Autók, amik idén válnak nagykorúvá, de ez nem látszik rajtuk

2004 Chrysler Ford Honda Porsche Smart Mitsubishi

A '70-es évek fémlökhárítói, a '80-as évek kockaformái, a '90-es évek bumfordi elgömbölyödése után a 2000-es évek elején már bőven termettek olyan dizájnvilágú autómodellek, amelyek akár még ma is frissnek hatnak.

2022-ben válnak nagykorúvá azok a gyerekek, akik 2004-ben születtek. Az autómodelleknél ilyen éles jogi vagy érzelmi korbeli választóvonal nincsen, van viszont néhány olyan, idén 18 éves autótípus, amelyek formája, dizájnja ma is kiemelkedően frissnek hat. Kiválogattunk a 2004-es modell- vagy induló gyártási évből néhány kocsit azoknak, akik olyan idősebb autót szeretnének vásárolni, amin nem (nagyon) látszik a kor.

A Chrysler 300C alapformája például olyannyira friss maradt, hogy a kocsit (igaz, egy 2011-es erőteljes ráncfelvarrás után) mind a mai napig gyártják. Az autó egy ideig Lancia Thema-ként is kapható volt, ami azt mutatja, hogy a szögletes, agresszív forma még a dizájnra igen kényes olaszok ízlésének is megfelelt. Az első gyártási évekből származó, használható állapotú, de viseltes autók akár már egy-két millió forintért elérhetők a piacon.

A Ford Mustang első historizáló, az 1964-es első széria dizájnját megidéző ötödik generációs modelljének gyártása is 2004-ben kezdődött. Ha egymás mellé tesszük a 18 éves és a mai modellt, természetesen azonnal látszik, melyik a frissebb, de az eleve kortalan ős-Mustang fő vonalait remekül eltaláló, kilenc éven át gyártott előző széria sem hat idősnek, legfeljebb csak klasszikusan szépnek.

A Honda FRV azért nem tudott nagyon megöregedni, mert a különleges kialakítású, 3+3 üléses, széles, rövid egyterű utód nélkül tűnt el a márka kínálatából. Segített optikailag frissen tartani a kocsit az is, hogy kicsit darabos, jellegzetesen japános dizájnelemeit a későbbi Hondákon láthattuk, akár a mai napig láthatjuk újra. A családi Hondát mindössze öt éven át gyártották, de 2009-re kiderült, hogy Európa végképp elmerül a SUV-őrületben és inkább terepjárósabb kialakítású modellek jöttek helyette. A több méretben is kínált négyhengeres benzinmotorral vagy a 2,2 literes dízellel készült, végig Japánban gyártott FR-V tartós, megbízható autó. Ha sikerült egy megkímélt példányt találni belőle, még sokáig szolgálhat korát meghazudtolóan üde megjelenésű, bár nem túl szép családi kocsiként.

A Porsche 911 alapformája a világ autóiparának egyik legmaradandóbb motívuma, de azért az egyes dizájn-korszakok jól érzékelhető megjelenésbeli különbségeket hoztak. A 2004-ben bemutatott 997-es széria viszont pont, hogy visszatérést jelentett a megszokotthoz a korábbi 996-os furcsa "tükörtojás"-fényszórója után. Ma már ugyan két generációval járunk a 2004-től 2013-ig készült szériától, de egy jó állapotú 997-esről még így is nagyon nehéz elhinni, hogy nem néhány, de akár 18 éves is lehet.

Az első négyajtós Smart, a 2004-es ForFour műszaki értelemben közel nem jelentett akkora innovációt, mint a márka 1998-ban bemutatott aprócska, kétszemélyes alapmodellje. A formaterv viszont a maga bohókás, különleges, egyedi módján örök. Míg a kocsi műszaki alapjait adó kortárs Mitsubishi Colt első ránézésre is húszéves dizájnt visel, aki nincs tisztában a Smart modelljeinek történelmével, egy jól konzervált példány láttán meg nem mondja, hogy olyan kocsit lát, amiből igen rövid gyártási idő után 2006-ban készült új példány utoljára!

Természetesen ha formailag nem is feltétlenül, műszaki értelemben azért mindenképpen elszállt már az idő a csaknem két évtizedes modellek felett. Elsősorban az emissziós besorolás, a fedélzeti elektronikai kompatibilitás és az aktív vezetéstámogatás terén ezek a kocsik már elavultnak számítanak. Akinek viszont a friss látvány fontosabb, mint ezek a dolgok, egy ilyen nagykorú autóban is megtalálhatja a boldogságot!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum