb szabálysértések miatti bírságokat, érdemes az autó segítségét is igénybe venni a szabályos közlekedéshez!

A sebességtartó automatika nem ritkaság az olcsóbb használt autóknál sem, de sok tempomat nélküli kocsiban is megtalálhatjuk a sebességhatároló rendszert, ami egy beállított tempónál nem engedi gyorsabban haladni az autót, hacsak a vezető ki nem kapcsolja a rendszert vagy teljesen rá nem tapos a gázpedálra. A tempomat (sebességtartó) és a limiter (sebesség-határoló) használatát egyaránt nagyon könnyű megszokni és érdemes is használni őket. Sokan idegenkednek attól, hogy az autójuk magától gyorsít vagy épp nem gyorsít tovább a gázadásra, de ha beállítjuk a tartani kívánt vagy az átlépni nem kívánt tempót, nem csak a traffipaxot hatástalaníthatjuk, de egyenletesebbé, kiszámíthatóbbá, biztonságosabbá válik a mozgásunk a forgalomban.

Ahhoz, hogy tudjuk, mennyivel is szabad épp menni, sok segítséget ad a táblafelismerő illetve a térképadatok szerint érvényes sebességhatárt kijelző rendszer. Sajnos ezek megbízhatósága ma még ugyancsak kétséges, de az autópályák mellett jól látható táblákat azért ezek is képesek észrevenni helyettünk, ha netán pont nem figyeltünk egy hosszabb úton, és a lakott és külterület közti határt is megbízhatóan jelzik, akkor is, ha mondjuk egy fa takarásában bújik meg a településhatárt jelző tábla.

Akár már a tízéves, jobban felszerelt, magasabb árkategóriájú autók között is sokat találni, amelyek képesek az aktív kormányzással is beavatkozó sávtartásra. A régebbi modellek még csak nagyobb sebességnél jeleznek vagy avatkoznak be gyenge ellenkormányzással, az újabb kocsiknál már városi tempónál is működik a rendszer. A bírságok elkerülése szempontjából hasznos előnye a sávtartó használatának, hogy segíthet rászokni az indexelésre. Ha netán eddig nem gyakran használtuk volna az irányjelzőt, a sáv átlépésekor érkező figyelmeztetés eszünkbe juttatja, mit is mulasztottunk el. Ha ugyanis indexelünk sávváltás közben, a rendszer nem jelez, nem próbál visszakormányozni. Persze ehhez az is kell, hogy ne kapcsoljuk ki rögtön indulás előtt ezt a ma még sok téves riasztást, zavaró beavatkozást is produkáló biztonsági rendszert...

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum