Borús idő, köd, sötét: ideje nagyon odafigyelni a világításra!

világítás tompított országúti helyzetjelző ködlámpa hasznos

Klímaváltozás ide vagy oda, a november még mindig arról szól, hogy beköszönt a ködös, esős, borult hajnalok, reggelek és a korai sötétedések időszaka. Az autóvezetőkre ilyenkor fokozott felelősség hárul azzal kapcsolatban, hogy valóban megtesznek-e mindent a közlekedésbiztonság egyik legfontosabb követelményéért: a láthatóságért. Akár az erre vonatkozó szabályokon túl is!

A járművek kivilágításáról rendelkező szabályok nem mindig egyértelműek és nem is mindig elégségesek. A KRESZ vonatkozó előírásai értelmében "Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval (...) ki kell világítani". Az Európai Unióban 2011. februárja óta kötelező az új autók felszerelése automatikusan működő menetjelző fénnyel, de ezek a menetjelzők az esetek nagy részében csak előrefelé világítanak! Csupán néhány modell esetében kapcsolódnak fel a hátsó helyzetjelzők is az első menetjelzőkkel együtt, illetve pár modellnél lehetőség van ezt a funkciót menüből beállítani. De a legtöbb kocsi bizony alapértelmezésben csak elöl világít. Ezzel általában nincs is semmi baj, hiszen nappal az utolérő másik jármű a kis sebességkülönbség miatt úgyis meglátja a kocsit hátsó világítás nélkül is, sötétedéskor pedig az automata világítás átkapcsol tompítottra és ilyenkor már a hátsó helyzetjelzők is felkapcsolódnak. Ködben, esőben viszont ez a rendszer nem mindig működik jól. Sajnos ősszel-télen nagyon gyakori, hogy az elektronika úgy érzékeli, elég világos van ahhoz, hogy csak a menetjelző égjen, pedig a köd vagy eső miatt már a hátsó lámpáknak is világítaniuk kellene, hogy az esetleg pont a köd vagy eső miatt lassan haladó kocsi biztonságos távolságból észlelhető legyen a gyorsabb járművek számára! Ha tehát köd van vagy esik az eső, mindig vegyük a fáradságot és bíráljuk felül az automata rendszert: kapcsoljuk be manuálisan a tompítottat!

Még ennél is veszélyesebbek lehetnek a már viszonylag modern elektronikával rendelkező de még nem elég korszerű, 9-15 éves, koruk színvonalán jól felszereltnek számító autók automata fényszórórendszerei. Ezekben a kocsikban van ugyan automata állása a világításkapcsolónak, de menetjelző még általában nincs! Így a sofőr akár jóhiszeműen azt is hiheti, hogy ő eleget tett a "látni és látszani" alapelv összes kritériumának, amikor AUTO állásba fordította a kapcsolót, a kocsi viszont nem világít. Legalábbis kívül nem. Ugyanis ebben a korosztályban gyakori a mindig aktív műszerfali világítás is, ami végképp megtévesztő, amíg nem sötétedik be annyira, hogy a sofőrnek már kezd gyanús lenni: nem lát.

A ködfényszórók, hátsó ködlámpák használatának oktatása nem egy használtautó-magazin feladata; a lényeg úgyis csak annyi, hogy ezeket az eszközöket tudatosan használjuk, ne felejtsük bekapcsolva és mindig figyeljük, hogy nem vakítjuk-e el velük a többi közlekedőt. Annál fontosabb téma viszont számunkra a használt autók világítótesteinek állapota. A bemattult, besárgult elülső burákat megbízható helyen néhány ezer forintért tartósan újszerű állapotra tudják hozni a szakemberek. Ha ilyen kocsit vettünk, egy kis internetes utánajárással könnyen meg lehet találni a hozzánk legközelebbi profi szolgáltatót. A hátsó lámpák fakulása, rózsaszínesedése idősebb kocsiknál fordul elő. Ezeket cserélni kell, a problémára pedig legkésőbb a műszaki vizsga előtt kell figyelmet fordítani, mert a kifehéredett hátsó lámpával korrekt helyeken nem engedik át a kocsit.

A kiégett izzók, meghibásodott korszerű világítótestek azonnali pótlásának, javításának fontosságáról remélhetőleg szót se kell ejtenünk, erre mindenkinek figyelnie kell, aki autót vezet. Ha viszont azt vesszük észre, hogy valaki másnak égett ki valamelyik lámpája, különösen, ha a bal oldalon, ne röstelljünk jelezni, átszólni neki akár a forgalomban sem. Ezzel a kis gesztussal akár egy nagy bajt is megelőzhetünk!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum