Egy magazin visszahívási akciókat kezdeményezett autós megbízhatósági kutatása eredményei alapján

típushiba visszahívás hasznos

Az autóiparban gyakoriak a visszahívási akciók, vagyis azok az esetek, amikor a gyártó rendkívüli szervizlátogatásra kéri be akár a hivatalos garanciaidőn túlfutott autóit. Ezeket a visszahívásokat rendszerint a már jó ideje nagy sorozatban gyártott autók körében előfordult típushibák, elsősorban persze az üzembiztonságot veszélyeztető hibák észlelése nyomán kezdeményezik maguk a gyártók.

Olyan esetre is volt már példa, amikor egy beszállító termékének hibája miatt több gyártót, több márkát is érintett a visszahívási akció. (Különösen emlékezetes a közelmúltból a Takata légzsákgyártó cég hibás termékei miatti tízmilliós nagyságrendű visszahívás-sorozat.)

Újszerű viszont az a kampány, amelyet a brit Which? fogyasztóvédelmi magazin indított négy autómárka hét típusával kapcsolatban. A szerkesztőség minden évben autósok tízezreire kiterjedő kutatásban méri fel, melyik modell hogy teljesít, kik a megbízhatóság bajnokai vagy mely típusok azok, amelyeket inkább kerülni kell. Ezeken a felméréséken a magazin megfigyelése szerint a nagy mennyiségű adatba rejtve olyan információk keletkeztek, amelyek igen kínosak néhány gyártó számára. A Which? a Nissan, a Tesla, a Land Rover és a BMW felé küldött visszajelzéseket az alábbi visszatérő problémákkal kapcsolatban:

  • A 3 és 8 év közötti korú Nissan Pulsarok 28, a 0-3 éves Nissan Qashqai-ok 21 százalékánál jelentkezett akkumulátorhiba.
  • Az, hogy nem márkaszintű problémáról van szó, jól jelzi, hogy a Nissan Juke tulajdonosok az akkumulátorra nem panaszkodtak, viszont a 3-8 éves dízel Juke-ok 20 százalékánál merült fel az üzemanyagellátó rendszerrel kapcsolatos hiba.
  • A 0-3 éves Land Rover Velar és a Range Rover Sport gyönyörű autók, hipermodern kezelőfelületre alapozott menürendszerrel, viszont a 0-3 éves autók tulajdonosainak ötöde vitte vissza autóját a szervizbe valamilyen szoftveres eredetű problémával. A Which? megfigyelése szerint a hibák jórészt a kettős érintőképernyős HMI-rendszerrel lehetnek kapcsolatban, mert az eleve ezzel szerelt Velarok mellett a Range Rover Sportoknál szinte kizárólag a facelift után ezzel a rendszerrel is elérhető, fiatalabb példányok tulajdonosai jelezték a szoftverhibát.
  • A 2010 és 2017 között gyártott BMW 5-ös kombi a teljes felmérés legdurvább meghibásodási statisztikájú modelljének bizonyult. Ezeknek az autóknak több mint 26%-ánál merült fel a normál karbantartáson kívüli hiba, míg a teljes 3-8 éves felmért autóállománynál a kategóriában az átlagérték csupán 5,21% volt. A kombi Ötösök leggyakoribb hibája a futóműnél jelentkezett, ez pedig okkal enged típushibára következtetni.
  • És végül a Tesla: a 3-8 éves Model S-ek 18,46%-os meghibásodási aránya is kiugróan magas volt. A kutatás megerősítette, ami igazából már régóta közismert a kocsival kapcsolatban: az elektromos mozgatású, menet közben az ajtóba simuló kilincsek egy banális kábeltörés miatt hajlamosak elromlani. A javítás könnyen megoldható, legtöbbször a garanciális időszakban sor is kerül rá, de a jelenség olyannyira gyakori, hogy talán tényleg egyszerűbb és elegánsabb lenne szervezni rá egy visszahívást.

Az érintett autógyártók eltérő reakciókkal fogadták a magazin jelzéseit. A Nissan elismerte, hogy tud a problémáról és az érintett fiatalabb Qashqai-ok egy részénél, kb. 35.000 potenciálisan érintett autó esetében már zajlik is egy hibaelhárító akció. A BMW-nél azt mondták, mindenképpen arra bátorítják az érintett modellek tulajdonosait, hogy jelezzék feléjük a problémát, akár a magazin felmérésre hivatkozással, hogy ha valóban típushibáról van szó, ők is kivizsgálhassák az ügyet. A Tesla nem kívánja típushibaként kezelni a kilincs-problémát, de garanciaidőn belül természetesen ingyen javítják a hibát. A legelutasítóbb a Land Rover volt, ők úgy reagáltak, hogy bár a Which? mintegy 56 ezer autóra kiterjedt felmérése valóban nagyszabású megbízhatósági kutatás, de a magazin által vizsgált Land Rover modellek a teljes eladott mennyiség olyan kis töredékét teszik ki, hogy ők ezekből az esetekből nem kívánnak a modellre nézve általános tanulságokat levonni.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum