Kell félnünk az automata váltós használt autótól?

használt autó automata hasznos

Az automatáktól való ódzkodás eredete talán azokra az időkre vezethető vissza, amikor a KGST-érában a hazai piacon még csak kézi váltós autók voltak, a nyugatról hozzánk került használt automata kocsik váltójával pedig, ha valami probléma akadt, senki nem nagyon tudott kezdeni semmit. Pedig ma már egyáltalán nem ritkaság és nem is mindig luxus az automata.

Vannak típusok, motorváltozatok még tömegmodellek esetében is, amelyek soha nem is készültek manuális váltóval. Maga a kifejezés pedig már régen nem egy műszaki megoldást jelent; automata váltóból sokféle van, ezek pedig konstrukciójuktól és az adott típustól függően különböző műszaki kockázatot jelentenek a használtautó-vásárlásnál.

Az elektromos autóknál nincs is értelme automata váltóról beszélni, ezek túlnyomó részében egyáltalán nincs is változtatható áttétel, csak egy egyfokozatú, gyakorlatilag örök életű hajtómű, a manuális váltó, mint alternatíva pedig nem is létezik. Hasonló a helyet a hibridautók nagyobb részénél is. A Toyota, Ford, Nissan népszerűbb hibridjei mechanikus bolygóműves erőátvitelt kaptak, ezek a szerkezetek lényegesen egyszerűbbek és tartósabbak, mint bármilyen klasszikus sebességváltó. Néhány hibrid esetében (jellemzően a Honda autói; Civic IMA, Jazz Hybrid, Honda Insight) más konstrukciójú fokozatmentes váltót alkalmazott a gyártó, de az erőátvitel ezeknél a kocsiknál is jól méretezett, többnyire problémamentes szerkezet.

Más a helyzet az európai hibridizáció első úttörőivel, a mild-hibrid prémiumautókkal. Ezekben a hagyományos automata váltóhoz illesztették a villanymotoros segédhajtást, így nem lett egyszerűbb és tartósabb az erőátvitel. És ezzel el is érkeztünk a használtpiac legtipikusabb automatáihoz, a klasszikus bolygóműves, hidrodinamikus nyomatékváltós automata váltókhoz. Ebből vannak megbízhatóbb és kevésbé tartós darabok, de a legfontosabb minden ilyen szerkezetnél, akár francia, akár olasz kocsiban dolgozik, akár japán, akár német gyártmány, hogy megkapja a megfelelő karbantartást. Ez elsősorban az időszakos olajcserét jelenti, ami a garanciális időszak leteltével sajnos gyakran "elfelejtődik". Természetesen a használat jellege is hatással van a váltó élettartamára, így azonos motorral-váltóval szerelt autókon jelentkezhet váltóprobléma akár már 120 ezer kilométernél, de elképzelhető a problémamentes üzem 3-400 ezer kilométeren át is.

Teljesen más konstrukció a fokozatmentes váltó, melynél a robogókéhoz hasonló, kúpos tárcsákon mozgó szíj vagy inkább lánc oldja meg a folyamatos áttétel-változtatást. Ez a fajta automata kisebb, gyengébb autókban általában tartós, megfelelő karbantartás mellett meghibásodásra nem hajlamos dolog, de a karbantartás hiánya vagy az elhanyagolt kisebb hibák előbb-utóbb igen drága javításba vagy komplett váltócserébe kerülhet. Az Audi Multitronic márkanevű váltójával szerelt nagy nyomatékú dízelmotoros A4-esek, A6-osok viszont gyakran okoznak több százezres, akár milliós extra költséget tulajdonosuknak.

Automatának szoktuk nevezni a robotizált mechanikus váltókat is, melyekben a klasszikus fogaskerekes sebességváltóban nem a vezető, hanem elektromos aktuátorok kapcsolgatják a fokozatokat. Ez az automata komfortja mellett jellegzetes bólogató érzést keltő konstrukció elsősorban kiskocsikban és néhány nagyobb francia autóban található meg. A robotizált váltó különleges esete a duplakuplungos váltó, mely két, alternálva működtetett tengelykapcsoló segítségével képes összehozni a takarékos üzemet a villámgyors váltásokkal és az automata váltó komfortjával. A kezdetben drága sportautókban alkalmazott váltókonstrukció később kisebb, olcsóbb, gyengébb autókban is megjelent. A robotváltók és a DSG-k (vagy DCT-k, S-Tronicok, PDK-k, gyártótól függ a név) komplikált szerkezetek és mechanikus kuplungjuk miatt érzékenyebbek a durva használatra, mint a klasszikus automatáké. A dupla kuplungos automaták elsődleges meghibásodási oka is az elmulasztott olajcsere, ami konstrukciótól függően általában 60-100 ezer kilométerenként esedékes.

A Toyota-konstrukció szerint épített hibrideket és az elektromos autókat leszámítva a harmadik pedál hiánya használtautó-vásárlásnál ugyanazt jelenti: nagyon alaposan meg kell nézni, mit veszünk! Az automata kocsiknál alapvető fontosságú profi tanácsadó bevonása, lehetőleg műszaki állapotfelmérés elvégeztetése és mindenre kiterjedő próbaút. A váltónak hidegen és melegen, kis és nagy tempónál, padlógázas kick-down vagy kézi kapcsolással is hibátlanul működnie kell, olaj nem szivároghat a szerkezetből, hibajelző lámpa nem éghet a műszerfalon. Ha pedig mégis probléma van a váltóval, érdemes megbízható szakszerviztől tanácsot kérni, hogy pontosan hány százezer forint, esetleg milliós tétel lesz-e a javítás, amit, ha mégis ragaszkodunk a kocsihoz, okvetlenül érvényesíteni kell az alku során!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum