Akadozó újautó-gyártás, szűkülő kínálat a használtpiacon, általános drágulás: ez volt 2021

autópiac új autó használt covid

A tavaly kaotikussá vált autópiaci-autóipari helyzet egyik leglátványosabb mutatószáma a német újautó-piac 2021-es teljesítménye.

Utoljára a német újraegyesítés előtt fogyott el Németországban annyira kevés új autó, mint tavaly. A már 2020-ban is alacsony értékesítési darabszám tavaly további 10,1 százalékkal csökkent, decemberben pedig hat havi folyamatos csökkenés után az előző év utolsó hónapjához képest már 26,9 százalékos volt a visszaesés. Míg a koronavírus-járvány kitörése előtti utolsó évben, 2019-ben 3,6 millió új autó kelt el az országban, tavaly már csak 2,61 millió új kocsi jutott el a vevőkhöz. Az elektromos autók száma és aránya viszont továbbra is látványosan emelkedett tavaly: több mint 80 %-kal több villanyautót vettek a németek, mint egy évvel korábban. A gyászos gazdasági adatok elsődleges oka nem a vevők vételi szándékának hiánya, hanem a kiszállítások csúszása volt, az autóipari ágazatot különösen erősen sújtó elektronikai háttéripari probléma: a chiphiány miatt.

A hazai piacon is érvényesültek az általános autóipari gyártási nehézségek hatásai. Tavaly mintegy 122 ezer új személyautót helyeztek forgalomba, ami 4,8 százalékkal kevesebb a 2020-as számnál, a járvány előtti utolsó évhez képest pedig 22,8 százalékos csökkenés. A kevésbé erős hazai bezuhanás egyik oka bizonyára az, hogy a magyar vásárlók nem kötődnek annyira a német márkákhoz, mint maguk a németek, illetve hogy a mi árérzékeny piacunkon jobban fogyó olcsóbb, egyszerűbb autók gyártását legalábbis kezdetben kevésbé befolyásolta a chiphiány. A magyar piacon szinte már hagyományosan 2021-ben is a Suzuki volt a vezető márka, ezúttal a Toyota és a Ford előtt.

A hazai újautó-értékesítési adatokat itthon is az év utolsó hónapjaiban tapasztalható erőteljes kiszállítási visszaesések rontották le: a második negyedév eredményei még jobbak voltak a 2020-as számoknál. Az elektromos autók aránya az értékesítésben Magyarországon is nőtt, bár nem olyan mértékben, mint a németeknél: 41,6%-kal több villanyautót adtak el itthon tavaly, mint 2020-ban.

A hazai újautó-piac érdekes sajátossága, hogy az itthon eladott új autók jelentős részét, mintegy negyedét az eladást követő fél éven belül kivonják a forgalomból. Ezek az autók reexportra kerülnek: olyan európai országokba viszik át őket, ahol az adott típus árai jóval magasabbak a hazainál. Van olyan modell, amelynél akár 90% is lehet a statisztikában ugyan eladott új autóként szereplő, a hazai utakat azonban még újkorában el is hagyó autók aránya!

Tavaly jóval több import használtautó érkezett Magyarországra, mint új: több mint 132 ezer személyautót hoztak be más államok használtpiacairól. Ezen a területen már növekedés volt tapasztalható: 1,4%-kal több használt kocsi jött be tavaly 2020-hoz képest. A növekedés az új autók piacának szűkülésével az év vége felé erősödött, a második félévben hat százalék volt a növekedés 2020 utolsó hat hónapjához képest. Összességében tavaly a második félévben 21,5%-kal több import használt autót helyeztek forgalomba itthon, mint amennyi új kocsit! A használt autók között a legnépszerűbb márka a Volkswagen volt, az Opel és a Ford előtt.

A piac szakértői szerint egyelőre semmi nem utal arra, hogy a tavaly év végén alakuló trendek megváltoznának. A chiphiány továbbra is létező jelenség, új autóból kevés van, az árak emelkednek. A használt autók beáramlása várhatóan töretlen marad, a hazai személyautóállomány életkora pedig nőhet tovább - pedig már jelenleg is csaknem 15 éves egy átlagos magyar autó.

(Adatok, információk: DataHouse, MGE)

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum