Katalizátor-lopás: kinek kell félni tőle, mit lehet tenni ellene?

katalizátor lopás Casco

Az elmúlt néhány évben kialakult egy különleges, az autózáshoz kapcsolódó bűnözési szakág Európában: a katalizátor-lopás. Néhány típust kiemelten érint ez a probléma; akinek ilyen autója van, annak különösen érdemes megelőző intézkedéseket tenni.

Az autóalkatrészek lopása a leparkolt járművekről valószínűleg magával az autózással egyidős dolog, a katalizátorlopás viszont az utóbbi néhány évben vált különösen kedvelt tevékenységgé bűnözői körökben. Az autók kipufogórendszerébe épített alkatrész sok típusnál könnyen hozzáférhető, a kivágás pedig egy olcsó célszerszámmal percek alatt csendesen elvégezhető. A tolvajokat sokszor a térfigyelő kamerák sem zavarják. Kapucnival, maszkkal elfedett arccal, azonosíthatatlanul érkeznek és még ha figyeli is valaki az élő kameraképet, mire a helyszínre érkezne a hatóság, ők már régen végeztek és tovább álltak. Így ők néhány tízezer, akár százezer forintos értékhez jutnak néhány perc alatt, az autótulajdonos pedig akár több százezer forintos költségre számíthat az új katalizátor megvásárlásával.

A levágott katalizátorok értékesítése is egyszerű. A bátrabb tolvajok esetenként meg is hirdetik portékájukat az online közösségi oldalakon, de a keresleti oldal, a felvásárlók is folyamatosan hirdetik, hogy magas áron veszik át az elsősorban platina-, ródium- és palládium-tartalma miatt értékes alkatrészeket. Ezeknek a fémeknek a piacán az árak az elmúlt években részben a pandémia miatti ipari leállások, részben a megnövekedett autógyártói igények miatt erősen megemelkedtek, a hiány miatt pedig az illegálisan "újrahasznosított" katalizátorokból származó anyag is könnyen eladható. Persze az is előfordul, hogy az ellopott katalizátor alkatrészként kerül újra értékesítésre - akár egy másik ellopott katalizátor pótlásaként.

A legveszélyeztetettebbek néhány különösen csekély károsanyag-kibocsátású japán autó tulajdonosai. A Toyota Priusok és Aurisok, a hibrid Lexusok katalizátorait híresen szívesen lopják, de a Honda egyes modelljei is igen népszerűek a tolvajok körében. Kiemelt kockázatúnak tekinthető minden modell, ha a katalizátor a kipufogórendszer közepén-végén, alulról könnyen hozzáférhető helyen van, így egy gyors emelés után már lehet is vágni a csövet. A magas építésű kocsik, SUV-ok esetében az könnyíti meg a tolvajok dolgát, hogy a kocsit esetleg meg sem kell emelni, egy vékonyabb alkatú tolvaj csak becsusszan az autó alá és már alatt kezdheti is a vágást a láncos csővágóval vagy az akkumulátoros flexszel.

A katalizátorlopás elleni védekezés alapszintje, ha a kocsit igyekszünk mindig a lopást kockázatosabbá tévő helyen, módon leparkolni; lehetőleg zárt garázsban, őrzött területen, de legalább kamerák látóterében, vagy közvilágítással ellátott területen. Egy elhagyatott utcarészen napokon át ugyanott álló Prius felhívás keringőre a tolvajok számára.

Az alkatrész kivágásának megnehezítése is segíthet abban, hogy a tolvaj más kocsit válasszon a miénk helyett. Egyes modellekhez már gyári védőkeret is kapható, de a kisipar is gyorsan reagált a problémára különböző védőlemezek, pajzsok, keretek készítésével. Persze ezeket is le tudja szerelni, aki nagyon akarja, de ha több időbe telik a mi autónk katalizátorának eltávolítása, a tolvaj jó eséllyel keres inkább egy másik kocsit. Az autó mozdítására beinduló klasszikus autóriasztó is hatásos elrettentő eszköz lehet. A katalizátorba gravírozott alvázszám sajnos megelőzésként nem sokat ér, de segíthet abban, hogy egy lebukott tolvajcsapat ellen bizonyíték állhasson a rendőrség rendelkezésére. Az alkatrészlopásra is kiterjedő érvényű CASCO-biztosítással pedig az autó javításának költsége mérsékelhető.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum