Érdemes még nagy motorban gondolkodni?

downsizing nagy motor méretcsökkenés

A downsizing, az autók motorjának méretcsökkentése mára oda jutott, hogy sok nagytestű autótípust akkor se vehetünk meg nagy motorral, ha akarjuk. De akarjuk-e?

Évtizedeken át alapszabálynak számított az autóvásárlásban, hogy aki gyakran indul hosszú utakra, annak érdemes nagy lökettérfogatú motorral szerelt autót választani. There's no replacement for displacement; a nagy lökettérfogatot semmivel sem lehet pótolni - még egy frappáns amerikai szlogen is erősítette ezt a dogmát. A műszaki indoklással se lehetett vitatkozni: hosszú sztrádamenetekben a nagy hengerűrtartalmú, nagy sebességnél is alacsony fordulatszámú motor szükségszerűen tartósabb, mint egy pici, pörgős szerkezet. A nagy motor ráadásul egyre kevésbé jelent nagyobb fogyasztást, ahogy egyre inkább a sebességgel négyzetesen emelkedő légellenállás leküzdése jelenti a fő feladatot a technika számára. A nagyobb súly mozgatásának energiaigénye vagy a nagyobb belső ellenállások, súrlódások hátránya gyors autópályamenetben egyre elhanyagolhatóbbá válik.

Az elmúlt másfél-két évtizedben a fenti tétel igazsága szép lassan elkopott. Az emissziós előírások folyamatos szigorítása, a technikai fejlődés és a gazdasági racionalitás hatására beindult a különösen az európai autóiparra és -piacra jellemző downsizing. Jöttek a kis turbómotorok; a benzines és a dízel technológiában egyaránt általánossá vált a kis lökettérfogat mellett is nagy nyomatékot és csúcsteljesítményt nyújtó feltöltés. Jöttek a hibridek is. Az elektromos hajtás alkalmi segítségét kihasználva elsősorban a nagy méretkategóriákban, a prémium szegmensekben lehetett drasztikusan lecsökkenteni a belsőégésű motor méretét; V6-os motorral lehetett korábbi V8-as dinamikát produkálni, négyhengeres motorok kerültek villanymotorral megtámogatva a korábbi V6-osok helyére.

(Érdekes kivétel az általános trend alól a szívómotoros hibrid kompakt és középkategóriás autók köre. Itt műszaki és gazdaságossági okokból a fogyasztásra optimalizált, viszonylag nagy hengerűrtartalmú, 1,6-2,5 literes négyhengeres motorok váltak be a legjobban. És van egy bezzeg-márka is, a Mazda: ők tudatosan rárepültek a nagy motoros kocsik piaci résére 2,0-2,5 literes benzinmotorjaikkal, sőt: nemrég egy új, 3,3 literes, hathengeres dízellel!)

A katalógusokból, elsősorban a tömeggyártók nagy sorozatú, relatíve olcsó modelljeinek adatlapjairól elkezdtek eltünedezni először a hathengeres, később a két liter feletti hengerűrtartalmú motorok. A kiskocsik után az alsó-középkategóriában is gyorsan általánossá váltak a háromhengeres, egy-másfél liter közötti hengerűrtartalmú benzinmotorok. A közép és felső-középkategóriában a kétliteres dízel mellett megjelent és mára számos márkánál általánossá vált az 1,5-1,6 literes dízelmotorok használata. A Ford még a Mondeóban is kipróbálta az egyliteres turbómotort, a francia márkáknál nagy testű családi autókba került 1,2 literes háromhengeres vagy egyliteres turbó.

A motorok méretcsökkenését támogatja Európában a forgalom általános lelassulása is. Nem csak a városokban, a nyugat-európai autópályákon is folyamatosan lassul a tempó. Egyre kevesebb a korlátozásmentes szakasz már a német Autobahnon is, egyes országokban pedig már a 130, sőt: a 120 km/h-s sebesség is a tiltott zónába esik. A forgalom dinamikájának ma már teljességgel eleget tud tenni egy nagy testű, de kis motoros autó is; a tartós nagy motorterhelés kibírása pedig a közúti személyforgalomban ma már egyáltalán nem jellemző igény.

Kiderült tehát, hogy igenis van replacement a displacementre: a turbó és a villany. Ahol a kis hengerűrtartalom megbosszulhatja magát: a tartósság, leginkább akkor, ha elmarad a megfelelő karbantartás. Használt autó vásárlásánál egy kis turbómotoros kocsinál különösen fontos az alapos állapotfelmérés még viszonylag kis futásteljesítmény esetén is. Azt pedig tudomásul kell vennünk, hogy nagyobb hiba, erős kopás esetén ezek a kis motorok nem javíthatók, legalábbis gazdaságosan biztosan nem; az átfogó motorfelújítás egy ilyen kis turbós szerkezetnél már nem értelmezhető fogalom.

A nagy lökettérfogatra ma egy felhasználási területen lehet valóban nagy szükség: vontatásnál. Ha egy nagy lakókocsit, lószállítót, hajót, megterhelt utánfutót szeretnénk messzire húzni, a visszatermelt energia híján hamar kimerülő elektromos segédrendszer nem sokat segít, a kis turbómotorok folytonos csúcsra járatása, az ezzel járó extrém hőtermelődés pedig biztosan nem a hosszú élettartam titka!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum