Fiatal, keveset futott autót olcsón: titkos tippé vált a Lada a műfajban

Lada 4x4 Niva Granta Kalina Vesta

Egy rövid újjászületést követően a közelmúltban ismét eltűnt a Lada, mint új autó a hazai piacról, de az időközben eladott kocsik itt maradtak és a használtpiac izgalmas tételeivé válnak.

Nagy reményekkel, erőteljes marketingkampánnyal tért vissza a Lada 2015-ben a magyar autópiacra. Az importőr négy modellt kínált a vevőknek: az egykor még Nivaként ismert 4x4-et, az egyszerű műszaki tartalmú és kivitelű, de igen kedvező árú Grantát és Kalinát, valamint az (akkor) új fejlesztésű, kifejezetten friss formájú, a hasonló jellegű, méretű budget-modellekkel többé-kevésbé versenyképes technikájú és felszereltségű Vestát. 2020 nyarán viszont sokak meglepetésére a Lada ismét eltűnt a hazai újautó-kínálatból. A márka távozásának oka az egyre szigorodó EU-s emissziós előírásokban keresendő: a Lada nem tudta illetve nem akarta vállalni sem a szabályoknak való megfeleléshez szükséges technikai fejlesztéseket, sem a többlet-emisszió után kiszabott szankciókat, bírságokat.

Itt maradt viszont az időközben eladott mintegy három és félezer autó, másfél-két illetve hat-hat és fél év közötti életkorú kocsik, melyek folyamatosan kerülnek ki a használt autók piacára. A legújabb kori Ladák (még a csúcsmodellek is, egészen a Vesta crossover illetve kombiváltozatával bezárólag) műszakilag egyszerű, robusztus szerkezetek. Meghibásodások természetesen ezeknél a kocsiknál is előfordulhatnak, elő is fordulnak, de az alkatrész-utánpótlással nincs probléma, a javítási költségek és az alkatrészárak alacsonyak, a hazai márkaszerviz-hálózat pedig nem szűnt meg, mert az egykori importőr más márkákkal ugyan, de ma is aktív autókereskedelmi és autójavító nagyvállalat. Így akár még a garancia is érvényesíthető a még szavatossági idejüket töltő példányokra, ha szükség lenne rá.

A 4x4 (Niva) viszonylag jól tartja értékét, hiszen valódi, ütésre-vágásra tervezett kis terepjáróként egy nagyon szűk piaci szegmens nehezen kiváltható szereplője. Erre a kocsira nem igaz, hogy titkos tipp lenne a fiatal, mégis olcsó autót keresők számára, a 4x4-ek ma a legdrágább Ladák. A legmodernebb Lada, a Vesta viszont 3-4 évesen, jóval százezer, nemritkán ötvenezer kilométer alatti futásteljesítménnyel is 3,2-3,7 milliós ajánlati áraival kifejezetten izgalmas lehetőséget biztosít arra, hogy az elszállt autóárak mellett is megfizethető családi méretű kompakt autóhoz juthassunk. A Vesta komfortja, teljesítménye, szolgáltatásai összemérhetők a belépő szintű, egyszerűbb előző generációs kompakt autókéval, a kocsi formája nem kellemetlen a szemnek és a fogyasztás sem annyira Ladás, mint a hőskor kerek- és kockalámpás szedánjainál ezt sokan megtapasztalták. Hét-hét és fél literre lehet számítani tőle, vegyes használatban.

A számok tekintetében a két fennmaradó Lada modell, a Kalina, de főleg a Granta szinte hihetetlenül jó vételnek tűnik a használtautó-keresőkben. Csak néhány példa az aktuális kínálatból: automata váltós(!), mindössze 17 ezer kilométert futott, sérülésmentes, ötéves, egytulajos, 98 lóerős Granta 2,7 milliós kínálati áron. 2017-es, vidám narancsmetál Kalina, alig több mint 43 ezer kilométerrel, 2,4 millióért. Kétmillió a keret? Sebaj: hatévesen 1,9 millióért találni ennyiért tízezret sem futott Grantát! Csak másfél millió van kocsira? Még ennyiért is kínálnak Grantákat, az első hazai példányok közül, mindössze 33 ezer kilométerrel! A ma fellelhető legolcsóbb Granta pedig mindössze 1,2 milliós ajánlati áron várja új gazdáját, szinte újszerűen, 56 ezer kilométerrel az órájában.

A Granta és a Kalina komfortszintje illetve minőségérzete persze már nem összemérhető hasonló méretű kortárs versenytársaival. Ha viszont tényleg nem számít semmi, csak hogy legyen egy megbízható, hibátlan, még sok évnyi gondtalan közlekedést ígérő autó a háznál a lehető legolcsóbban, a lehető legkevesebb lefutott évvel és kilométerrel, a Lada egyszerűbb modelljeinek jelenleg nemigen akad párja a hazai piacon.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum