Csak egy kulcs van a kocsihoz - jelentéktelen apróság vagy komoly gond?

kulcs indítókulcs

Gyakran szerepel a használtautó-hirdetések szövegében a büszke félmondat: két gyári kulcsával eladó. Persze van olyan is, hogy nincs meg az egyik eredeti kulcs. Ilyenkor mit tegyen a vevő?

Jó dolog egy használt autót úgy hazavinni, hogy jár mellé az összes eredeti kulcs is - pláne, ha az egyiket még esetleg nem is használták. Kellemesen újautós érzés, ha a viseltesebb kulcsot tesszük el tartaléknak és a "szűz" példánnyal kezdheti el használni a kocsit az új tulajdonos. Ha egy eladó autónak nincs meg valamennyi gyári kulcsa, az még nem jelent különösebb biztonsági kockázatot; ellopni el lehet egy kocsit másolt kulccsal vagy akár kulcs nélkül is. Annak viszont érdemes utánanézni, mennyivel csökkenti az autó értékét, mekkora alkualapot jelent egy hiányzó gyári kulcs az érzelmi faktoron túl.

Legalább egy pótkulcsra minden autónál szükség van, akkor is, ha a kocsit csak egy ember használja. Ha ugyanis csak egy ilyen nyitó-indító-azonosító tárgy marad a kocsihoz, nagyon kellemetlen és drága lehet a pótlás, ha esetleg azzal is történik valami. Még a régi típusoknál, a legegyszerűbb konstrukciójú, teljesen mechanikus kulcsoknál is sokkal egyszerűbb a másolás, ha megvan az eredeti, mintha a kocsi zárját vagy gyújtáskapcsolóját kell kiszerelni és a zárbetét szétbontása után a marások mélysége alapján kell újrakonstruálni a kulcsot. Egy egyszerű nyerskulcsból köszörülés legfeljebb néhány ezer forint, a minta nélküli újragyártásnál viszont erre tízezrekben mérhető munkadíj rakódik! Az elektronikával is felszerelt kulcsoknál pedig még jobban elszaladhat a költség, ha minden kulcs elveszett. Pótkulcs tehát kell.

A mechanikus kulcsos és az egyszerű immobilizeres kulcsos autóknál jellemzően pár ezer, maximum 10-20 ezer forintnál nagyobb engedményre nem ad alapot a kulcshiány vevő. Az immobilizeres kulcsoknál is akadnak azonban extrém nehezen másolható megoldások. Vannak típusok, évjáratok, amelyeknél az azonosító chipet nem lehet klónozni, vagy az autó elektronikájának megbontásával lehet megoldani az új kulcs chipjének elfogadtatását a zárakat kezelő rendszerrel, vagy akár már érdemesebb a gyártól utánrendelni kulcsot illetve hivatalos márkaszervizzel elintéztetni a pótlást, ennek megfelelő áron.

A gombos vagy akár gombnyomást sem igénylő, automatikus nyitást és/vagy indítást lehetővé tévő elektronikus azonosítós kulcsoknál jellemzően néhány tízezer forintos költséget, átlagosan mintegy 20-30 ezres költséget jelent egy pótkulcs beszerzése. Az ár nem annyira a márkától, a prémium vagy nem prémium kategóriától függ, hanem típusonként, évjáratonként eltérően szórhat. Természetesen extrém drága, akár 6-700 eurós történet is lehet egy LCD-kijelzővel is felszerelt BMW Display Key pótlása, de még hatalmas sorozatban készült, nagyon elterjedt modelleknél sem ritka az átlagosnál akár kétszer drágábban, 50-60 ezer forintos költséggel beszerezhető vagy legyártható pótkulcs. Ugyanakkor könnyen elképzelhető, hogy ugyanannak a modellnek egy másik, akár későbbi generációjához már ennek a pénznek a töredékéért be lehet szerezni egy kulcsot. Egy kis online kutatással a legtöbb modellel, típussal kapcsolatban pillanatok alatt beszerezhető a hozzávetőleges árinformáció, de mindig érdemes egy márkaszervizt is megkérdezni a csere költségéről.

Ha a kulcsok fizikailag megvannak, az eszközök működését vásárlásnál érdemes minden kulcspéldánynál ellenőrizni. Ha csak sérült a tokozás, zörög az ezerszer leejtett kulcstestben az elektronika, kifolyt az elem, a vésznyitáshoz, vészindításhoz, tartaléknak még így is megfelelhet a második kulcs. Esztétikai hibáknál, elkopott nyomógomboknál, repedt kulcsházaknál sokszor akár szakembert sem kell keresni: a legtöbb modellhez online is meg lehet rendelni ezeket az otthon is egyszerűen kicserélhető dolgokat.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum