Drágulnak az új autók, tovább dübörög a használtpiac

autópiac áremelkedés hasznos

Nem csak érzékcsalódás: valóban durván drágulni kezdtek az új kocsik, nemcsak nálunk, hanem az egész európai piacon.

Amit már tavaly előrejelzett az autós szaksajtó, tényleg bekövetkezett: erőteljes drágulás megy végbe az új autók piacán. A folyamat hátterében a hazai piacon több tényező is áll.

A legkézenfekvőbb, ugyanakkor a legkisebb hatású változás az euró árfolyamának növekedése. Tavaly júliusban még 330 forint alatt volt egy euró az MNB hivatalos közlése szerint, e cikk írásának pillanatában pedig (egy ijesztő, 360-as tartományokig való áprilisi ugrás után) még mindig 350 forint feletti euróárat láthatunk. Ez a változás önmagában hat százalék feletti áremelkedést magyaráz meg.

Az áremelkedés irányába mutat egy nehezebben számszerűsíthető másik hatás is: a kereslet és a kínálat egyensúlyának felborulása. Ennek a jelenségnek két oldala van, de az ok ugyanaz: a koronavírus. A járvány miatt bevezetett hatósági korlátozások egyszerre fogták vissza a keresletet és a gyártási kapacitásokat is. A keresleti oldalon az elbocsátások, jövedelem-csökkenések miatt sok cég és magánszemély halasztotta el autóvásárlását (ugyanakkor a tömegközlekedés korlátozásai és népszerűség-vesztése miatt felértékelődött az egyéni mobilitás szerepe), a kínálati oldalon pedig a Kínából induló gyárleállítási hullám borította fel a termelési terveket. A gyártások újraszervezése ugyan többé-kevésbé már megtörtént, de a kiesések miatt a szállítási határidők sok márkánál még ma is érezhetően megnőttek. A beszűkült kínálat rontotta a vevők alkupozícióját. A piaci kiesés ezenfelül a gyártók állandó költségeinek fajlagos, egy autóra vetített növekedését is jelentette, amit a gyártóknak az árakban is érvényesíteniük kell.

A legfontosabb tétel a drágulásban viszont a legtöbb márkánál, a legtöbb modellnél az általános európai környezetvédelmi szigorítások extra költsége. A 2020-tól az EU-ban előírt, száz kilométerenként 95 g/km-es flottaszintű átlagos szén-dioxid-kibocsátást (ez kevesebb mint 4,1 literes százkilométerenkénti benzinfogyasztásnak felel meg) a klasszikus belsőégésű motoros autók gyakorlatilag képtelenek teljesíteni - még a kis városi kocsik is, nemhogy a ma divatos szabadidőautók. A legkézenfekvőbb megoldás a hibridizáció (elektromos segédhajtás beépítése a benzin- vagy dízelmotor mellé), valamint az átlagot javító konnektoros hibrid és tisztán elektromos hajtású autók értékesítésének növelése, de a legtöbb gyártó, márka számára ez vagy üzletileg, vagy műszakilag egyelőre megoldatlan probléma. Így marad az EU által kivetett büntetés (amit nevezhetünk akár karbonadónak is) továbbszámlázása a vevők felé, áremelések formájában. Ennek hatása jellemzően már az első félévben elérte az 5-10%-ot, év végéig pedig a legtöbb márkánál még további áremelések várhatók.

Az általános drágulás alól is vannak azonban kivételek. A legkirívóbban különutas gyártó a Tesla, amely éves szinten előreláthatóan jócskán meg tudja növelni termelését, koronavírus ide vagy oda, mindeközben pedig még árcsökkentéseket is kihirdetett (a Model 3-nál májusban az induló árat 2000 USD-vel csökkentette minden típusváltozatban). De az elektromos autókra általában jellemző, hogy nem emelkedett az áruk, sőt: a magyar piacon meghirdetett állami támogatás szigorú értékhatára miatt sok importőr látványosan levitte egyes modelljei árát, hogy beférjen a támogatott listába a kocsi. Bár a támogatási keret alig egy nap alatt kimerült, a listaárak azóta sem változtak.

Persze a jellemzően 8-12 millió forint körüli "olcsó" új elektromos autók köre nem az a piaci kategória, ami Magyarországon a vevők többsége számára realitás. Így hát várhatóan 2020 után is tovább folytatódik a használtautó-piac növekedése, a kereskedői és a magánimport bővülése a gazdagabb nyugati országok irányából. Kormányzati szándék ennek korlátozására egyelőre nem látszik, így a járműpark tavaly mért 14,4 éves átlagéletkorának további növekedése várható.

A hazai használtautó-import mértéke az idei év első öt hónapjában 54252 darab volt, ami ugyan (a vírus hatásai miatt) 19 százalékkal alatta maradt az előző év hasonló időszakának, viszont ezzel párhuzamosan az újautó-eladások száma csaknem 26 százalékkal, 45315-re csökkent az előző év azonos értékéhez képest.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum