Hasznos holmi reggeli indításokhoz: motor-előmelegítő

motor hidegindítás előmelegítő állófűtés hasznos

Hiába közeledünk már a tavasz közepe felé, még mindig előfordulnak fagyos éjszakák. Ilyenkor a kora reggeli indulásoknál az autóját szerető gazda számára borzasztó érzés végighallgatni azt a küzdelmes, zajos, kopogós-csattogós szenvedést, amivel a motor életre kel.

Egy átlagos benzin- vagy dízelmotor számára az optimális üzemi hőmérséklet az, amikor a hűtővíz 80-100, a motorolaj 90-120 (vagy még több) Celsius fok. Ettől felfelé nem sokkal térhet el a rendszer hőfoka és számos segédberendezés gondoskodik arról, hogy ne is következzen be ilyen állapot. Ugyanakkor a lefelé való eltérésnek csak az időjárás (és a hűtőfolyadék fagytűrő képessége) szabhat határt. Ez így van, amióta világ a világ, de legalábbis amióta léteznek a folyadékhűtésű belsőégésű motorok. Pedig nem logikus, hogy így legyen.

A motorolaj kenőképessége, a precízen összerakott alkatrészek hőtágulási eltérései miatt hidegen járatva a motor bizony mindig károsodik. Ezért is van az, hogy egy német területi képviselőtől vásárolt céges autó, amiben legyen akár három-négyszázezer autópályakilométer is, vagy akár egy folyamatosan üzemmelegen használt taxi ugyanennyi városi kilométerrel könnyen lehet jobb motorikus állapotban, mint egy "megkímélt", csak rövid utakra használt kocsi, amiben ugyan talán még százezer sincs, de naponta akár többször is beindították hidegen; reggel, munkába induláskor, este, a műszak végeztével, bevásárlás előtt.

A gyakori hidegindítással használt vagy hosszú üzemidőre tervezett autók motorja számára igazi életmeghosszabbító elixír lehet egy konnektorba dugható elektromos motor-előmelegítő berendezés. (Persze csak ha olyan helyen parkol éjjel, ahol elérhető egy konnektor.) Többféle is létezik belőle: a leghatékonyabb a hűtővizet keringtetve átmelegítő, a hűtőrendszerbe külön becsövezett változat, de hatásos a fagydugó helyére vagy a hűtőbe benyúló fűtőbetétet melegítő verzió is. A legkevésbé hatékony pedig a motorblokkra simuló kontaktfűtés, ami a motortömbön keresztül melegíti át a rendszert, amennyire tudja.

Ezeknél komplikáltabb és jóval drágább az autó üzemanyagáról működő állófűtés, amely utólag is beszerelhető az autóba, de ennek költsége legalább egy nagyságrenddel meghaladja az egyszerű elektromos szerkezet árát. És van még egy hátránya: mivel égéstermék keletkezésével jár a működése, zárt térben (fűtetlen garázsban) nem használható.

A legismertebb konnektoros motorelőmelegítő-márka az akár a százezres árba is beleharapó norvég Defa, de aki nem igényli a skandináv teleken szerzett tapasztalatokat, jóval olcsóbban, beszereléssel együtt is pár tízezer forintért találhat megbízható készüléket. Sok meghibásodási lehetőség ezekben nincs, hisz a legtöbb berendezésnek mozgó alkatrésze sincs; a felmelegedő folyadék a fizika törvényeinek megfelelően magától kezd felfelé áramlani a hűtőrendszerben. A csatlakozót aztán a használat során érdemes egy időkapcsolós konnektorba dugni és a kapcsolást a várható reggeli indulás idejéhez képest programozni, hogy a fűtőbetétnek a rajt előtt egy-két órával bekapcsolva a jellemzően 400-800 wattos teljesítményével legyen ideje átmelegíteni, és ha nem is üzemmelegre, de legalább 40-50 fokosra langyosítani a hűtőfolyadékot, ezen keresztül pedig a motor belső szerveit. Így pár deci benzin vagy gázolaj értékének megfelelő elektromos energia költségével elérhetjük, hogy a hideg reggeli indítgatások se viseljék meg a motort. Az öreg autók motorfelújítása így kitolható, az újak motorikus állapota hosszú ideig megőrizhető. A motor-előmelegítő különösen ajánlható olyan autóknak, amelyekkel hidegindítás után nem tudjuk elkerülni a nagy motorterhelést: rögtön hosszú emelkedővel vagy közeli országutas, autópályás menettel indul a munkanapjuk.

A motor-előmelegítők járulékos haszna, hogy az eleve langyosabbról induló hűtővízzel az utastér fűtése is gyorsabban beindul. Így ha az autója kedvéért nem is, a saját komfortjáért annak is érdemes megfontolnia egy ilyen beszerelését, aki nem tervez ugyan hosszú időre, de gyakran kel útra hideg reggeleken szabadban álló vagy fűtetlen garázsban fagyoskodó autójával.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum