Autóvásárlás aukción: érdemes ezzel próbálkozni?

árverés aukció licitálás hasznos

A hazai használtautók piacának kevéssé frekventált de érdekes terepei az árverések. A hagyományos, előregisztrációs, fizikai megjelenést is igénylő aukciók mellett ma már több lehetőség adódik az online térben licitálni járművekre, kényelmesen, biztonságosan, sőt: szórakoztatóan. Aukción autót venni ugyanakkor gyakran szembemegy mindennel, amit a vásárlási tanácsadók javasolnak, hiszen az érdeklődőknek a legritkább esetben van lehetőségük próbautat tenni a kiszemelt kocsival, független szervizben átvizsgáltatni azt - sőt, néha még meg se lehet alaposabban nézni, mi is az, amire ajánlatot teszünk.

Kulturálisan is mintha idegen dolog lenne nálunk az árverés az olyan hétköznapi dolgokban, mint egy autó. Az egyetlen széles körben ismert hazai lakossági online aukciós piactér kínálatában nagyon kevés az izgalmas licitálási lehetőséget sejtető valódi árverési ajánlat, sokkal inkább jellemző az általános piaci árhoz belőtt induló ár - vagyis ezek az aukciós hirdetések is inkább csak apróhirdetéseknek tekinthetők. Nulla forintról vagy jelképes árról induló, az eladó számára kockázatot jelentő, a közönség számára viszont csalogató, izgalmas licitek gyakorlatilag nincsenek, a lakossági autópiac, úgy tűnik, nálunk nem tűri a hazardírozást.

Nagy flották üzemeltetőinél vagy megbízottainál és állami szerveknél már találni vonzóan alacsony kikiáltási árakat, de itt is érezhető, hogy a magyar piaci környezet nem tesz jót ennek a műfajnak. Sok esetben csak azok a járművek kerülnek árverésre, amiket a szokványos módon nem nagyon lehetne eladni. Ilyenek a céges flották legleharcoltabb, leglepusztultabb példányai, amelyek már a vállalat alkalmazottainak se kellettek, még baráti áron sem (postásautók, kulcsos vállalati autók), kikopott rendőrautók - és persze egy egész csomó elkobzott, lefoglalt vagy banki visszavett autó, amelyekkel jellemzően nem bánt igazán gondos gazdaként a rossz véget már előre sejtő utolsó tulajdonos.

A hazai autóárverések jellemzően nem a "civil" autóvásárlóknak szólnak. Kereskedők, bontósok, nagyobb flottákat egyben leütő nepperek terepe ez. Egyfajta szórakozásnak persze érdekes lehet végigböngészni néha például a NAV lefoglalt autóinak listáját (arveres.nav.gov.hu), de még a becsérték feléről induló licitbe sem könnyű belevágni lelkileg, amikor minden hirdetés alatt ott a lehangoló felelősségkizárási nyilatkozat:

A jármű alváz- és motorszámának nyilvántartásban szereplő adatokkal való egyezősége tekintetében a NAV felelősséget nem vállal, azoknak a hirdetményben történő feltüntetése csak tájékoztató jellegű az ellenőrzés feltételeinek hiánya miatt. Az adatokat a megtekintés során bárki személyesen leellenőrizheti a saját felelősségére.
Az elárverezett vagyontárgyakért a NAV jótállással nem tartozik, a vagyontárgy esetlegesen előforduló vélt vagy valós hiányosságaiért a NAV felelősséget nem vállal.

Hát kinek kell ilyen portéka, még akár féláron is?

A nyugat-európai piacon már nagy kínálatból, látványosan alacsony induló áras hirdetésekből válogathatunk (pl. copart.de). Garancia persze itt sincs semmire és ritka, hogy sikerüljön elvinni egy kocsit a többi licitáló elől úgy, hogy az import költségeivel együtt is jól járjunk. Az árverésen való autóvásárlás komoly üzleti lehetőségeket is rejtő terepe lehet viszont az amerikai autópiac sérült- vagy veterán-kínálata. Ezeknél a kocsiknál természetesen kalkulálni kell a hazaszállítás, na és persze a restauráció költségeivel is, de számos felújított, lefényezett, sok tízezer euróra taksált klasszikus gyönyörűség vagy kint már gazdasági totálkáros, de itt viszonylag olcsón kijavított új kocsi érkezett Európába, akár Magyarországra is úgy, hogy egy amerikai árverési weboldalon, például a copart.com oldalán ütötte le szinte komolytalanul alacsony összegért ma már büszke új tulajdonosa.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum