Ezek a karbantartási műveletek maradnak el legkönnyebben az autón

szerviz karbantartás garancia hasznos

Az autóipar, autógyártás fejlődésének egyik trendje, hogy egyre ritkábbá válik a kötelezően előírt szervizlátogatás. A legfrissebb elektromos modellek között már akad olyan, amit elég kétévente vagy 40 ezer kilométer után szervizbe vinni, de a belsőégésű motoros technika karbantartási igénye is drasztikusan lecsökkent a motorizáció globálissá válásának időszakához képest. Az egykori ötezer kilométeres olajcseréket, a zsírozást igénylő csapágyakat, a szelephézag-állításokat már rég elfelejtettük. Egy mai jó állapotú autó a gyári előírások szerint jellemzően évente egyszer illetve 15-20 vagy akár harmincezer kilométerenként kerül csak szervizbe.

A vezetett szervizkönyvű, intenzíven használt kocsiknál, amelyekre még érvényes a garancia, ez a ritka karbantartás nem jelent gondot. Amikor viszont a garancia, ezzel együtt a kötelező ütemezett szervizlátogatás ideje lejár, a kocsi gazdát cserél, eltűnik a szervizkönyv, esetleg egy kicsit vissza is tekeredik a kilométerszámláló, a gyár által megállapított karbantartási terv összeomlik. A használt autók szervizelése esetlegessé válik: jó esetben a rendszeres olajcserék azért megmaradnak, rossz esetben csak a muszáj-karbantartás történik meg, maradnak az esedékes műszaki vizsga előtti, biztonságot érintő alkatrészcserék, javítások. Sok fontos, az autó biztos üzemképességét vagy hosszú élettartamát érintő dologról pedig többé már szó sem esik.

Ha bizonytalan előéletű, megbízhatóan vezetett, hiteles szervizkönyv nélküli használt autót veszünk és hosszú távra tervezünk vele, mindenképpen érdemes egy alapos "nagytakarítással" kezdeni a közös életet, akkor is, ha a kocsi látszólag hibátlanul működik, a rendkívüli nagyszerviz pedig nem olcsó dolog.

Egy autóban nem a motorolaj az egyetlen folyadék, amit időnként cserélni kell. A fékfolyadék és a hűtőfolyadék időszakos teljes cseréje minden autónál szükséges (ez még az elektromos autók korába is elkísér minket). Ha nem tudjuk, mikor volt utoljára csere, a legjobb, ha megcsináltatjuk vagy elvégezzük a cserét és nyitunk egy új szervizkönyvet, amiben a jövőben követhetjük az újabb cserék esedékességét. A sebességváltó kenőanyagának, illetve ha van külön differenciálmű (hátsókerék- hajtású vagy összkerékhajtású autók), akkor az abban lévő olaj cseréje gyártótól, típustól függ. Van olyan kocsi, ahol élettartamra szól vagy csak szétszereléskor szükséges az olajcsere, de van olyan autó is, ahol akár 40 ezrenként esedékes a váltóolaj cseréje (a Suzuki egyes modelljeinél például!). A mai elektromos kormányszervók előtti idők hidraulikus szervokormányainak folyadéka is elöregszik, a legtöbb gyártó előírja az időszakos cserét erre a kenőanyagra is.

Használtautó-vásárlásnál az egyik legfontosabb azonnali teendő a bizonytalan előéletű kocsiknál a motorvezérlés biztonságos működésének biztosítása. A szíjas motoroknál különösen fontos, hogy végeztessük el a sajnos sok modellnél drága szíj- illetve egyéb kopóalkatrész-cserét, a láncos vezérlésű motorokat pedig ellenőriztessük profi szerelővel. Egy elszakadó vezérműszíj vagy -lánc gyakorlatilag azonnal megöli a motort. A hűtést és a töltést hajtó ékszíj állapotának ellenőrzése is alapvető fontosságú. Benzines autóknál a gyújtógyertyák megfelelőségének ellenőrzése, ha szükséges, cseréje is kihagyhatatlan dolog. A dízeleknél az izzítás ellenőrzése, a hibás gyertyák cseréje vagy egy komplett új garnitúra beszerelése kellemetlen hideg reggeli meglepetéseket segíthet elhárítani.

A biztonság érdekében természetesen használt autó vásárlásakor a ki tudja, mennyire komoly körülmények között friss vizsgát szerzett autók fékrendszerét, kormányművét, futóművét is érdemes átnézni, a megkopott, elhasználódott, lötyögő elemek cseréjét menetrenden kívül is elvégeztetni.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum