Kiszámolták, mennyire emeli meg egy autó értékét, ha szerepel egy Bond-filmben

James Bond 007 luxusautó sportautó

A Hagerty biztosítóvállalat tudományos igényű közgazdasági kutatással állapította meg, mekkorát lendít egy-egy autó árán, ha a 007-es ügynök mellett is feltűnt egy filmben.

Az aktuális James Bond-film, a No time to die körüli hírverés kapcsán egy amerikai biztosítónál valakinek az a zseniális ötlete támadt, hogy kideríti, mennyivel növeli meg az általában eleve nem olcsó sportkocsik, luxusautók értékét, ha az angol titkosügynök üldözéses jeleneteiben is feltűnnek, netán ha ő maga is vezette őket. A Bond-sorozat csaknem hatvan éve fut, a 007-es számtalan autót használt fel és el küldetései során.

A Hagerty kalkulációi szerint átlagosan 1000%-kal nő meg egy-egy autó értéke, ha ténylegesen szerepelhet egy Bond-filmben. Az amerikai cég nem csak biztosítással foglalkozik, rendszeresen tartanak veteránautós árveréseket is, így meglehetősen stabil számítási alappal rendelkeznek arról, mennyi egy-egy klasszikus autó értéke, ha nem szerepelt a moziban.

A Bond-filmek okozta értéknövekedés tízes toplistáján egy 1971-es Ford Mustang Mach 1 szerepel a legszerényebb eredménnyel. Mindössze 37,5%-kal ment el drágábban egy 2004-es aukción azokhoz az egyébként vele teljesen megegyező műszaki tartalmú és megjelenésű kocsikhoz képest, amelyek nem voltak benne a Diamonds are forever-ben. A kilencedik helyezett egy nagyon szerény, egyszerű szürke 190-es Mercedes, amely az 1991-es No time to die-ban kapott szerény szerepet, mégis 38%-kal drágábban kínálták egy közelmúltbeli aukción, mint más hasonló Merciket szoktak.

Egy igazi veterán, egy 1937-es Bentley már 66 százalékos Bond-felárat kapott. Ezt a kocsit maga az ügynök is vezette az 1983-as Never say never again-ben. Egy ilyen "hétköznapi" Bentley a Hagerty értékelése szerint 133 ezer brit fontot, mintegy 56 millió forintot ért tizenegy éve, de a filmszereplő autó 93,7 millió forintnyi fontért ment el egy 2010-es árverésen. A felárban benne lehet egy másik szerep is: ugyanez a kocsi feltűnt a Magnum-krimisorozatban is.

A következő a listán egy 1967-es Aston Martin DBS-6, amely 1978-ban 182%-os Bond-prémiummal ment el egy árverésen a hasonló korú, állapotú luxus-sport-túrakupékhoz képest. A kocsi különlegességét adja, hogy ez volt James Bond egyetlen házasságának esküvői kocsija (az 1969-es On Her Majesty’s Secret Service-ben). A hatodik helyezett a Bond-felár-listán egy újabb Aston Martin, egy 2008-as DBS. A tizenkét hengeres szupersportautó utoljára egy 2012-es árverésen cserélt gazdát, 245%-os Bond-felárral. A Quantum of solace négykerekű sztárjából egyébként tíz darabot is használtak a filmben, de nem mindegyik élte túl a forgatást olyan állapotban, hogy utána árverésre lehetett volna bocsátani.

Szintén az Őfelsége titkosügynöke sztárja volt az az 1969-es Mercury Cougar, amely egy 2020-as árverésen 559%-os Bond-prémiumot hozott tulajdonosának: a típusra, évjáratra, állapotra jellemző 55.500 fontos átlagár helyett ez a kocsi 365.500 fontért ment el. A talán legismertebb Bond-autó, az 1965-ös Aston Martin DB5, amely a Goldfingerben és a a Thunderballban is játszott, csak a negyedik ezen a listán: egy 2019-es árverésen mindössze 759%-os Bond-felárat adtak meg érte. Más kérdés, hogy a kocsi így is csaknem kétmilliárd forintért cserélt gazdát...

Egy jóval prózaibb modell, egy Land Rover Defender a 2015-ös Spectre-ből 937%-os Bond-felárral kelt el 2018-ban. A kocsi árát nem csak a filmszerep dobta meg, hanem az is, hogy a legendás modell egyik utolsó legyártott példányáról volt szó. A dobogó második helyén egy olyan Bond-autó áll, amely talán senkinek sem jutna eszébe, ha fel kellene sorolni a 007-es autóit: egy 1974-es AMC Hornet. A nem különösebben értékes kis pony carnak 1614%-os felárat hozott, hogy szerepelt a The man with the golden gun című Roger Moore-moziban, de így is csak kb. 40 millió mai forintnak megfelelő összegért kelt el egy 2017-es árverésen.

Minden idők legnagyobb Bond-felárát pedig egy olyan autóért fizették ki, aminek még kerekei sincsenek. Az 1977-es The spy who loved me-ben szereplő Lotus Esprit valójában nem is autó, hanem egy tengeralattjáró, amiért 2013-ban az Espritek akkori jellemző 12.300 fontos ára helyett 616 ezer fontot fizetett valaki - méghozzá nem más, mint Elon Musk. 4908%-os Bond-prémiumával ez tehát az eddig legnagyobb értéknövekedést elért 007-es autó. Vagy legalábbis jármű.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum