Az idősebb használtautó nullrevíziója: készüljünk rá, idővel is, pénzzel is!

használt autó nullrevízió átvizsgálás állapotfelmérés lista hasznos

A nullrevízió az új autók első szervizelése a forgalomba helyezés, az első tulajdonosnak átadás előtt. A régi szoci időkben a bizonytalan gyártási minőség formába hozásához gyakran hozzátartozott a gazdára talált kocsik felszerelése a hiányzó alkatrészekkel a többi, még raktáron álló kocsiról. Ma már persze az egész szinte csak formalitás, mert a gyárból korrekten beállítva, megfelelő folyadékokkal feltöltve, használatra előkészítve jönnek a korszerű új autók a kereskedésekbe.

Ha viszont idősebb, a garanciális időszakból már kilépett, vezetett szervizkönyvvel, hiteles karbantartási dokumentációval nem rendelkező, bizonytalan futásteljesítményű használt autót vesz az ember, a nullrevízió fogalma új értelmet kap. A napi használatba vétel előtti alapos ellenőrzés és szervizelés alapvető fontosságú ahhoz, hogy a használt, olcsón vett öregecske autó is megbízhatóan, kellemetlen meglepetések nélkül tegye a dolgát az új gazdánál.

Ökölszabály, hogy a használtan vett autó értékének negyedét-ötödét vissza kell tartani az első szervizelés költségeire. Vagyis ha van kétmilliónk egy 6-7-10 éves autóra, valójában csak másfél milliónk van, a maradékot tegyük el az első szerviz, az első pár hónap használat idejére, aztán legfeljebb örüljünk nagyon, ha nem kellett felhasználni a kocsi üzemben tartására.

De mik is a konkrét teendők egy 6-8 évnél idősebb, 100 ezer kilométernél bőven többet futott kocsinál? (Tegyük fel, hogy nincs nyilvánvaló hibajelenség, kék vagy fehér füst, motorgyengeség, zörgő kuplung és hasonlók.) A legalapvetőbb: ha a legcsekélyebb kétség is felmerül a kocsi karbantartási történetével kapcsolatban, kötelező egy azonnali olajcsere, az összes szűrő (üzemanyag-szűrő is!) és az összes folyadék (fékfolyadék is!) lecserélése vásárlás után. A szervizidőpontot érdemes feljegyezni, ez az újonnan indított dokumentum lehet az autónk új „szervizkönyve”, ehhez lehet igazítani a későbbi szervizelési teendőket, a gyártó által megadott karbantartási ütemterv szerint.

Szintén kardinális fontosságú, hogy rendben legyen a vezérműszíj vagy –lánc. Típustól, motortól függően igen széles spektrumon mozog ennek a nagyon fontos alkatrésznek az előírt csereperiódusa, a gyártó általában kilométerben és időben is meghatározza, hogy mikor kell cserélni a vezérlés kopó alkatrészeit. Ha nem tudjuk, pontosan mennyit is ment a kocsi, mikor cserélték a szíjat, a láncot, az általában elég húzós, egyszerűbb kocsiknál, motoroknál is a százezres nagyságrendbe belekapó cserét nagyon célszerű azonnal megejteni, mert ha elszakad a túlhordott lánc, szíj, szinte biztos a teljes motorfelújítás vagy a motorcsere, ami sokkal többe kerül.

Benzines autóknál a gyújtógyertyák cseréje is indokolt. Katasztrófát ritkán okoz egy túlhasznált gyertya (bár extrém esetben összetörhet és elemei beeshetnek az égéstérbe), de a gyújtáskimaradások károsítják a motort, a katalizátort, ami hosszú távon drága javításokat vetít előre. Dízelnél, ha egy kis gyengeség, kormolás, nehézkes indulás tapasztalható, érdemes ellenőriztetni a viszonylag olcsón cserélhető izzítógyertyákat és a drágább, de fontosabb porlasztócsúcsokat, adagolófúvókákat (konstrukciótól függően).

Triviális, de komoly biztonsági kockázatot jelentő elemek a fékalkatrészek és a gumik: legalább egy kerékleszerelős áttapogatással, szemrevételezéssel érdemes megnézni, nincs-e szálszakadás az abroncsokon, nem vállasodtak-e ki a tárcsák, nem koptak-e csereérettségig a betétek. Egy futóműállítás pedig segíthet az egyenesfutás, a menetstabilitás javításában, a gumikopás és az üzemanyag-fogyasztás mérséklésében. Ugyanez igaz a megkopott lengéscsillapítókra: drága kicserélni őket, ha elhasználódtak, de hosszabb távon biztosan megéri.

Apróságok, de fontos, hogy rendben legyenek: ablaktörlők, izzók. Ezeket a vásárlás, birtokba vétellázának melegében érdemes rendezni, mert ha nem cseréljük azonnal a csíkozó gumilapátot, a kiégett izzót, félő, hogy „úgy marad” hosszabb időre is, ami veszélyes is, kényelmetlen is.

És végül az akkumulátor: nyilván senki nem vesz új akkut egy eladandó kocsiba, tehát legalább az akku gyártási dátumát ellenőrizzük. Ha 6-7 évesnél idősebb az akkumulátor, készüljünk fel, hogy az első komolyabb hidegben sztrájkkal jelzi majd: itt a csere ideje.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum