Az utolsó szoci autók

szoci autó Lada 1980-90

A KGST autóiparának utolsó modelljei az őket létrehozó gazdasági-politikai rendszert is túlélték. Néhány példányuk még ma is része a hazai használtautó-kínálatnak.

A Lada 1984-ben mutatta be a minden Fiat-licenszes hagyománnyal szakító fronthajtású, keresztmotoros, háromajtós VAZ 2108 modellt, vagy ahogy a legtöbben nálunk máig ismerik: a Szamarát. (A 2109 az ötajtós, a 21099 a szedán verzió jelzése.) A modellt egészen 2013-ig gyártották Oroszországban, de a magyar piacra a kései példányok már nem jutottak el, helyettük újabb típusokat forgalmazott a márka importőre - már amikor épp volt neki. A '80-as évek végéről és a '90-es évek első feléből viszont még ma is tucatszám találni meghirdetett kocsikat a használtpiacon. A vízválasztó a szomorú állapotú kényszerkocsik és az eltelt éveket meglepően üdén, fitten átvészelt youngtimerek között valahol a félmilliós sáv táján húzódik. Néhány extrém szerencsés példány pedig szinte újszerű állapotban várja akár az OT-rendszámot is, esetenként a milliós kínálati ár tartományán is túl.

A kocka-Lada még nagyobb túlélő. Az 1979-ben útjára indult és az előző évtized elejéig gyártott 2104-05-07-es sorozat (kombi, egyszerűbb és elegánsabb verzió) temérdek példánya fut a magyar utakon vagy keres új gazdát itthon. Az árak szórása hatalmas, a maga idejét többszörösen túlélő ütős-vágós erdőjáró példányoktól a megkímélt kedvenceken át a sportcélokra átalakított versenygépekig mindent lehet kapni kocka-Ladából, a megfelelő áron.

Az orosz gyártó terepjárója, az 1977-ben bemutatott Niva, új nevén 4x4 még ma is gyártásban van. Nem is olyan rég még nálunk is lehetett kapni újonnan, de a legutóbbi hazai importőri kísérlet már pár éve, még az importot végképp ellehetetlenítő háború kirobbanása előtt befejeződött. Nivából aztán tényleg minden van a piacon, de a cizellált kormányú, szép műszerfalú, még szovjet gyártású ősi modell már igazi ritkaság. A kínálat tömegét az esztétikailag szedett-vedettebb, de persze korszerűbb, a legutóbbi években már ötajtós karosszériával is elérhető mai változat adja.

A Skoda a csehszlovák rendszerváltás idején már forgalomban lévő Favorit/Forman párossal (ötajtós illetve kombi) próbálta meglovagolni a kapitalizmus első hullámát. Az 1987-ben bemutatott autó formáját a Bertone stúdió tervezte, a műszakilag elavult faros Skodákat váltó modell 1994-ig maradt gyártásban, ekkor váltotta a nagyrészt már VW-technikát használó Felicia. Favoritból és Formanból már nincs sok a hazai piacon, de aki akar, még talál magának kiváló állapotú példányt a félmilliós-milliós ártartományban, vagy akár teljesen restaurált kocsit is, de ezekért több milliót se restellnek elkérni a tulajdonosok. A kombi nagyon ritka, jellemzően mégis olcsóbb az ötajtósnál.

A jugoszláv autóipar büszkesége, a finom mechanikájú, kimondottan nőies 128-as Fiat-licensz a rendszerváltásnak már új márka- és típusnévvel futott neki: az 1971-es konstrukciójú Zastavából alapos formai átdolgozással Yugo Skala lett. A gyártás egészen 2008-ig zajlott Kragujevacban (ma Szerbia), de hozzánk a kezdeti '90-es évek után már nem sok példány jutott el. A szűk mai hazai kínálat zömét a korai '90-es évek vegyes állapotú autói adják, párszázezer forintos áron.

A keletnémet autóiparból a kétütemű Trabant hatalmas karriert futott be, mint keresett veterán. Az '50-es évekből származó alapkonstrukció a rendszerváltást még Volkswagen-motorral se sokkal tudta túlélni: a négyütemű Trabit mindössze két évig, 1990-91-ben gyártották. A kétütemű ős kultusza a négyütemű modellre nem terjed ki, így már félmillió alatt válogatni lehet a vizsgás, jó állapotú 1,1-es, 50 lóerős Trabik között, miközben kétütemű limuzinból ennyiért épkézláb példányt már régen nem találni.

Az eredetileg 1966-os fejlesztésű Wartburg 353 is megkapta a maga VW-féle négyütemű modernizáló csomagját 1988-ban, de a rettenetesen elavult, alvázas konstrukció még 55 lóerős, 1,3 literes négyütemű motorral sem élte túl 1991-et. Aki Wartburgot szeretne, félmillió forint körül már bőven talál jó állapotú példányokat a négyütemű szériából. A megkímélt, veteránalapnak alkalmas kétütemű ősmodell jóval ritkább, jó állapotban drágább.

A lengyel autóiparból a legsikeresebben a Fiat126-os licensze vette a rendszerváltás akadályát. A pici, lassú, gyenge kocsit egészen 2000-ig gyártották Bielsko-Bialában, Bis jelzéssel akár vízhűtéses motorral. A Kispolszki ma már abszolút youngtimer illetve veteránautó státuszba került, árazása nem egy közlekedési eszközé, inkább műtárgyé a tényleg jó állapotú példányok könnyen millió forintos nagyságrendű ajánlati áraival.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum