Itt a nyár, itt a kabrióvásárlás ideje - de mire figyeljünk?

használt autó kabrió ponyvatető hasznos

Alapjában véve a kabrió is csak egy autó: a legfontosabb szempontok egy használt nyitható tetejű kocsi megvásárlása során ugyanazok, mint bármilyen kocsinál. Minden azzal indul, hogy a papírok, azonosító jelzések legyenek rendben. Az általános műszaki állapot felmérése ugyanúgy megy, mint a fix tetős kocsiknál: sérülések kutatása a fényezésen, a motor, az erőátvitel, a fékrendszer, az elektronika átnézése során és a próbaúton is pont ugyanúgy kell ügyelni mindenre, mint a hétköznapibb autóknál. Mégis van egy-két speciális fejezete a kabrióvásárlás folyamatának. Például rögtön az elején alaposan végig kell gondolni, mit is szeretnénk valójában.

  • Vászontető vagy nyitható keménytető?

Ha egész évben szeretnénk használni a kocsit illetve hosszabb utakra vagy hétköznapi autónak is befognánk, a két- vagy háromrészes kemény tetős kupé-kabrió a praktikusabb választás. Bezárt tetővel ezekben a kocsikban a zaj- és klímakomfort jellemzően sokkal jobb, mint a vászontetős autókban. Az utastér helykínálata is családiasabb, hisz a legtöbb ilyen modellnél a tető a csomagtartóban tűnik el, így a tervezésnél nem kellett az utastérből beáldozni (sok) helyet a tetőnek, míg a vászontetős konstrukciók teteje gyakran a hátsó üléssor megrövidítésével kialakított üregbe hajlik vissza. Ha pedig be kellene vásárolni, a kupé-kabriók nagy része meglepően nagy csomagteret tud prezentálni. Persze ha ezt telepakoljuk, átmenetileg nem lehet lehajtani a tetőt.

A nagy, tágas, praktikus kupé-kabriók viszont nem azok az autók, amelyektől jó útfekvést, precíz ívtartást, reszponzív kormányzást és fékezést lehet elvárni. A karosszéria merevségét megtörik a hosszú ajtónyílások, a nagy tengelytávon nagyobb a csavarodási hajlam, a nagy tetőszerkezet jelentős súlyt képez, a karosszéria megerősítései is többletsúlyt jelentenek. Aki szeret vezetni, jobban jár a ponyvás kocsikkal - legalábbis ez az ökölszabály.

  • Ne ázzon be a tető, működjön a mechanika!

A tetőmechanika műszaki komplikáltságtól sokan féltek az első kommersz CC-k, keménytetős kupé-kabriók megjelenése idején, de az eltelt idő azt mutatja, hogy a sok zsanér, csap, villanymotor meglepően tartós lehet. Persze a vásárlás során a rendszer átvizsgálása, alapos lepróbálása, hidraulikus elemek tömítettségének ellenőrzése, az esetleges szorulások, meghajlások feltárása elengedhetetlen. A ponyvatetős kocsik egyszerűbb mechanikáját, esetleges motoros mozgatórendszerét könnyebb áttekinteni, de itt is figyelni kell, hogy épek, hajlítgatástól mentesek legyenek a fém idomok, simán működjön a szerkezet, jól zárjon a reteszelés.

A ponyvatetős kocsiknál sok eladó nagyvonalúan legyint egy-egy szakadásra, felfeslett varrásra, összetöredezett műanyagablakra: fillérekből meg lehet csinálni. Ennek azért érdemes utánamenni internetes tulajdonosi fórumokon még az adásvételi szerződés aláírása előtt, mert azok a fillérek könnyen akár ezer eurós nagyságrendű tételekké válhatnak. A ritkább vagy idősebb modelleknél pedig a javítást elvállaló szervizt se biztos, hogy könnyű lesz találni. Egy idős, de műszakilag jó állapotú vászontetős autó lehet jó vétel szakadt, csereérett ponyvával is, de nagyon fontos, hogy az alku előtt tisztában legyünk azzal, milyen költségekre számíthatunk!

A kabrióknál különösen oda kell figyelni a beázásra. Ha nem zár elég jól a tető csukott állapotban, a beszivárgó víz végzetes helyi korróziót okozhat - akár rejtve, a kárpitok alatt is. Ezt nem egyszerű ellenőrizni egy vásárlás során, de a beázás nyomait alapos átnézéssel azért száraz időben is meg lehet találni.

  • Kis kabrió: élmény vagy hangulat?

A kis, kétüléses, hátsókerék-hajtású apró vászontetős kocsiknál gyakran kifejezetten a vezetés élményének kiteljesítésére szolgál a tető megnyitása. Egy Mazda MX5, BMW Z3 vagy Z4, Mercedes SLK roadster sokkal inkább tekinthető sportautónak, mint kabriónak. (Kakukktojás a műfajban a Ford StreetKa, amely fronthajtású, nem is erős, de nagyon jó vezetni és rettentő kényelmetlen.) A nagy tömeggyártók elsőkerék-hajtású kisautóból készült kis kabriói vagy kupé-kabriói viszont már más koncepció szerint készültek. Egy Peugeot 206 vagy 207CC, egy Opel Tigra TwinTop, egy Citroen C3 Pluriel nem sportkocsi, hanem nyitható tetejű kisautó, inkább hétköznapi, mint élményautózásra.

A kabrióvásárlásnál talán még fontosabb az átgondolt típusválasztás, a kocsiról szóló irodalom átolvasása és mindenekfelett a próbaút a döntés előtt, mint bármilyen más kategóriánál. Golf vagy Astra, Mondeo vagy Passat: itt nem találunk akkora különbségeket, mint amennyire más élmény vezetni egy hasonló méretű és akár egyformán másfélmilliós használt Renault Mégane CC-t, BMW 3-as vagy Chrysler PT Cruiser kabriót.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum