A tolóajtó dicsérete

tolóajtó praktikus

Akinek már volt ilyenje, tudja: a családi használatra szánt, gyerekek gyakori utaztatására is szolgáló autók közül a tolóajtósak a legpraktikusabbak. Az ajtónyílás teljes szélességét felfedő, a pakolás, beszállás útjába be nem lógó ajtószárnyak nagyban segítik a gyerekülések, babahordozók behelyezését és berögzítését és a gyerekek be- és kiemelését.

A gyerekek is könnyebben lépnek be a B-oszlop mögé egy tolóajtón át, kevésbé rugdossák össze az ajtókárpitot, ritkán tapossák meg a küszöb fényezését. Egy tolóajtós kocsival szűk helyre parkolva nincs veszélyben a gyerekek hirtelen ajtónyitásától sem a mellettünk álló kocsi oldala, sem a mi kocsink ajtajának éle. A tolóajtó a legtöbb helyzetben biztonságosabb is.

A gyerekek nem tudják hebehurgyán kicsapni az ajtószárnyat egy hátulról érkező biciklis, motoros vagy másik autó elé, kiszállásnál pedig a hátrafelé elcsúszó ajtó nem képez akadályt az elöl kiszálló szülő és a hátul kiszálló gyerek között; könnyebb elkapni az aprónépet, ha netán úgy dönt, hogy szüleiről megfeledkezve kirohanna a forgalomba a járművek közé.

A tolóajtó konstrukciója sajnos nem zárja ki a gyerek kezének, ujjának odazárását (persze ez a veszély megvan a hagyományos ajtóknál is), bár az elektromos mozgatású ajtóknál jellemzően elég érzékeny az akadály érzékelésére a zárást leállító elektronika ahhoz, hogy ne csípje oda nagyon a véletlenül rossz helyen maradt kezeket.

Alapvetően a tolóajtók látszólag bonyolult, görgőket, kivetőpántokat, esetenként villanymotorokat tartalmazó szerkezete nem érzékenyebb és nem kevésbé tartós az oldalra nyíló ajtókénál. Egy klasszikus autóajtó zsanérjai az ajtó súlyát annak nyitott állapotában a hosszú erőkar miatt megsokszorozva kénytelenek elviselni, ezért is hajlamosak kikopni idővel a csapok, ezért kezd lógni az ajtó az öreg autóknál. A tolóajtónál viszont gyakorlatilag az alsó, masszív görgős szerkezet nagyon rövid erőkaron tartja meg az ajtó súlyát, a felső görgős elem pedig csak stabilizálja, vezeti az ajtót nyitás, zárás közben. Nézzünk meg egy akár több évtizede szolgáló munkásfurgont: már minden rozsdás rajta, a felfelé nyíló hátsó ajtót seprűnyéllel kell kitámasztani és lakattal kell bezárni, de az oldalajtó a legtöbbször még mindig hibátlanul működik!

Aki tolóajtós családi autót keres, legkönnyebben a kishaszonjármű alapra épült családi kocsik között találja meg, szubkompakt, kompakt és kisbusz méretben egyaránt. (A teljesség igénye nélkül: Citroen Nemo/Fiat Fiorino/Peugeto Bipper, Citroen Berlingo/Peugeot Partner/Rifter, Opel Combo, VW Caddy, Fiat Doblo, VW Transporter és Multivan család, Mercedes Vito/V-osztály, stb.) Aki viszont ódzkodik a teherautós alapoktól, az eleve személyautónak fejlesztett tolóajtósok között is válogathat.

A legkisebb autó, amit már tolóajtóval, ráadásul elektromosan nyitható tolóajtóval kaphatunk meg, a 2005 és 2009 között készült Peugeot 1007. A kocsi a 206-os masszív technikájával viszonylag megbízható autó, de persze a háromajtós különlegesség nem a családi autózásról szól. Franciás paradoxon, hogy a hátsó ülésekre beszállást nyitott állapotban a rövid tolóajtó igazából inkább nehezíti, mint könnyíti.

A valóban családi méretű de a minivannál még kisebb autók között a szubkompakt Ford B-Max (2012-2017), a Mazda 5 kompakt egyterű két generációja (2005-2010 illetve 2010-2018) és a második generációs VW Sharan/Seat Alhambra (2010-2020) kínál tolóajtót az Európában is elterjedt modellek közül. Érdekes, hogy míg a Ford C-Max nem tolóajtós, a hétüléses Grand C-Max változat (2011-2019) már eltolható ajtókat kapott.

A nagy, de azért a mikrobuszoknál még mindig kisebb, könnyebben kezelhető méretű kocsik közül a legnagyobb példányszámban a Chrysler Voyager különböző generációit (mai nevén már Chrysler Pacifica, Európában szürkeimportban elérhető), a 2002 és 2014 között készült egykori Eurovan II modelleket (Peugeot 807, Fiat Ulysse, Citroen C8) lehet megtalálni a használtpiacon. Kényelmes és jól használható tolóajtós családi autók a japán autóipar amerikai piacos minivanjai (Toyota Sienna, Nissan Quest, Honda Odyssey, stb.), de ezeket a kocsikat sosem Európának szánták. Magas komfortszinttel, kényelmes kabinnal, de nagy lökettérfogatú benzinmotorok fogyasztásával és nehézkes alkatrész-ellátással számolhat, aki ilyet választ.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum