Hogyan kímélhetjük meg autónkat a tél ártalmaitól?

tél felkészítés fagyálló hasznos

Az idősebb autókat talán még az újaknál is figyelmesebben érdemes kímélni, gondozni a megerőltető téli időszakban, ha azt szeretnénk, hogy hosszú ideig szolgáljanak biztonságban, kényelemben és esztétikailag is elfogadható állapotban.

A korrózió a megkopott felületkezelés alatt, a kis felverődések, lepattanások irányából és még gonoszabb helyekről, az ajtók belsejéből, a küszöbökből belülről indulva az öreg autóknál gyorsan képes terjedni. Az elhasználtabb motor érzékenyebb a megterhelő hidegindításokra. Ahol folyadékok áramlanak (üzemanyag-ellátás, hűtőrendszer), az esetlegesen már kialakult lerakódások, szivárgások tovább súlyosbodhatnak a nagy hőmérséklet-ingadozások során. A téli időszakban először a jégbordák, később a gyorsan szaporodó kátyúk a futóművet teszik próbára és ami amúgy is kinyúlt, lötyög-kopog, ilyenkor hamar végzetesen elhasználódhat. Mit tehetünk ezek ellen a gyorsuló öregedési folyamatok ellen?

Alapvető a megfelelő műszaki állapot biztosítása az igazán durva téli időszak előtt. A hűtőfolyadék fagyállósága és megfelelő szintje, az öreg, esetleg elvizesedett üzemanyagszűrő cseréje, a megkeményedett vagy megkopott ablaktörlők újra cserélése, az akkumulátor megbízhatóságának ellenőrzése - ezek fontos dolgok a kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében.

A korróziót az autó viszonylagos tisztán tartásával lehet úgy-ahogy féken tartani. Bár az útkezelők ma már igyekeznek környezetbarát anyagokkal helyettesíteni, időnként még ma is előkerül télen a csúszásmentesítő só, a sós latyak pedig nem tesz jót a már megindult rozsdásodásnak. Egy-egy átmosás, az autó alsó részeinek is átöblítése egy önkiszolgáló mosóban meghálálja azt a pár száz forintot, amibe kerül. Az se baj, ha a kocsival nem parkolunk forgalmas út mellett, így a többi autó nem tudja folyamatosan ráverni az olvadó havat. Banális dolog, de sokat jelent hosszú távon, ha legalább télen gumiszőnyegeket teszünk a padlóra, hogy a cipőkkel bevitt hó olvadéka ne szivároghasson át a gyári kárpiton egyenesen a padlólemezre.

A lefagyott szélvédő gyakori kapargatása sem múlik el hosszú távon nyomtalanul; a bekarcosodó, verőfényben becsillanó, nehezen átlátható szélvédőüvegek valószínűleg sok végigkapargatott telet tudhatnak maguk mögött. Kényelmetlen, de érdemes takargatni az ablakot, ha hosszú távra tervezünk a kocsival, de sok kapargatós reggelt lehet megelőzni már csak azzal is a rendszeresen ugyanott leparkolt autóknál, ha kicsit figyelünk az időjárási sajátosságra és olyan irányban állunk meg este, ami a tapasztalatok szerint kisebb mértékű lefagyást eredményez. A vegyszeres, jégoldózós ablakkezelés nem igazán környezetbarát dolog, a motor hosszú járatása, az álló helyzetben való bemelegítés pedig az autónak sem tesz jót. Ha netán repedés, kavicsfelverődés keletkezik a szélvédőn, azt érdemes nagyon gyorsan, lehetőleg azonnal megjavíttatni, mert a beszivárgó víz és a fagyok-felengedések gyorsan véglegesen tönkretehetik az üveget.

Hidegindítás után inkább érdemes a megfelelő olajnyomás kialakulásának pár másodpercét majd a stabil alapjárat kialakulását kivárva mielőbb, már egy-két percen belül elindulni. A motort persze kímélni kell, turbós autóknál pedig különösen érdemes kerülni a magas fordulatszám-tartományokat, de ha a forgalom engedi, komótosan, finom gázadással lassan gyorsítva de nem túl alacsony fordulaton erőltetve a motort a bemelegedés is gyorsabb, mint az alapjárati várakozás és persze nem is terheljük felesleges állva járatással a környezetet.

A téli vezetéstechnika, a csúszós úton lassabb, megfontoltabb haladás, sokkal hosszabb féktávok tervezése segít a kerekek lepadkázásainak elkerülésében. A tócsákba belehajtani jó móka, de jó, ha tudjuk, hogy a felverődő víz hosszú távon, a pocsolyában esetleg meglapuló mély kátyú pedig rövid távon okozhat károkat az autóban!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum