Csúcson a benzinár, megint megéri gázzal autózni

üzemanyag benzin dízel LPG CNG gázüzemű

A Covid-korszak első hónapjaiban tapasztalt drasztikus benzin- és gázolajár-esések után a legelterjedtebb üzemanyagtípusok árai lassan újra megemelkedtek, mára pedig szó szerint rekordmagasságokba értek a hazai piacon. Mindeközben a gázjellegű üzemanyagok ára sokkal barátságosabban viselkedett.

Az LPG, a cseppfolyósított olajipari gáz árának változása az elmúlt két évre vetítve hasonló alakú de szelídebben változó görbét rajzol, mint a benziné, gázolajé, az eleve jóval alacsonyabb bázis miatt az áremelkedés nominálisan jóval kisebb mértékű. Az LPG ára tavaly május-júniusban, a pandémia okozta válsággazdasági mélypontján az év eleji 250 forintos literenkénti árról 215-220 forintra csökkent (ekkor egy liter 95-ös benzint 300-320 forintért, gázolajat 330-350 forintért mértek a kutakon). Jelenleg az LPG átlagára valamivel 250 forint felett alakul, de a benzin és a gázolaj már a 450 forintos csúcsokat is megjárta. Az LPG-üzemű autók jellemzően kb.10-20%-kal többet fogyasztanak gázból mint benzinből, de a jelenlegi árkülönbségek mellett gázzal autózni így is egyértelműen jóval olcsóbb, mint benzinnel.

A másik gázjellegű üzemanyag, a CNG vagyis a sűrített földgáz ára gyakorlatilag nem változott az elmúlt években: a legtöbb kúton 345 forintért adnak egy kilogrammot belőle, ami egy kompakt autónál száz kilométeres fogyasztásra számolva nagyjából egy liter benzinnek vagy gázolajnak felel meg, az elhasználásából nyerhető megtett kilométerek száma szempontjából. A CNG-nél a fogyasztás egyébként jóval rugalmasabban változik az egyes, erre az üzemanyagra felkészített kocsiknál, mint az LPG esetében; az újabb fejlesztésű turbós Otto-motorok látványosan kevesebb CNG-ből tesznek meg ugyanakkora távolságot, mint a régebbi szívómotoros típusok.

Akár LPG-s, akár CNG-s autót keresünk a használtpiacon, a legnagyobb üzembiztonságot a fiatal, az alternatív üzemanyag használatára gyárilag átalakított autók garantálják. Érdemes tisztában lenni azzal, hogy a gáztartályok használati időtartamára külön előírások vonatkoznak, ezeket bizonyos idő után cserélni kell, ami extra költséget jelent a gázos autók üzemeltetésében. Az LPG-s autók száma a hazai forgalomban és a hazai piacon jóval nagyobb a CNG-s kocsikénál és LPG-töltőállomásból is sokszorta több van az országban, mint CNG-ből. Utóbbiból csupán tucatnyi üzemel, nagy többségük Budapesten található! A CNG-s autók előjoga viszont, hogy a jelenlegi szabályok szerint Budapesten akkor is közlekedhetnek, ha a főváros vezetése szmogriadót rendel el. Az egyes típusok, egyes motorváltozatok valós fogyasztásának megismerésére a német spritmonitor.de weboldal böngészését ajánljuk, amely különböző adatszűrők beállításával jóval hitelesebb képet ad ezeknek a kocsiknak az étvágyáról, mintha az eladók beszámolóira hagyatkoznánk.

Utólagos átalakításban elsősorban LPG-üzemmel kapcsolatban érdemes gondolkodni. Ez a technológia számos hazai műhely számára már több évtizedes rutinnal végzett munka. A CNG-re való átalakítás drágább és komolyabb dolog, a tartályok nagyobbak, a rendszer nyomása magasabb. Az LPG-nél eleve magasabb CNG-ár mellett a nagynyomású földgázüzemre való átalakítás csak nagyon speciális esetekben lehet a leggazdaságosabb alternatívája a benzines autózásnak.

Az LPG vagy CNG alapvetően a benzines autók alternatív üzemanyaga. A dízelmotorok átalakítása gázüzemre (pontosabban részleges gázüzemre) nem elterjedt megoldás, autóbuszoknál, nagy teherautóknál lehet vele találkozni. A hazai forgalomban legfeljebb csak félig-meddig kísérleti jellegű autók bukkanhatnak fel ilyen különleges technikával.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum