Itt a nyár, jönnek a nagy autós túrák: hogyan készítsük fel a kocsit a hosszú utakra?

utazás nyaralás átvizsgálás felkészítés hasznos

Az idei nyárra, úgy tűnik, végre kiszabadulunk a pandémia okozta bezártságból. Mehetünk nyaralni a tengerhez, a magas hegyekbe, Erdélybe, remélhetőleg bármerre, ami kocsival egyáltalán elérhető. De mielőtt elindulunk, pár dolgot érdemes végiggondolni, hogy az autós nyaralás ne forduljon át autós rémálommá.

A kocsi műszaki állapotának áttekintése, az esedékes karbantartásokon felül egy extra szemle elvégzése különösen fontos, ha a garanciaidőből már kifutott és assistance-szolgáltatással sem védett kocsival megyünk világgá. A legközelebbi normál szervizlátogatás során vagy akár soron kívül érdemes átnézetni az ékszíjat, a fékrendszert (fékfolyadék szintje és kora, hűtőfolyadék-szint, tárcsák, betétek, félrehúzások), hidraulikus szervós kocsiknál a kormányszervó folyadékszintjét, a gumik állapotát (megfelelő profilmélység megvan-e, esetleges szálszakadások nincsenek-e), a futóművet. Nyaraláskor jellemzően a szokásosnál jobban megterheljük az autót, az ismeretlen utakon nagyobb a vészfékezések, kicsit eltúlzott tempóval indított kanyarok esélye. Legyen rendben a fék, a futómű, a gumi!

Műszaki hibás autóval semmiképpen nem ajánlott útra kelni. Ha csak egy kicsit ráz a kormány, le-lefullad a motor, rendetlenkedik az elektronika, vagy akár csak rakoncátlankodik a központi zár, esetleg nem hűt megbízhatóan a klíma, Murphy törvénye szerint pont akkor fog eszkalálódni a probléma, amikor a legnagyobb kellemetlenséget okozza nekünk. Vagyis távol az otthontól.

A garanciaidőn belüli kocsiknál különösen fontos, de a garancia alól már kifutott autónál is érdemes végiggondolni, hogy a nyári túrával nem szaladunk-e túl a következő időszakos szervizen! Új autóval komoly értékcsökkenést jelenthet a garanciavesztés egy elszámolt kötelező szerviz miatt, régebbi kocsinál pedig egy kimaradó olajcsere, vezérlés-csere okozhat hosszú távon kellemetlen problémákat.

Apróság, de hosszú úton nagyon kellemetlen tud lenni az elöregedett, megkeményedett, a vizet nem letörlő, csak szétkenő ablaktörlő gumi. Persze minden benzinkúton lehet kapni cserelapátokat, de ha már tudjuk, hogy elkélne egy új garnitúra, érdemes még itthon, útnak indulás előtt elvégezni a csere pár perces cseréjét, hogy ne egy lezúduló zivatarban, esetleg szűk hegyi utakon szembesüljünk azzal, hogy nem látunk ki az ablakon.

A világítás ellenőrzése csak pár pillanat. A hagyományos izzókat bárhol ki lehet cserélni, de ha egy nehezebben pótolható xenon- vagy LED-lámpa hibás a kocsiban és külföldön erre a rendőrség hívja fel a figyelmet, az esetleges azonnali kényszerjavítás sok pénzt elvihet a nyaralás költségvetéséből.

Nagyon sok modern autó pótkerék nélkül, csupán egy defektjavító szettel került forgalomba. Sajnos a javítókészlet csak a szögek, csavarok okozta lassú defektek esetén ér valamit. Ha kátyúba fut a kocsi és kireped a gumi, ezzel semmire sem megyünk. Ha hosszabb útra, pláne kevésbé civilizált környékre készülünk, érdemes kölcsönkérni legalább egy mankókereket vész esetére. Ne feledkezzünk meg a cseréhez szükséges emelőről, csavarkulcsról sem!

Törött autóval útnak indulni hazárdjáték. Ha egy kicsit lóg a lökhárító, van egy friss sérülés a karosszérián, az itthon még talán elmegy, de a külföldi hatóságok nem szokták szeretni, ha egy sérült autó sofőrje nem tudja meggyőzően előadni, hogy nem épp az előbb okozott egy balesetet valahol és onnan menekül a kocsival.

És végül ellenőrizzük, hogy az autó dokumentációja: a biztosítás legyen rendben, a zöldkártya legyen ott a kesztyűtartóban. És ha a pandémia közepette lejárt a műszaki, azt itthon átmenetileg elnézik, de külföldön nem fogjuk tudni kimagyarázni a helyzetet egy esetleges ellenőrzés során!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum