Lakóautó a használtpiacról: mennyibe kerül, kinek éri meg?

lakóautó kemping hasznos

A lakóautó kétségkívül a legelegánsabb és legkönnyedebb módja a kempingezésnek. Nem kell sátorállítással és bontással vacakolni, nem kell betartani a vontatott lakókocsikra vonatkozó lehetetlenül szigorú korlátozásokat (70 km/h országúton, 80 autópályán!). A legtöbb lakóautó simán vezethető B kategóriás jogosítvánnyal, hiszen technikailag egy 3,5 tonna össztömeg alatti személyautónak minősül, a család pedig, akárhol is áll meg vele, nagyjából már le is táborozott. Megérkeztünk a vízpartra vagy a hegyi falucskába és ki se kell szállni a kocsiból, máris ott vagyunk a nappaliban, konyhában, fürdőszobában, étkezőben; minden holmink elérhető közelségben egy szekrényben. Nem kell cipekedni, pakolni, bőröndöket nyitogatni.

A lakóautókat forgalmazó-bérbeadó cégek munkatársai mégis azt mondják: nem való mindenkinek ez a műfaj. A nagy testű, széllökésekre, hirtelen kormánymozdulatra, fékezésre érzékeny jármű vezetése folyamatos éberséget, egy sima személyautóhoz képest jóval koncentráltabb jelenlétet és előrelátást igényel a vezetőtől. Az utastér menet közben zajos, az utazás hosszú-távon fárasztó. A nyaralás során gyakran adódnak kisebb-nagyobb műszaki problémák, amiket meg kell oldani: egy leffegő szúnyogháló, megtelő kémiai WC, itt-ott meglazuló bútorelem napi velejárója a lakóautós kalandozásnak. Komolyan figyelni kell az útvonal és a táborhely megválasztására is. Főleg Nyugat-Európában egyre több korlátozás, behajtási tilalom, éjszakai várakozási tiltás sújtja a lakóautósokat. Erősen véleményes tehát, hogy egy lakóautós nyaralás mennyire pihenés és mennyire aktív munka, legalábbis a gépészi és sofőri feladatokat vállaló családtag számára.

Aki viszont kipróbálja a dolgot egy bérelt vagy kölcsönkért járművel és olyan alkat, könnyen beleszerethet a lakóautós életstílusba. Akár olyannyira, hogy úgy dönt: neki saját lakóautó kell! Mit érdemes végiggondolni, ha fejben már idáig jutottunk?

A legfontosabb: tényleg kell? Felkészültünk rá, hogy vállaljuk egy extra gépjármű fenntartásának, adózásának, karbantartásának és tárolásának költségeit? Ki fogjuk tudni használni annyira a kocsit, hogy megérje vásárlásban gondolkodni bérlés helyett? Bár egy lakóautó bérleti költségei is magasak, a napi bérleti díj még egy belépő szintű jármű esetében, szezonon kívül is minimum 15-20 ezer forint, főszezonban pedig 30-40 ezer is simán lehet, sok nyaralásból jön össze egy saját autó ára. A bérelt autó komfortjával (elviszem-használom-visszaadom és kész) pedig össze nem mérhető a saját jármű fenntartásának, adminisztrálásának, állagmegőrzésének egész éves nyűgje.

A vásárlásnál pedig, ha tényleg használni kell a gép, nem pedig a bütykölés, felújítás, a veterános jellegű birtoklás a lényeg, minimum a 2-3 millió forintos árkategóriára érdemes beállítani a netes keresőt, de ha majd pár év után el is adnánk, lecserélnénk a kocsit, inkább 4-5 millió forint a beugró. Ennél olcsóbban csak annyira idős, elhasználódott gépek vannak a piacon, amelyekkel nem úszható meg a folyamatos törődés, illetve amelyek már komolyabb kezelést, javítást is igényelnek a közeljövőben, ha hosszabb távon át használni szeretnénk.

A profi lakóautósok elsősorban a műanyag felépítményes járműveket ajánlják megvételre. Ezek burkolata kevésbé sérülékeny, sérülés esetén viszont könnyebben, olcsóbban és szebben javítható, mint az alumíniumfalú konstrukciók. Fontos, hogy a kocsi neves gyártó terméke legyen, ahol sok évtized tapasztalata alapján tervezték meg és rakták össze a kerekes házat. A mi klímánkon pedig az is hasznos, ha inkább az esővel-faggyal közelebbi ismeretségben álló északi gyártók termékét választjuk, mint egy mediterrán országban tervezett autót.

Az alépítménnyel kapcsolatban az általános használtautó-vásárlási szabályok az érvényesek. Ismert, kiforrott technika, típushibák nélküli motor, megbízható gyártó, a hazai piacon is biztosított alkatrész-utánpótlás, igazolható előélet, jó műszaki állapot: ezek a legfontosabbak. A legelterjedtebb európai kishaszonjárművek (Fiat Ducatók, Mercedes Sprinterek, Renault Traficok és így tovább) mindegyikének szerkezetét a relatíve keveset futó lakóautós használatnál lényegesen megterhelőbb és nagyobb futásteljesítményt jelentő teherautós felhasználásra tervezték, nagy kockázatot egyik ilyen modell sem rejt. Mivel viszont a lakóautós üzemet egy üresen is nagy tömegű, de jellemzően alaposan megpakolt test nagy sebességgel, nagy távolságokra való eljuttatása jellemzi, érdemes minél nagyobb lökettérfogatú, nagy teljesítményű motort választani a kicsi, papíron kevesebbet fogyasztó, a valóságban viszont állandóan túlterhelt motorok helyett.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum