Bekavart a használtautó-piacba a nagycsaládosok kedvezménye

használt autó hétüléses családi autó nagycsaládos támogatás hasznos

A három vagy több gyereket nevelők számára elérhető 2,5 millió forintos, illetve legfeljebb az autó új árának 50%-ig terjedő támogatás hétüléses autókra jelentős mértékű állami dotáció. A kormány szokatlanul direkt piaci beavatkozása már érezteti hatását a hazai használtautó-piacon. Éppen ezért nem csak azoknak a döntését befolyásolja ez a lehetőség, akik amúgy is autót akartak venni, hanem azokét is, akik még vártak volna a vásárlással, akár néhány évet is.

Hiszen egyrészt ki tudja, meddig lesz keret a támogatásra, érdemes gyorsan kihasználni a lehetőséget. (Elvileg a támogatás 2022 év végéig biztos, az első évre előirányzott ötmilliárd, a második évre tervezett tízmilliárd forintos keret pedig bővíthető, de sajtóhírek szerint már idén szeptemberben 14 ezren nyújtottak be előzetes igényt!) Másrészt: ha esetleg még pont a támogatásnyi összeg vagy kevesebb hiányzott a családi kasszából, ha még gyűjtögetni kellett volna az önrészhez vagy a teljes árhoz, most hirtelen megnyílt a lehetőség a beruházás előrehozására. Illetve harmadrészt: még aki olcsóbb használt autó vásárlásán gondolkodott, azt is új autó megvétele felé lökhette ez a váratlan pénzeső.

Akik jól járnak: a megtámogatott lakossági kör és az új autókat értékesítő szalonok. Akik rosszul járnak: azok az autótulajdonosok vagy használtautó-kereskedők, akik mostanában akarták eladni nagyobb méretű családi autójukat. Közülük is a legpechesebbek azok, akiknek olyan hétüléses, olcsóbb, de még viszonylag új kocsijuk van otthon vagy a használtautó-lerakatban, amelyekre konkrétan vonatkozik a támogatás. Az egy-két-hároméves hétüléses Dacia Lodgyk, Citroën Berlingók, Fiat Doblók, Opel Zafirák, a legkedvezőbb árú hétüléses kocsik hirtelen piacképtelenné váltak, legalábbis a minimum háromgyerekes vevők körében. Hiszen az állami támogatással ők immár ugyanilyen, de új kocsit is vehetnek, még olcsóbban is, mint amennyire eddig ezeket a használt autókat beárazta a piac. Eddig egy újonnan hatmilliós családi autót 3-4 évesen még azért bőven az új ár fele felett el lehetett adni, de most a támogatással a vevők egy jelentős köre ennyiért rá se néz egy használt kocsira, hisz megkaphatja ugyanazt újként – olcsóbban.

És persze nem csak a hétüléses kocsikat érinti ez a keresletszűkülés, hisz egy háromgyerekes családnak egyáltalán nem feltétlenül van szüksége hétüléses autóra. Egy tágasabb ötszemélyes kocsiban is elfér öt ember, és még nem is kell feltétlenül szorongani senkinek egy olyan, hátul három külön üléssel ellátott, három főre formázott nagyobb családi egyterűben, mint mondjuk egy Renault Scénicben vagy Peugeot Partnerben. (Sőt: láttunk már háromgyerekes családot akár Opel Astrában vagy Skoda Fabiában ülni is.) Így hát a keresletszűkülés a használtautó-piac minden családi méretű autókategóriájában megmutatkozik, mert ha egy család hirtelen akár már 2-3 millió forint saját erővel hozzájuthat egy 5-6 milliós, tágas, komfortos kocsihoz, valószínűleg nem fogja majd beérni kevesebbel, kisebbel – hacsak nem adják hirtelen brutálisan olcsóbban oda azt a kényelmetlenebb kocsit.

Sok jó tanáccsal egy ilyen gyors piaci változás után nem szolgálhatunk, de egy dologra mindenképp érdemes gondolni mindenkinek, aki az elkövetkező 3-5 évben tervez kocsit venni vagy eladni. Amikor a most nagy kedvezménnyel megvett hétülésesek kerülnek majd ki a használtpiacra (a törvény szerint az első három évben ezeket még nem adhatják el a tulajdonosok), valószínűleg ismét érezhető lesz egy árcsökkenés ebben a szegmensben, illetve egyáltalán a családi autók piacán.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum