Turbófeltöltő a használt autóban: rettegjünk tőle?

használt autó turbó javítás költség hasznos tipp

Prófétai intelemként szokott elhangzani az autós szaksajtóban: kerüld a turbót, ha nem akarsz sokat költeni a használt autódra vásárlás után! Na de hát lassan már nincs is másmilyen autó, csak turbós! Tényleg annyira félni kell ettől az alkatrésztől?

Műszaki szemmel valóban az autó mechanikájának egyik legkritikusabb pontja a turbófeltöltő. Precíz illesztésű alkatrészek, nagy hőterhelés mellett hatalmas fordulatszámot elérő forgó elemek, a bonyolultabb szerkezeteknél ráadásul komplikált lapátszög-állító rendszer ebben a pokoli környezetben; ha igaz Murphy törvénye, hát alighanem itt figyelhetjük meg az igazságát legelőször egy motorban. De ez is csak egy alkatrész, amit lehet cserélni, lehet javítani, kopását, elhasználódását pedig beárazza a piac. Egy idősebb autóban a javítás költsége már csak töredéke annak, amit egy új autó esetleges turbóhibája esetén számol el az importőr javítási költségként.

Turbós használt autó vásárlása során három dolgot kell figyelembe venni. A legfontosabb, hogy anyagilag készüljünk fel egy esetleges cserére, javításra! Egy turbófeltöltő javítása 50-60 ezer forinttól indul az egyszerűbb, gyakori konstrukcióknál, de lehet 2-300 ezer forint vagy még sokkal több is egy bonyolultabb motornál. Pláne, ha több turbó is van a rendszerben. (A BMW ma már 4, igen: négy darab feltöltőnél jár az 50d motornál, ezekből a kocsikból nemigen lesz használtautós titkos tipp.) Ökölszabály, hogy egy viszonylag korszerű közös nyomócsöves turbódízelnél vagy modern közvetlen befecskendezéses turbós benzinmotornál legalább 3-400 ezer forint legyen készenlétben még a legkommerszebb, legolcsóbban javítható modellek vásárlásánál is egy esetleges javításra, felkészülve ezzel egyebek mellett pont a turbó meghibásodásának kezelésére is.

Persze jobb, ha eleve olyan kocsit veszünk, amelynél nem valószínű a korai turbóhalál. A második főszabály: olyan autót keressünk, amit rendesen karbantartottak! A legtöbb motorban a turbófeltöltő képes kiszolgálni a motort akár annak teljes élettartamán át, de ehhez szüksége van törődésre. Alapvető fontosságú az olajcsereperiódusok betartása és a gyári specifikációjú olaj használata. A turbóhibákat kilencven százalékban a nem megfelelő kenés okozza, aminek oka lehet az alacsony olajszint vagy az elhasználódott, elkoszolódott kenőanyag. Szintén fontos a kíméletes használat hidegindítás után és a megfelelő visszahűtés, leállítás előtt pár perc alapjáraton ketyegtetés nagy terhelést, például hosszú, nagysebességű autópályázást követő megállás esetén. Ezeket persze nehéz ellenőrizni használtautó-vásárláskor, de ha kereskedésből vesszük a kocsit, biztató a korrekt szervizkönyv, benne az összes előírt olajcserével, ha pedig magánszemélytől, érdemes kifaggatni a tulajt, hogy mennyire turbó-tudatosan használta autóját.

A harmadik tanácsunk: lehetőleg válasszunk eleve megbízható konstrukciójú turbós motort, illetve kerüljük, vagy a turbóhibára anyagilag felkészülve válasszuk a köztudomásúlag problémás motorokat! Ilyen a számtalan kocsiba beépített 1,6 literes HDI (ez alapvetően Citroën-Peugeot motor, de volt Fordokban, Suzukikban, Mazdákban, sőt: Minikben és Volvókban is), az 1,4 literes TSI-motor a VW-konszernnél, illetve az 1,3 literes Fiat-dízel, legalábbis gyártása korai éveiben. Kevés viszont a panasz a Fiat-féle 1,4 literes T-Jet benzinmotorokra vagy a nagyobb JTD-kre, melyet szintén sok autótípusba beépítettek különböző gyártók.

Ha mégis összeomlik a turbó, a leggazdaságosabb nem újra cserélni, hanem egy szakosodott felújítóműhelyben kezeltetni a problémát. Itt a károsodás mértékétől függ, hogy mennyibe kerül a javítás, de a gyakoribb turbótípusoknál nem is kell várni a felújításra, hanem egy már feljavított cseredarabbal távozhatunk. Persze egy turbóhalál után nem csak a cseréből áll a javítás: utána kell járni annak is, mi okozta a hibát. Az olaj és olajszűrő azonnali cseréje, a turbó kenési rendszerének tisztítása, hűtésének ellenőrzése a minimum, ha nem akarjuk gyorsan elpusztítani a frissen cserélt új vagy felújított szerkezetet is. (Sajnos sok a kontár a turbószerviz-piacon, érdemes alaposan utánakérdezni, az interneten utánanézni a kiválasztott műhelynek, mielőtt a kezükbe adjuk az autót.)

És hogy egyáltalán miért használ az autóipar turbót?

A kipufogógázok amúgy veszendőbe menő energiáját felhasználva az égéstérbe többletlevegőt bekényszerítő turbófeltöltő logikus és gazdaságos megoldás a benzin- vagy dízelmotor hatékonyságának növelésére. Nagyobb teljesítmény érhető el kisebb tömeg mellett, illetve azonos teljesítmény kivétele kisebb fogyasztással és kevesebb károsanyag-kibocsátással jár egy szívómotorhoz képest. A turbó egyetlen hátránya a bonyolultabb technika és az extra meghibásodási lehetőség – de ezt a hátrányt körültekintő üzemeltetéssel ki lehet egyenlíteni.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum