Hogyan hat az autóipari chip-hiány a használt autók piacára?

autóipar chip elektronika hasznos

Nem várt válságot hozott az autóipar számára a koronavírus-világjárvány: chip-hiányt. A jelenség kialakulásának története dióhéjban: a járvány miatt elrendelt korlátozások a tavalyi év elején leállásokat okoztak (sok más gazdasági terület mellett) az autóiparban.

Ezzel párhuzamosan a keresletben is mutatkoztak ingadozások. A legnagyobb gyártási példányszámot adó autópiaci szegmensekben a vásárlóerő is érezhetően megsínylette a gazdasági válságot. Az autógyártás teljesítménye világszerte visszaesett, az USA-ban 15, Európában 24, Kínában 6 százalékkal csökkent a piac 2020-ban.

Az ipar más területein viszont pont ellenkező hatást fejtett ki a világjárvány. Az otthonról végzett munka, a távoktatás, a karanténban eltöltött szabadidő komoly lökést adott a szórakoztató elektronikai és informatikai termékek piacának. A laptopok, tabletek iránti kereslet globálisan 11%-kal emelkedett tavaly és a fogyasztói elektronikai piac egésze is 7%-os bővülésnek örvendhetett.

Az elektronikai termékek világpiacán jelenleg nem elsősorban az ipari nyersanyagellátás, a bányászat vagy az ércfeldolgozás jelenti a legfontosabb növekedési korlátot, hanem a háttéripar, a félvezetőgyártás. A válság hatására pedig az autóipari chipeket (is) készítő néhány távol-keleti nagyvállalat átütemezte gyártási tervét. Kapacitásaikat a számítógépeket, mobiltelefonokat, tableteket készítő cégek növekvő keresletének kielégítésére állították át.

Amikor az autógyártásban sikerült átlendülni a gyártást lassító, megakasztó, a járvánnyal összefüggő problémákon, a kereslet pedig elkezdett visszakúszni a pandémia előtti szintre, sőt: a vásárlók az elmaradt újautó-vásárlásokat is elkezdték volna bepótolni, a komplett autóipar szembesülni volt kénytelen egy kellemetlen jelenséggel: nincs elég chip az új kocsik legyártásához. Egy korszerű autó valójában egy kerekeken guruló számítógépes hálózat. Az elektromos állítású ülések mozgatásától az égéstérbe kerülő üzemanyag mennyiségének meghatározásán át a navigációs rendszer működtetéséig mindenről mikroszámítógépek gondoskodnak. Ezek a mikroszámítógépek pedig ugyanolyan chipekből épülnek fel, mint amilyeneket a tévék, laptopok, játékkonzolok, mobiltelefonok gyártói is igényelnek.

Az új autók gyártásának akadozása a használt autók piacára is hatással van. Mivel az autótulajdonosok nehezebben tudják új kocsira cserélni járművüket, sokan tovább tartják meg a kocsit a szokásos időtartamnál. Ez pedig kínálatszűkülést eredményez a használtpiacon. Az eredmény: áremelkedés. A chiphiány hatása nélkül a 2021-es évben a használtautók piacán az új autók kínálatának bővülése akár árcsökkenést is hozhatott volna, de most nagyon úgy tűnik, hogy ebben az esztendőben minden autóvásárlónak magasabb árral kell számolni, akár új, akár használt kocsi beszerzését fontolgatja. Mivel a probléma globális, várhatóan az import is csak magasabb árak mellett tudja kompenzálni a hazai kínálat csökkenését.

Hosszú távon már körvonalazódni látszik a megoldás a problémára. A távol-keleti chipgyártók bővítik kapacitásukat, az autógyártók, az autós háttéripari cégek pedig saját gyártókapacitások kiépítésével próbálják stabilizálni az ellátást. Páran pedig az átmeneti időszakban kreatív módszerekkel próbálják csökkenteni a chip-igényt. A Peugeot például a kifutó 308-asban visszacserélte analóg órásra a digitális műszeregységet.

Az elmúlt hetekben, hónapokban autógyártók sora jelentett be rövidebb-hosszabb idejű leállásokat, az iparági szakértők szerint pedig a chiphiány okozta kapacitáscsökkenés valószínűleg elnyúlik az idei év harmadik negyedévéig is. Az árak növekedése a használt autók piacán ezalatt az idő alatt várhatóan töretlen marad.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum