Jó ötlet még koros dízelautót venni budapesti használatra?

dízel dugódíj korlátozás kitiltás

A régebbi gyártású dízelmotoros autók Európa-szerte gyorsan terjedő forgalmi korlátozásai szinte biztosan megjelennek majd a magyar fővárosban is.

Eddig csak a behajtási díj vagy dugódíj bevezetésének lehetősége lebegett Damoklész kardjaként a Budapesten is közlekedő magyar autósok feje felett (sőt: tulajdonképpen még ma is ott lebeg). Ebből aztán egészen máig nem lett semmi. Az utóbbi egy-két évben viszont egy újabb korlátozás lehetősége is megjelent: a dízelautók egy részének esetleges kitiltása a fővárosból. A használtautó-piac és az európai közúti közlekedés szakértői ma már azt javasolják az autóvásárlóknak, hogy menjenek elébe az ezzel kapcsolatos esetleges rendelkezéseknek és készüljenek fel az öreg dízeleket érintő korlátozások egyre valószínűbb bevezetésére.

Hivatalos állásfoglalás, bejelentés, meghirdetett időpontok híján nehéz pontosan megmondani, milyen kategóriákban, milyen évjárattól várható egy ilyen korlátozás. Az eddigi legkorábbi felmerült céldátum egy civil szervezet, a Levegő Munkacsoport ajánlásában szerepel; ők már 2022. júliusától elkezdenék a dízelek fokozatos kiszorítását. Javaslatuk szerint első körben a belvárosi kerületekből, második körben a főváros teljes területéről ki kellene tiltani a dízelautókat, pontosabban 2024-ig egészen az Euro 5-ös, 2026-ig pedig már az Euro 6-os emissziós szint alatti besorolású járműveket. A javaslat a budapesti lakosok autói számára átmeneti mentességet adna a korlátozások alól.

Egy ilyen vagy hasonló szabályozás alaposan megkeverné a hazai használtautó-piacot. A mintegy négymilliós magyar személyautó-park csaknem ötödét teszik ki az Euro 5 szint alatti dízelmotorral szerelt kocsik. Ráadásul ez az arány jelenleg épp dinamikusan nő, mert a használtautó-importban nagyon népszerűek ezek a Nyugat-Európában egyre értéktelenebb, több városból már kitiltott, nálunk viszont - egyelőre - korlátozásoktól mentesen használható járművek. Az idei használtautó-import több mint harmada Euro 5 alatti dízel a Datahouse autópiaci statisztikái szerint!

Az esetleges korlátozások hazai bevezetésének régóta rebesgetett lehetősége azt eredményezi, hogy a gyors értékvesztés legkisebb kockázatát ma a legkisebb értékű, legöregebb dízelautók vásárlói viselik. Ők nem sokat veszítenének, ha az amúgy is olcsó autójuk ára még jobban leesne. Így hát némileg paradox módon ma pont a még viszonylag tiszta üzemű, fiatalabb és drágább Euro 4-es és Euro 5-ös dízelek megvásárlása a legkockázatosabb. Ha tényleg megjelenik egy rendelet a korlátozásokról, valószínűleg ezeknek a kocsiknak az ára zuhan a legnagyobbat illetve ezek az autók válnak a leggyorsabban kevésbé forgalomképessé.

Aki tehát elsősorban Budapesten vagy valamelyik nagyobb vidéki városban autózik és egy viszonylag fiatal, nagyobb értékű használtautó vásárlásán gondolkodik, valószínűleg jól teszi, ha nem az Euro 6 alatti dízelek között keresgél. Városi használatra amúgy is a hibridek illetve ha a használat jellege lehetővé teszi, az elektromos autók a leginkább praktikus kocsik. Ha a városi használat mellett alkalomszerűen nagyobb utakat is meg kell tenni, a nagyobb lökettérfogatú hibridek mellett a kis hengerűrtartalmú, turbós benzinmotoros kocsik azok, amelyek jól ötvözik a takarékos városi üzemet a megfelelő erőtartalékkal. Titkos tippnek pedig ott vannak a CNG-üzemű autók, amelyek a jelenlegi magas benzin- és gázolaj-ár mellett eleve gazdaságosan üzemeltethetők, valamint szuperképességük, hogy a ma érvényben lévő rendelet szerint szmogriadó esetén is szabadon lehet használni őket a fővárosban.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum