Autóéletmód-váltás: mire kell figyelni, ha úgy alakul, hogy hosszú időre meg kell tartani a kocsit?

autócsere karbantartás élettartam

Az autóipari gyártási nehézségek, az általános autópiaci drágulás és az energiapiaci válság gazdaságra gyakorolt hatásai miatt sokan szembesülhetnek azzal, hogy nem lesz olyan közel az autócsere, mint eredetileg tervezték. Mire érdemes különösen figyelni, ha a kocsinak tovább kell szolgálnia, mint terveztük?

A gyártók kimondva-kimondatlanul úgy tervezik az autókat, hogy a technika körülbelül 250-300 ezer kilométert bírjon ki (természetesen a kopó-fogyó alkatrészek cseréjével), a karosszéria pedig ne rozsdásodjon át sehol legalább 10-12 évig. Ezek az értékek természetesen nincsenek kőbe vésve, egy-egy autó motorja vagy teste számára akár korábban is eljöhet a vég, a gondos gazda viszont jócskán meg is tudja nyújtani a gondtalan évek számát. Amilyen időket mostanában élünk, ez a hosszabbítás egyre több európai autós számára merül fel igényként; sokan kényszerülnek arra, hogy a tervezetthez képest tovább tartsák meg az autót. Ha pedig ez a helyzet, érdemes változtatni az autóhasználati szokásainkon is és jobban vigyázni a kocsira.

A karosszériát két dolog öregíti igazán hosszú távon: a napfény és a csapadék okozta korrózió. A triviális megoldás a védelemre ezek ellen, ha a kocsi garázsban áll, amikor épp nem használjuk. Új autók, céges autók, 4-5 év után úgyis cserére kerülő lízingelt kocsik esetében persze az ember hajlamos megspórolni a folytonos ki-beállások kényelmetlenségét, pedig az autó hosszan tartó szépségének és rozsdamentességének legegyszerűbb módja, ha amikor csak lehet, eldugjuk az elemek károsító hatásai elől. Ha van garázs, megéri használni is; ha nem hagyjuk kint rendszeresen a ház előtt vagy az utcán a kocsit, se napközbenre, sem éjszakára, sokkal lassabban fog öregedni. később sárgulnak be a fényszóróburák, később jelennek meg az első rozsdapöttyök.

A fényezést rendszeres, de kíméletes, gépi helyett inkább kézi mosatással, viaszolással óvhatjuk. Ha hosszú távra tervezünk a kocsival, megéri a megfelelő alvázvédelemről is gondoskodni. Ez a művelet, ha alaposan és a megfelelő anyagok felhasználásával végzik el, nem olcsó, de néhány százezer forintos költséggel éveket vásárolhatunk meg a kocsi élettartamát illetően.

A motor teljesítőképességének hosszú távú megőrzéséhez elengedhetetlen a precíz karbantartás. A minimum, hogy odafigyelünk a gyárilag előírt szervizelési rendre és a rendszeres olajszint-ellenőrzésre, de lehet, hogy még ez sem elég. A gyakori hidegindítás, a sok rövid út jobban öregíti a motorolajat, az így használt kocsiknál érdemes lehet extra olajcseréket beiktatni; érdemes ezzel kapcsolatban kikérni sokat tapasztalt, a típust ismerő szerelők véleményét.

A magas üzemanyagárak eleve takarékosságra ösztönzik az autósokat, de a spórolós vezetés a technikára is pozitív hatással van. Kisebb mennyiségű üzemanyag elégetése a hengerekben, kevesebb égéstermék áteresztése a kipufogórendszeren: hosszú távon kisebb terhelés a motornak, hosszabb élettartam. Nem szabad azonban a spórolást sem túlzásba vinni. Egy turbómotor hosszú autópályamenete után érdemes rövid alapjáraton járatással visszahűteni a rendszert megálláskor és ha olyanok a körülmények, a stop-start rendszert is jobb inkább kikapcsolni az extrém gyakori leállítás-újraindítás kiiktatása érdekében.

Elektromos autók esetében az akkumulátor élettartamát látványosan meg lehet nyújtani, ha egyaránt tartózkodunk az erős lemerítéstől és a teljes feltöltésektől. Az autógyártók ajánlásai szerint is érdemes a mindennapokban inkább 20-80% közötti töltöttségre törekedni; számos modellben be is lehet állítani, hogy a töltés automatikusan álljon le egy bizonyos szint elérésével.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum