Ha autóval indulunk nyaralni, készüljünk fel rá, hogy nem mindenhol egyforma a KRESZ Európában!

KRESZ Európa szabályok külföld utazás hasznos

Ha az itthon megszokott rutin szerint vezetünk külföldön is, kellemetlen meglepetések pettyezhetik be a kirándulást. Az Európai Unió egységesítési törekvései alól a közlekedési szabályok egy része a mai napig kimaradt, az EU-n kívüli államokban pedig még kevésbé egységes a KRESZ.

Még a sebességhatárok sem egyformák mindenütt. Van, ahol gyorsabban mehetünk, mint itthon: Ausztriában és Németországban 90 helyett 100 km/h a lakott területen kívüli sebességhatár, Lengyelországban az autópályán 140-nel is szabad autózni. A skandináv államokban viszont a szigorúbb szabályok a jellemzők; Svédországban például egyes szakaszokat kivéve az autópályán 110 a limit, a vidéki utakon pedig 70 km/h(!) a hivatalos általános sebességhatár. (Más kérdés, hogy ezt a durva korlátozást a helyiek sem tartják be túl szigorúan.) Az Ibériai-félszigeten autópályán csak 120-szal szabad autózni elvileg - ezt a nyílt szakaszokon ellenőrzi is a rendőrség, a fizetős sztrádákon viszont kevésbé törődnek a szabályokkal a hatóságok. Hollandia nemrég szigorított, a nappali órákban itt az autópályán már csak 120-szal szabad menni. Lettországban (ahol autópálya egyáltalán nincsen) van egy nagyon érdekes helyi szabály: a vidéken sok helyen jellemző murvás, szilárd burkolattal nem ellátott utakon lakott területen kívül 80 a megengedett, az aszfaltos utakon 90-nel is mehetünk.

Az autópályadíjak, útdíjak rendszere sem egységes. Ahol fizetőkapus rendszer működik, nehéz hibázni, de a matricás országokban (többek között Ausztriában, Szlovákiában, Szlovéniában) nagyon kell figyelni, hogy ne kanyarodjunk fel fizetős szakaszra, ha nem vettünk matricát. Speciális eset Románia és Svájc, ahol gyakorlatilag minden, az országba belépő autó számára kötelező az útdíj, amit a határon lévő értékesítőhelyeken lehet (és kell) megfizetni.

A gyerekek elhelyezésére is különböző szabályok vonatkozhatnak, Franciaországban például 10 év alatti gyerekeket csak a hátsó ülésre szabad bekötni - kivéve, ha már minden ülést elfoglaltak más, 10 év alatti gyerekek. A kötelező tartozékok listája is változatos; vannak államok, ahol csak a vezető számára kell láthatósági mellényt tartani a kocsiban, van, ahol minden utas számára kötelező egy ilyen és van, ahol a mellény nem lehet a csomagtartó mélyén, hanem az utastérből könnyen elérhető helyen kell tartani.

Az alkoholfogyasztással kapcsolatban is eltérő az egyes országok szabályozása. Zéró tolerancia van hazánkon kívül Csehországban, Szlovákiában és Romániában. Van, ahol 0,2, máshol 0,3, 0,5 ezreléknyi véralkohol-szint a megengedett, a legkevésbé szigorú Máltán pedig 0,8 ezrelék az engedélyezett limit. Sok országban külön szabályok vonatkoznak a friss jogsisokra: Franciaországban például a háromévesnél nem régebbi jogosítvánnyal rendelkezők számára 0,2, a többiek számára 0,5 ezrelék a tűréshatár, Ausztriában a kétévesnél frissebb jogsisok és a 7,5 tonnánál nehezebb járművet vezetők számára 0,1 ezrelék a megengedett, Németországban a 21 évesnél fiatalabb vagy kétévesnél frissebb jogsisok számára tilos az alkoholfogyasztás. A legbiztosabb persze az, ha külföldön is mellőzi az alkoholfogyasztást, aki vezet.

A környezetvédelemmel kapcsolatos korlátozásokra is érdemes ügyelni. A legismertebb szabály ezen a területen talán az Ausztria autópályáin jellemző, IG-L kiegészítő táblával jelzett sebességkorlátozás, amelynek megszegőit a "normális" gyorshajtásnál magasabb büntetési tarifákkal sújtják. Egyes városokban olyan zónákat jelöltek ki, melyekbe csak bizonyos környezetvédelmi tanúsítási szint feletti autókkal szabad begurulni, Párizs pedig a napokban élesítette azt a szabályt, mely szerint a városba nem hajthatnak be az Euro 1, 2 és 3 besorolású kocsik. Jó tudni, hogy ha külföldi rendszámú autóval akarunk behajtani Párizsba, az emissziós szintet igazoló matricát kell kiváltani a kocsira. A matrica online is megrendelhető, ára mindössze három euró, de ha hiányzik, 120 eurós büntetéssel is szembesülhetünk.

Az ökölszabály ma is a régi: Rómában mint a rómaiak. Ha bizonytalanok vagyunk, érdemes a többieket figyelni, beállni egy helyi rendszámos autó mögé és óvatosan sodródni az árral. Parkoláskor pedig mindig kérdezzünk meg egy megbízhatónak tűnő odavalósi autóst, hogy jó helyen állunk-e, nem szállítják-e el a kocsit valamiért. Annál jobban ugyanis, ha nincs ott a kocsi, ahol hagytuk, kevés dolog tudja elrontani az ember kedvét nyaralás idején.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum