Lehet, hogy most olcsó a benzin, de csak ezért ne vegyünk V8-ast!

autóvásárlás fogyasztás üzemanyagár hasznos

Az autóvásárlás hosszú távra szóló döntés, ráadásul a tranzakciót magas járulékos költségek terhelik, amit egy csere, egy következő vásárlás idején megint viselni kell. Egy autót hozzávetőlegesen 5-10 éven keresztül használ egy tulajdonos, az új autók jellemzően rövidebb, a használtan vettek jellemzően hosszabb időn keresztül maradnak egy gazdánál. Egy ilyen hosszú, akár évtizedre szóló, ráadásul drága adminisztrációval sújtott beruházást tehát érdemes nem a pillanatnyi piaci helyzet szerint megtervezni.

Az utóbbi hetekben, hónapokban a világjárvánnyal kapcsolatban hozott intézkedések miatt megtörtek a korábbi, autóvásárlást befolyásoló piaci és társadalmi trendek. A közúti forgalom drasztikusan visszaesett, a parkolás ingyenessé vált. Az üzemanyagárak rég nem látott mélységekbe süllyedtek, az eddigi mélypont negyedével volt a korábbi árak alatt, a gázolaj pedig arányosan jóval drágábbá vált a benzinnél a hazai piacon. Senki nem tudja megmondani, hogy a vírus hatásai az autózásban milyen dinamikával múlnak majd el, egyáltalán: visszaállnak-e azok a körülmények a járműforgalomban, mint amelyek alig negyed éve voltak jellemzőek. Így hát ha valaki ma szándékozik autót vásárolni, nehezen tudja felmérni, milyen üzemeltetési körülményekre számíthat, milyen peremfeltételeket kell figyelembe vennie a döntés meghozatala előtt.

Az üzemanyag-takarékosság ma sokkal kevésbé tűnhet fontosnak, mint pár hónapja. Vonzóvá váltak a nagy, erős benzinmotorral szerelt kocsik, a nagyméretű autók. Az elektromos vagy plug-in hibridek nagy versenyelőnyei, a takarékosabb üzem és az ingyen parkolás sokat vesztettek jelentőségükből. Az ilyen-olyan okokból korábban amúgy is népszerűségüket vesztett dízelek hiába takarékosabbak továbbra is, mint a hasonló méretű, erejű benzines modellek, a mostani üzemanyagárak mellett ez az előny nem sokat számít a dízel technika hosszú távon jellemzően magasabb fenntartási költségeivel szemben. A kisebb forgalom, a dugók elmaradása is a nagy tömegű és vagy nagy motoros kocsik üzemeltetőinek kedvez. Ha nincs városi araszolás, ha nem kell az autópályákon, országutakon folyton lelassítani és újra meg újra visszagyorsítani az autó tömegét, bámulatos fogyasztási értékek érhetők el még egy automata váltós, V6-os motoros amerikai családi minivannal is. És sokan vannak, akik otthoni munkavégzésre váltottak vagy a gyerekekkel maradnak otthon; márpedig ha nem kell minden nap beülni az autóba, a kevesebbet használt autó akár lehet nagyobb fogyasztású is ahhoz, hogy a család mobilitási költségei akár még csökkenjenek is!

2020 derekán egy nagyteljesítményű, akár hat- vagy még több hengeres benzinmotorral felszerelt, tágas, kényelmes, sok extrával rendelkező középkategóriás vagy még nagyobb autó veszélyesen vonzó lehet. A piaci árak nem sokat változtak, ezek a kocsik még mindig nehezen eladhatónak számítanak, tehát relatíve olcsók, használni viszont most sokkal kevesebbe kerül őket. De aki most úgy dönt, hogy beleül álmai országúti rombolójába, azért készüljön fel arra, hogy valószínűleg nem marad minden így örökre!

Az ingyenes parkolások kora hamarosan biztosan véget ér. Az üzemanyagárak már elindultak felfelé: Kína ipara az utóbbi hetekben már felpörgött annyira, hogy a gyárak a jelentések szerint még nagyobb szennyezést is produkáltak, mint tavaly ilyenkor. Márpedig a globális kereslet növekedése akkor is meghúzza visszafelé a benzinárat, ha nálunk még sokáig nem is áll vissza a járvány kitörése előtti szintre az ipar és a közlekedés. Budapesten a csúcsidőszakokban már ismét előfordulnak kisebb dugók, ha pedig ősszel ismét beindulnak az óvodák, általános iskolák, középiskolák, egyetemek, borítékolható a folyamatos torlódás a hétköznapok délelőttjein és délutánjain. Lehet, hogy még pár hónapig tart a nagymotoros, nagyautós Kánaán, de legyünk tudatában, hogy ezek a rendkívüli idők valószínűleg nem fognak olyan sokáig tartani, mint amilyen hosszan egy ma megvásárolt autót használni fogunk!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum