A parkolás bajnokai: városi apróságok a használtautó-piacról

használt autó kisautó miniautó takarékos bevásárló autó

A hazai piacon jellemző a "minél kevesebb pénzért minél több autót" szemlélet: szeretünk a szükségesnél nagyobb kocsikkal járni. De azért az elsősorban városi, főleg fővárosi használatra mégis sokan keresnek kifejezetten kicsi kocsit. A milliós lélektani határ alatt, de azért még nem a párszázezres, bontás előtti kategóriában autót keresők vagy második autót, bevásárlóautó autót nézők számára fontosabb a könnyű kezelhetőség, a stresszmentes parkolás, mint a méret és a tömeg.

A magyar piacon a legkisebb autók között hagyományosan nagyra becsültek a Suzukik. A kicsi, könnyű, takarékos, a hazai gyártás és a nagy piaci részesedés miatt olcsón fenntartható, alacsony szervizköltségű autók, a megbízható technika értékét sokan felismerik, a kocsik keresettek, a tulajdonosok, kereskedők pedig meg is kérik ennek az árát. A Suzuki Swiftnél is kompaktabb, de alig kisebb használati értéket nyújtó, mindössze 3,72 méter hosszú Splash-ek ára a nagy kínálat dacára meglepően magasan indul. Még a 12-13 éves, akár jóval 150 ezer kilométer felett futott kocsikat is egymilliós kínálati ártól találjuk meg és a testvérmodell, az Opel Agila árazása is hasonló. Millió alatt csak néhány leharcolt példányt, sokszor költséges javítás előtt álló dízeleket dobnak fel a hirdetőoldalak. Ha viszont személyes ismeretségből sikerülne kifogni egy megkímélt nyugdíjasautót, amivel kivételesen tényleg csak a boltba járt az idős, vidéki orvos gazdája, szinte újszerű állapotot foghatunk ki akár az évtizedes kort is meghaladó kocsival. Valamivel olcsóbbak és még kisebbek a tíz év körüli (2008 és 2013 között gyártott) Suzuki Altók. A 3,5 méteres apróság ugyan nem magyar Suzuki, de ezek az indiai gyártásból származó kisautók is jól bírják a strapát- és cukik. (Bár cikkünk merítéséből lefelé lóg ki, de megemlítjük, hogy a hazánkban Alto néven először forgalmazott, 2008 előtti, még korábbi modell a filléres, de megbízható szükségautók egyik igazi titkos tippje.)

A Peugeot-Citroën konszern és a Toyota együttműködésében, csehországi gyártásban 2005 és 2014 között készült első generációs 108-C1-Aygo hármas is remek városi szaladgálós jármű, a még-éppen-csak autóság határán. 3,5 méter alatti hosszán négy ülőhelyet és egy pici csomagteret kínál, 68 lóereje nem sok, de akár még az agglomerációs autópályázásokra is alkalmassá teszi. 700 ezer forint környékén már meg lehet őket találni francia emblémával; a velük teljesen azonos Toyota kicsit drágább, mert sokan akkor is megkérik a japán megbízhatóság felárát, ha az a japán autó voltaképp francia. A dízelpártiak pedig gyakorlatilag felár nélkül találhatnak az 1,4 HDI-vel szerelt példányokat is, márpedig ezek a pici dízelmotorok legendásan takarékosak és megbízhatóak, az apró testben pedig még a dinamikájuk se rossz.

Az olaszok hagyományosan jók a kisautók műfajában, de a retrós 500-as sajnos iszonyú drága marad még idősebb korában is. A 3,54 méteres Panda előző generációja (2003-2012) viszont semlegesre gömbölyített kockaformájával nem tudott akkora kultmobillá válni, mint az első Panda. Divat-felár nélkül, kellemesen kedvező áron meg lehet kapni, már 700 ezer forint alatt lehet százezer kilométernél kevesebbet futott, azonnal használatra kész példányokat találni. A motorok (1,2 vagy 1,4 literes szívó) mindegyike megbízható. Kisebb csuklásokra csak az 1,25 literes dízel hajlamos, de a hatalmas legyártott sorozatszám (Suzukiban, Opelben és szerepelt ez a motor) ésszerű javítási költségeket, végső esetben a bontott motorok beszerzésének egyszerűségét is garantálja.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum