Kicsi, tartós, takarékos és izgalmas - a legjózanabb apró izomgolyók

használt autó sportos kisautó mini tipp

Aki szereti és a hétköznapokban is igényli a vezetés klasszikus élményét, a jó gyorsulást, a nagy kanyarsebességet, a jól kihasználható teljesítményt, de a lehető legkisebb méretű kocsival is megelégszik és takarékosan szeretne autózni, a legapróbb, kisautó-kategóriájú GTI-k, GSi-k, RS-ek méretkategóriája alatt találja meg a használtautó-piacon, amire vágyik. Milyen típusok között a legajánlatosabb körülnézni, ha sportos szuperminire vágyunk? Nézzünk körül az átlag magyar autóéletkornak megfelelő, nem extrém drága lehetőségek között!

Ha az egyszerű, megbízható, tartós konstrukció a lényeg, akkor mindenképp egy szívó benzinmotor a befutó, kézi váltóval. Ha nem vágyunk komoly, már az autóskártyában is értékes teljesítményre, a száz lóerő körüli kategóriában igazi gyöngyszemeket találhatunk: olyan kiskocsikat, amelyekben valóban sikeresen ötvözte a gyártó egy könnyen fenntartható, olcsón használható alapmodell gazdaságosságát a kiváló élménnyel. A hazai piac bajnoka e tekintetben a használtpiacon alighanem a Suzuki Swift Sport. Ez nem az első magyar Swift egy változata, hanem a "gömbölyű", itthon második generációsnak nevezett, valójában harmadik szériás és az utána jövő Swiftek sportváltozata, 1,6 literes, 125 lóerős szívómotorral, kemény, feszes futóművel, rövid váltóval. Gazdaságos de nem olcsó: a 2006-tól gyártott, legelső Sport-sorozat tagjait sem igen kapjuk meg egymillió forint alatti áron, de a keveset futott, valóban szép kocsik között az átlag inkább a másfél millió. Egy 14 éves Suzukiért nem kevés pénz, de egy megkímélt, nem összetört, tartós japán technikával felszerelt Swift Sportért reális ár. A második generációs modell (2011-től) természetesen még drágább, de mindössze 11 lóerővel nagyobb teljesítményével élményben nem ad többet.

A hazai kínálatban ritkaság, a nyugat-európai piacokon viszont jól hozzáférhető kis szívómotoros méregzsák a Fiat Panda 100hp. A nevében is jelzett százlóerős teljesítmény 1,4 literes szívómotorból érkezik, ehhez hatfokozatú kézi váltó és feszes de nem túlkeményített futómű jár. 2007-2008-as kocsikat szép számmal találni a háromezer eurós árhatár alatt is. Az olasz autóipar hagyományosan megbízhatóan teljesít, ha pörgős motorú kiskocsikról van szó, egy normál autóvásárlás elővigyázatosságánál nem kell jobban felkészülni egy kicsi, de erős Panda megvásárlásánál sem.

A XXI. század elején a Volkswagen-csoport is készített egy pici, de erős kocsit. A VW Lupo-Seat Arosa párosból több gokartos kivitel is készült. A csúcsmodell, a Lupo GTI kultautóvá vált Németországban, ára horribilis: 2001-es kocsikat találni 10.000 eurós árcédulával. A kevesek által ismert és keresett, 1,4 literes, 100 lovas, 16 szelepes motoros Arosa Sportból viszont, amellyel szintén igen jókat lehet autózni (bár a futóműve zavaróan lágy), még az utolsó, 2004-2005-ös gyártási évből is találni megkímélt példányokat jó áron, akár 2000 euró alatt!

A kisautó-kategória örök élmény-favoritja a Ford Fiesta ST, de volt idő, amikor a Ford egy még ennél is kisebb kocsiban akart még nagyobb élményt adni. Ez volt a SportKa és a nyitott tetős, kétszemélyes StreetKa gyártásának időszaka, 2003 és 2008 között. Ha még sikerül találni egy nem szétrozsdásodott példányt a SportKa-ból, hatalmas boldogság szakadhat a nyakunkba a 95 lóerős, harapós 1,6 literes benzinmotorral és az agilis futóművel, versenyautósan precíz-kemény sebességváltóval - akár 1500, sőt: 1000 euró alatt. StreetKából sokkal több van, de a pici kabrió nem igazán praktikus hétköznapi használatra. Viszont barátságosan olcsó: 1500 euróért már válogathatunk a nem túlságosan leharcolt, nem extrém sokat futott példányok között.

A franciák az előző évtized elején-közepén a szub-mini kategóriában nemigen hajhászták a sportosságot, sem a 107-es Peugeot-C1-es Citroën ikrekből, sem a Renault Twingóból nem készült igazán vérmes változat. A kakukktojás a Citroën C2 VTS, 122 lóerős, 1,6 literes szívómotorral, viszont már 2006-2007-es évjáratokban is jellemzően háromezer euró feletti áron.

És persze ott van a már alapváltozatában is a vezetési élmény köré épített szupermini: az új Mini. A 2000-től gyártott első generáció alapváltozata, a ONE a 90 lóerős 1,6-ossal is fürge kocsi, de a 116 lóerős Cooper azért mégis jobban mozog. Az első Mini Cooperek között a német kínálatban a 15 év körüli kocsikat is el lehet hozni jó állapotban egy kis szerencsével akár jócskán 2000 euró alatt.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum