Amikor veszünk egy használt autót, előfizetést is kell vennünk hozzá?

online szolgáltatások fedélzeti mobil előfizetés

A mai használtautó-piac nem kis részét már olyan kocsik teszik ki, amelyekhez megfelelő előfizetés birtokában online szolgáltatások is elérhetők. Érdemes nemcsak megvenni az autót, hanem előfizetni ezekre a dolgokra is?

Az autógyártók már-már kétségbeesetten keresik azokat az új bevételi forrásokat, amelyekből az autóipar szolgáltatási szektora fenn tudja majd tartani magát a minimális szervizigényű, kopó-fogyó alkatrészt alig tartalmazó elektromos autók korában is. Fontos üzleti lehetőség számukra ezen a téren az autó, az autózás összekapcsolása a mobil adatkapcsolatra építhető szolgáltatásokkal.

Az EU-ban előírt fedélzeti vészhívó (e-Call) rendszeresítésével 2018 óta az összes Európában eladott mai autó, de évtizedes távlatra visszatekintve az idősebb autók nagy része is négykerekű mobiltelefonnak is tekinthető. A kocsikban üzemelő számtalan elektronikai egység között található GSM-modul szerepe gyakran jóval kiterjedtebb a vészhívás biztosításánál; ipari SIM-kártyával felszerelve ez biztosítja az adatkommunikációt a kocsi és a gyártó között. Nem arról van szó, hogy az autó kémkedik vezetői szokásai után; a szükséges rendszerfrissítések is online történnek meg, vagy a fedélzeti GSM-modul segítségével kedveskedik a gyártó időről időre egy-egy új funkcióval. (A teslások ismerhetik a legjobban, milyen érzés reggel úgy beülni a kocsiba, hogy az az éjjel tanult valamit.) Az okosabb, az útvonaltervezésbe az élő forgalmi helyzetképet is bevonó gyári navigációs rendszerek működésének is feltétele a folyamatos adatkapcsolat.

A fedélzeti mobil másik szerepe lehet a tulajdonos és az autó közti információcsere biztosítása. A tulaj bármikor, bárhonnan "ránézhet" a kocsira: ellenőrizheti, be vannak-e zárva az ajtók, tele van-e a tank illetve kellő töltöttségű-e az akkumulátor. Az elektromos és konnektoros hibrid autók egyik legfontosabb szuperképessége is akkor teljesedik ki, ha az autó folyamatos netkapcsolattal rendelkezik. Így még programozni sem kell az állóhelyzeti előklimatizálást, elég a mobilról üzenni a kocsinak, hogy indítsa be a fűtést vagy a hűtést elindulás előtt.

A gyártók által kínált márkaspecifikus online szolgáltatások között akadnak hasznosak és a legtöbb autós számára érdektelenek egyaránt. Sok az olyan próbálkozás is, amelynek akár még lehetne is értelme, csak éppen a kocsira, mint hardverelemre nincs hozzá szükség, hiszen ma már minden autósnál úgyis ott van az online szolgáltatások elérésére remekül megfelelő mobiltelefon. Az elektromos autók töltések beiktatásával végzett útvonaltervezése, a parkolás kényelmes kifizetése, az autópálya-matrica megvásárlása során érdektelen, hogy a kocsi mobiltelefonjáról vagy a sajátjáról indítjuk a tranzakciót, de sokan még az útvonaltervezéshez is szívesebben használják a mobilt, mint az autó gyári GPS-ét.

Az új autók esetében a gyártók jellemzően négy éven át biztosítják ingyenesen a hozzáférést az online szolgáltatásokhoz, ezután általában pár tízezer forintos éves díj ellenében lehet továbbra is élvezni a gyári szolgáltatásokat. A használt autók egy részénél viszont már nem ilyen egyszerű a netre kapcsolódás. A 3G mobilhálózatot az összes hazai szolgáltató lekapcsolta idén tavasszal, így azok az autók, amelyekben csak 3G-képes GSM-modul van (ez a 2018 előtti gyártású kocsiknál valószínű), többé nem tudnak a hálózatra csatlakozni. Vannak márkák, modellek, amelyek esetében ez a probléma orvosolható utólagos hardver-upgrade-del, néhány típushoz pedig külsős vállalkozások gyártanak 4G-s, 5G-s kapcsolatra alkalmas modulokat. Akárhogy is, a viszonylag fiatal használt autók vásárlása előtt mindenképpen érdemes tájékozódni arról, mi a helyzet a fedélzeti adatkapcsolat terén - ha nem is akarjuk használni őket, az online szolgáltatások elérésének képessége árképző tényező is lehet.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum