Használt autó céges flottából: szabad ilyet venni?

használt autó cégautó flotta hasznos

A használtautó-piac legjobb vételei mindig az első tulajdonos által eladása kínált, részletesen dokumentált előéletű, megbízhatóan szervizelt, fiatal autók. És ezzel meg is válaszoltuk a címbeni kérdést, hiszen a vállalati flottákból kiöregedő kocsik legnagyobb többsége pontosan ilyen; egy tulajdonosa volt, a lízing- vagy bérleti szerződés értelmében vitték mindig pontosan a márkaszervizbe inspekcióra vagy javításra, dokumentációjuk pedig alaposabb, mint bármilyen magánautóé.

A rendszerváltást követő években a cégautók ennek ellenére hamar rossz hírnevet szereztek. A Lada-Skoda korszak után az országban megjelenő "nyugati" autókat boldogan hajtották-kínozták a büszke menedzserek, akik gyakran jövedelemkiegészítő kompenzációként kapták meg ezeket a kocsikat, tehát úgy érezték, érezhették, alaposan ki kell használniuk minden lóerőt, minden csepp céges benzint. Az egymásnak passzolt, többsofőrös vállalati kulcsos autókra sem volt jellemző, hogy kímélnék őket. Az autók cseréjének ritmusa is csak nehezen alakult ki, a használtpiacon gyakran sok százezer kilométeres céges használat után, visszatekert órával jelentek meg a végletekig kihasznált vállalati személyautók.

Később aztán lenyugodtak a kedélyek, megszoktuk, hogy csendes, erős, megbízható autókban ülünk és a legtöbb helyen kialakult egy normális cégautós kultúra. A szervizeléssel való ügyeskedések is visszaszorultak, ma már nemigen jellemző, hogy a nagy céges flották karbantartása során a szerelők igyekeznének megspórolni a betöltendő olajat vagy "elfelejtenék" kicserélni a kopó-fogyó alkatrészeket. A káresemények nyomon követhetők az autó előéletében és valószínűtlen, hogy egy cascós vállalati autó törés utáni javítását ne profi szakműhelyben végeztetnék el.

A tiszta, visszakövethető előélet és a rendszeres szervizelés persze még nem garancia arra, hogy a kocsit a mindennapokban is elvárható gondossággal kezelte volna, aki használta. Céges autó vásárlásakor is érdemes követni a normál protokollt: alapos szemle, próbaút, lehetőleg felkészült, hozzáértő tanácsadóval és műszaki állapotfelmérés, ha erre van lehetőség a vásárlás során. A tiszta, rendezett külső és belső pedig ezeknél az autóknál sem jelenti, hogy új kocsit kapunk a pénzünkért, a típushibák ezekre a kocsikra is érvényesek, a választásnál érdemes kerülni a kényes motorokkal szerelt, drágán javítható hibákra hajlamos modelleket.

A flottás kocsikat több forrásból is be lehet szerezni. A flottakezelő cégek időnként árveréseken hirdetik meg őket, a kisebb cégek akár saját maguk adják el az autókat, az autókereskedelemmel, autóimporttal foglalkozó vállalatok saját hálózatukban terítik szét használttá vált saját autóikat. A nagy flottakezelőknél pedig egyre jellemzőbb, hogy akár saját fejlesztésű online hirdetési felületeiken közvetlenül is válogathatunk az aktuális készletükből, és le is foglalhatjuk azt a kocsit, ami megtetszett. Ezek a cégek a finanszírozásra is rögtön képesek kész megoldásokkal szolgálni.

Csábító lehet, hogy online, mintegy katalógusból válogathatunk a képeken hibátlannak tűnő, újszerű hatást keltő kocsik között, de a személyes megtekintéshez azért ragaszkodjunk a vásárlás üzleti aktusa előtt! A nagy flottakezelők által felkínált ajánlatokat pedig mindig érdemes összevetni alternatív lehetőségekkel. A nagy választék és a kényelmes vásárlás persze forintosítható előnyt jelent a kereskedésekbe járkálással vagy az apróhirdetésekben szerelő számok hívogatásával szemben, de azért mindig tartsuk szem előtt, hogy egy használt autó megvásárlása olyan üzleti döntés, ahol nagyon könnyen százezres vagy akár milliós előnyt vagy hátrányt szerezhetünk akár csak egy pici odafigyeléssel vagy figyelmetlenséggel, kényelmeskedéssel vagy utánajárással.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum