Használt autók érdekes szélvédővel – meg szabad venni őket?

használt autó szélvédő panorámaablak üvegtető hasznos

Az elöl ülők feje fölé nyúló panorámaablak, kupék vagy kabriók erősen döntött, nagy felületű szélvédője: látványos, vonzó dolgok ezek, de vajon mennyivel lesz drágább a csere, ha beszedünk velük egy felverődő kavicsot? Jobban kell félni egy magas homlokú C4 Picassóval vagy egy Astra GTC-vel a sódert fröcskölő kerekű kamionok mögött, mintha az egyszerű alapmodellt választottuk volna az autóvásárlásnál? A hatalmas példányszámban szaladgáló G-Astra berepedt szélvédőjénél sokkal drágább a lényegesen ritkább és érdekesebb Bertone-féle kupé vagy kabrió elegánsabb, döntöttebb első üvege?

Az autóipari tömeggyártásban akkor tud olcsó lenni egy-egy alkatrész, ha sok kell belőle, illetve megfordítva: minél nagyobb és komplikáltabban legyártható egy-egy elem, annál drágább, főleg ha nem kell belőle sok. A szélvédők piaca, mint hamarosan látni fogjuk, meglepő módon nem mindig követi le ezt a gazdasági alapelvet. Egy másik alapelv viszont az alábbi példákban maradéktalanul érvényesül: a francia autókhoz ez az alkatrész is drágább, mint a németekhez, kialakítástól függetlenül.

Citroën C4 Picasso és sima C4

Családias, világos belterének meghatározó eleme, magasra vezetett szélvédője miatt kell aggódni a Citroën C4 egyterű változata, a Picasso volánja mögött, ha kamionok nyomában autózunk. Az első generációs változat (2006-tól) szélvédője mintegy 85 ezer forintos tétel, a második generáció (2013-tól) szélvédője pedig már bőven százezer forint feletti értékű alkatrész.

Ugyanakkor a sima, mezei C4 szélvédője az első, 2004-től gyártott generáció esetében már 30 ezer forint alatt elérhető és még az esőszenzoros, hővédő csúcs-szélvédő is megáll bőven 50 ezer alatt, a második generáció (2010-től) pedig szintén 30 vagy 40 ezres tétel, komplikáltságától függően.

Peugeot 407 és 407 Coupé

A 2004-től gyártott, a C5 műszaki testvérmodelljeként készült középkategóriás 407-es kétliteres benzinmotorral 9-11 évesen 4-5 ezer eurós autó a német használtpiacon, az érdekes, cápaszerű kupékarosszériás változat nem emelkedik ki árban a sorból, sőt! Jellemzően kevesebbet futott példányai sem drágábbak, mint a négyajtós vagy a kombi, pedig a modell új korában nem ez volt a helyzet. Ha viszont sérül a szélvédő, a kupéban alaposan meg kell fizetni a látványos megjelenés árát. Webes áruházakban a szedán és a kombi kivitel szélvédőjére keresve 25 ezer forint körüli árakat találtunk, ellenben a ritka kupé esetében repedéskor 120 ezer forintos csereárral kell számolni!

Opel Astra: csak minimális a felár

Az 1998-tól gyártott G-Astra igazi tucatautó Magyarországon, pár százezer forintért már egészen jó állapotú, keveset futott, teljesen üzembiztos példányokat lehet kapni. Ha egy ilyen autó szélvédője befog egy nagyobb kavicsot, az üvegcsere mókásan kevés pénzből megoldható, már 15 ezer forint alatt is lehet új cseredarabot kapni.
Készült viszont a G-Astrából kupé is, a Bertone formatervező műhely igen jól sikerült dizájnjával. Ezek a kocsik sem sokkal drágábbak (bár egy-egy megkíméltebb darabot már-már muzeális értékként kezd kezelni a használtautópiac), és talán a tucatautós jelleg miatt a szélvédő ára sem látványosan magasabb. Alig pár ezer forinttal kell többet adni a kétajtós változatok laposabb szögben álló üvegéért!

A H és J Astránál is hasonló a helyzet. A GTC jelzésű kupéváltozat szélvédőjét érdekesen magasra húzta a gyártó, ami a nagyobb felület miatt sérülékenyebb is az ötajtós alapmodellnél, viszont az alkatrész ára alig magasabb. Egy sima ötajtós H Astra szélvédőjét húszezer, a J Astráét 30 ezer forint alatt megkaphatjuk, de a GTC-éért alig pár ezer forinttal kérnek többet. Még a viszonylag új J Astra GTC-kivitelénél is találunk már 35 ezer forintos szélvédőt is a piacon. Ezeknél a kocsiknál tehát nem jelent akkora anyagi kockázatot a látványosabb megjelenés, mint amennyire feldobja az utastér hangulatát az extra fényáradat!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum