Acura, Genesis, Infinity, korai Lexusok: távol-keleti márkák Amerikából

prémiummárka különlegesség amerikai piac

Az európai használtpiac különlegességeként rábukkanhatunk néhány olyan autóra, amit japán, esetleg koreai gyártó külön amerikai márkanéven készített az USA piacára. Mit érdemes tudni ezekről a brandekről, ezekről a kocsikról?

Az első, kifejezetten amerikai fogyasztói piacra szánt japán márkát a Honda teremtette meg; ez az 1986-ban létrehozott Acura, amely rögtön hatvan márkakereskedéssel indított az USÁ-ban. Az első két modell, a nagy szedán és kupé karosszériával kínált Legend és az Integra kompakt kupé még a Honda-Rover együttműködésben elkészült műszaki alapokra épült. Az autók remekül fogytak, az Acura rövid időn belül képes volt megelőzni értékesítési számokban Amerikában olyan klasszikus prémium importmárkákat, mint a BMW és a Mercedes.

Érdekesen oldotta meg a Honda a következő Acura modell bevezetését; az NSX szupersportautót egyaránt kínálták az USÁ-ban Honda és Acura emblémával. A trükk bejött; a látványos formatervű, szupermodern technikájú sporkocsi mindkét márkának komoly elismertséget szerzett. A '90-es évek második felében viszont az Acura komoly válságba került. Az amerikai piacon csökkenni kezdett a kereslet a kocsik iránt, a márka "hazavitele", a japán belpiaci bevezetés szándéka pedig makrogazdasági környezeti problémák miatt teljes kudarcba fulladt. A brand megmentésében, továbbélésében komoly szerepe volt a sportos imidzsű, egzotikus autók körül kialakuló kultusznak. Az amerikai tunerek fenntartották az Acura iránti piaci érdeklődést ebben a rossz korszakban annyira, hogy a 2000-es évektől már tudatosan menedzselt, hatásos formai megoldásokkal, okos platformstratégiával és az amerikai motorsportban beszerzett érzelmi értékkel operáló Acura máig megmaradhasson.

Ha az európai használt piacon egy jó állapotú, nem széttuningolt játékszernek használt Acura próbál elcsábítani minket, jól járhatunk a kifinomult technikájú, hagyományos japán és hondás értékeket nyújtó kocsival. Az alkatrészek beszerzésénél viszont készülni kell arra, hogy az Európában sosem árult autókhoz sok mindent a tengeren túlról kell beszerezni.

A Toyota több mint három évtizeddel ezelőtt lépett ki az amerikai piacra a Lexusszal. A japán gyártó célja az volt, hogy a megbízhatóságukkal és takarékosságukkal hírnevet szerző, de csekély presztízsértékű Toyoták mellé masszív műszaki alapokra épített prémiumautókat kínálhassanak, amelyekért a vevők hajlandóak akár jóval magasabb árat is kifizetni. A kísérlet fényes sikert hozott.

Az első Lexus modell fejlesztésébe azzal az elnöki paranccsal fogott bele a Toyota 1983-ban, hogy a világ legjobb autóját kell megcsinálniuk: ez volt az F1 (Flagship One) projekt. A termék, az 1989-ben bemutatott LS 400 gyorsan meggyőzte az első vásárlókat arról, hogy jól döntöttek, a márka pedig elkezdte építeni máig tartó legendáját, miszerint aki egyszer Lexusba ül, nem ül át másba. A Lexus a márkalojalitás bajnokává vált és ma is nagyon erős képességgel bír a vevők megtartásában.

A Lexust Európában se kell ma már senkinek külön bemutatni; a legnagyobb SUV-okat leszámítva nálunk is ismert és hivatalosan forgalmazott modellekről van szó. Ha viszont amerikából importált példánnyal kezdenénk szemezni, legyünk tisztában azzal, hogy egy EU-s és egy USA-Lexus ritkán teljesen azonos műszakilag; az alkatrészellátással lehet gond és a hazai márkaszervizek se biztos, hogy örömmel fogadnak és magabiztosan kezelnek egy ilyen autót.

A Nissan amerikai prémiummárkája, az Infiniti a Lexusszal egy időben, '89-ben jelent meg a piacon a Q45 luxusszedánnal és a kétajtós M30-cal, egy átemblémázott Nissan-modellel (Leopard). Az Infiniti nem kikezdhetetlenül japán márka: a későbbi fejlesztésekben a Nissan-Renault házasság és bizonyos európai fejlesztési-gyártási folyamatok eredményeképp Renault- és Mercedes-technika is felbukkant az autókban. Az Infiniti márkaportfóliója túl töredezett ahhoz, hogy az autók minőségéről egységes képet lehessen alkotni. A márka 2008-tól megpróbálkozott európai terjeszkedéssel is, de kevés sikerrel; 2019-ben ki is vonultak Nyugat-Európából. A használtpiacon található kocsik megbízhatósága, ajánlhatósága az adott modell és technika szerint változik.

A koreai Hyundai a japánokhoz képest későn kezdett el érdemben foglalkozni egy önálló prémiummárka gondolatával. 2008 után egy prémium szedán modell Hyundai Genesis néven, de Hyundai-emblémák nélkül két generációban is megmutatkozott a közönségnek, de a gyártó csak 2016-ban hozta létre az immár teljesen önálló Genesis márkát. A Genesiseket a márka német és amerikai dizájncentrumában tervezik, a gyártás Dél-Koreában történik. A márka nemrég félhivatalosan a magyar piacon is megjelent.

A koreai prémiumautók elsősorban dizájnjukkal keltik fel a figyelmet; kurta történelme dacára a márka számos emlékezetes koncepciómodellt is mutatott különböző autókiállításokon. A kocsik megbízhatósága a kis értékesítési számok miatt nehezen értékelhető objektíven, de ismerve a koreai járműipar műszaki színvonalát nemigen hibázik, aki beleugrik egy megkímélt, jó állapotú Genesisbe.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum