Elektromos autó: melyik az én számomra a legjobb vétel használtan?

használt autó elektromos villany akkumulátor hasznos

A használtautó-piacon egyre bővül az elektromos autók választéka, két értelemben is. Egyrészt darabszámra is egyre több van belőlük, másrészt egyre több modell éri el a bemutatása utáni 4-5 éves kort, amikor (leggyakrabban a lízingszerződések lejárta miatt) nagyobb mennyiségben is eladósorba kerül, tovább színesítve a kínálatot.

Jelenleg ott tartunk, hogy már 4-6 millió forintos költségvetéssel is csaknem tucatnyi elektromos autótípus közül válogathatunk, magasabb büdzsével pedig már tényleg zavarba ejtően szélesre nyílik a lehetőségek spektruma. Ekkora kínálat mellett már érdemes alaposan végiggondolni vásárlás előtt, hogy pontosan mit is szeretnénk és nincsenek-e a mi céljaink szempontjából alkalmasabb alternatívák is ahelyett a modell helyett, ami esetleg már egy ideje mozgatja a fantáziánkat.

A villanyautó-vásárlás előtti legfontosabb kérdések sora hasonlít a klasszikus belsőégésű világban oly sokszor végigvett döntési kritériumok sorához, de vannak új tényezők is az új technológia esetében! Mik is ezek a kérdések?

- Mire akarom használni? Kicsi, könnyen mozgó városi autó kell, egy-két személyes, rövid utakhoz? Univerzális, tágas családi autót keresek? (Az akkumulátor nagy helyigénye miatt kívülről nagynak tűnő e-autókban is lehet szűk a hely!) Kell a nagy csomagtartó a bevásárlásokhoz? Földutakon is kell tudni boldogulni a kocsinak? (A padló alatti akkumulátor néhány modellnél egészen extrém alacsony hasmagasságot eredményez!) Fontos a magas autópálya-sebesség? (Több modell végsebességét meglepően alacsony tempóra korlátozta a gyártó!) Télen, hóban meredek emelkedőn fel kell tudnia menni? (Összkerékhajtás!)

- Ki fogja vezetni, milyen stílust kedvel? Az elektromos autók piacán ugyanúgy jelen vannak az első- a hátsó- és az összkerék-hajtású modellek, mint a benzinesekén, dízelekén és ezek a kocsik legalább annyira különböző élményt adnak. Sokszor külsőre, méretre, felépítésre nagyon hasonló villanyautók között is ég és föld a különbség a mindennapokban, pusztán csak azért, mert az egyik az elejét, a másik a hátulját hajtja! Csak néhány ilyen ellentétpár: a VW e-Up fronthajtású, a Peugeot iOn-Citroën C-Zero-Mitsubishi i-Miev trió hátul hajt. A Honda e hátsókerekes, a Mini Electric fronthajtású. A BMW i3 hátsókerekes, a Mazda MX-30 elöl hajt. A Tesla Model S-ből, Model 3-ból az egyszerűbb és olcsóbb változatok hátsókerekesek, a drágábbak összkerekesek.

- Hogyan fogom tölteni? Fontos tudni, hogy az elektromos autók váltóáramú és egyenáramú töltési kapacitása tág tartományban szór és meglepő módon egyáltalán nem biztos, hogy a drágább autók töltése gyorsabb. A váltóáramú töltés bajnoka például a jelenleg újonnan is kapható Renault Zoé eggyel ezelőtti modellváltozata, amely alapértelmezésben is 22 kW-tal tudott tölteni, de extraként 43 kW-os AC-töltési lehetőséggel is elérhető volt! A 22 kW-ot a legnagyobb darabszámban elérhető és legolcsóbb AC-töltőoszlopokról a többi modell közül csak néhány tudja felvenni (és ezekben is feláras extra ez a képesség), de még a 11 kW-os töltési lehetőség is ritkaság.

Az egyenáramú töltés bajnoka jelenleg a Porsche Taycan, a többi gyártó még csak mostanában kezd árulni 800 voltos technikával szerelt autókat, amelyek képesek a 350 kW-os Ionity-oszlopokról is legalább 200-270 kW-ot felvenni (bár azt is csak a töltés egy rövid időszakában). Az elérhetőbb modellek között viszont nagy a szórás 50 és 150 kW között, de ha tényleg fontos a gyors töltés, a döntés előtt érdemes utánanézni az alaposabban kidolgozott elektromosautó-tesztekben, hogy miként is alakul az úgynevezett töltési teljesítmény-görbe a valóságban. Nagyon változó, hány perc szükséges ténylegesen ahhoz, hogy újabb egy-két-háromszáz kilométerre elegendő energia kerüljön az akkuba.

- Fogom tudni majd szervizeltetni? A tömeggyártók elektromos autóit praktikusan több, a ritkább márkák modelljeit kevesebb helyen tudja fogadni hazai márkaszerviz, ha kötelező karbantartásra kerül a sor vagy ha valamilyen hiba jelentkezik. És persze már kaphatók a hazai használtpiacon is olyan szürkeimportos kocsik, amelyeknek egyáltalán nincs itthon márkaszervize!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum