Kaotikus árviszonyok a használtautó-piacon

árviszonyok autógyártás infláció

A koronavírus-világjárványt követő autóipari gyártási fennakadások elmúltak, az új autók olcsóbbak lettek, a használtautó-piac kínálati oldala pedig nehézkesen reagálja le ezeket a változásokat.

Egészen a közelmúltig egy irányba hatottak az autópiacot befolyásoló világgazdasági folyamatok: minden egyre drágább lett. Ahogy a pandémia következtében a háttériparban bekövetkező leállások miatt alkatrészhiány alakult ki, egyszerre csak nem lett elég új autó. A megrendeléseket nem tudták teljesíteni a gyártók, az új kocsik nem érkeztek meg, ez a hiány pedig begyűrűzött a használtpiacra is. Az emberek, a cégek hosszabb ideig tartották meg régi autójukat, fiatal, jó állapotú használt autóból hiány alakult ki, ez a kínálati vákuum pedig felvitte az árakat. Az új autók is drágultak, hiszen túlkereslet alakult ki a beszűkült kapacitások miatt. Idővel, ahogy ezek a drágán vett új autók megjelentek a használtpiacon, a használt kocsik ára is tovább emelkedett.

Az idei évben a helyzet az új autók gyártásában rendeződni látszik. A gyártások újbóli felfutását Európában (különösen Magyarországon) viszont nem követi rugalmasan a kereslet. Az időközben drasztikusan megugrott infláció miatt az újautó-vásárlási kedv csökkent. Több autóimportőr is készlettorlódásokra panaszkodik; nemhogy az új gyártásokból készletre rendelt tételeket nem tudják (könnyen) eladni, még a korábbi, megcsúszott rendelések esetén is egyre gyakoribbak a visszamondások. Aki figyeli az autós reklámokat, láthatja is, hogy megszaporodtak a készletkisöprési akciók, az autók ára csökken, sok kereskedő pedig még a finanszírozásban is mélyen piaci alatti kamatokkal próbálja vásárlásra csábítani a vevőket.

A használt autók piacán ez a káosz leginkább az 1-6 éves kocsik szegmensében kelt érdekes visszhangokat. Aki a chiphiány idején megugrott árakon vette új vagy fiatal használt autóját, érthető okokból hajlamos rá, hogy egyelőre még nem a mai piaci környezet, a mai újautó-árakból kalkulálható amortizáció szerint árazza be eladósorba kerülő kocsiját, hanem aszerint, hogy ő mennyit fizetett érte korábban. Különösen kellemetlenül érinti a használt autók árának csökkenése azokat, akik újonnan vettek autót az elmúlt rövid időszakban. Ők az akkori jóval magasabb új árhoz képest brutális értékcsökkenést kénytelenek elszenvedni, ha most adják el a kocsit. Ezt persze nehéz tudomásul venni, ezért a hazai használtautó-keresőkben sok olyan drágán kínált fiatal használt autót találni, aminél talán már olcsóbban lehetne megvenni, akár készletről, azonnal, egy ugyanolyan, csak új kocsit!

Autópiaci szakértők szerint az egy-két évvel ezelőtti árakhoz képest jelenleg 20-30 százalékkal értékeli alacsonyabbra a piac keresleti oldala az akkor illetve most azonos korú fiatal használt autókat - még a mai, magasabb inflációs környezetben is. Ezek a kilengések az idősebb, 5-6 évesnél öregebb használt autók árviszonyait már kevésbé zavarják meg, bár egy-egy jó állapotú, a chiphiány idején is már használtan, de drágán megvett kocsinál is hajlamosak lehetnek megpróbálni a vevők az akkori magas árból kikalkulálni a mostani értéket a jelenlegi valós piaci árakhoz igazodás helyett.

Aki ma venne fiatal használ autót, annak azt tanácsoljuk: tájékozódjon alaposan az árakról vásárlás előtt! Érdemes megnézni a magyar keresők mellett a nyugat-európai nagy autós adatbázisok árait is, sőt: érdemes megnézni a kiszemelt típus, modellváltozat mai új árát is és ahhoz képest megítélni, mennyire reális ugyanannak a típusnak a néhány éves, néhány tízezer kilométert lefutott használt példányának az eladó által megállapított kínálati ára.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum