Létezik még egyáltalán olyan, hogy téli felkészítés?

tél felkészítés hasznos

Két-három évtizeddel ezelőtt a mi térségünkben komoly jelentősége volt az autó átállásának a téli üzemre az ősz vége felé. Ma már más a helyzet, de azért nem árt észben tartani, hogy "közelít a tél".

Aki az ezredforduló után kezdett autót vezetni, talán már soha nem is találkozott olyan autóval, amelyet komolyan fel kellett készíteni a télre. Az elektronikus motorvezérléssel, korszerű üzemanyag-ellátó rendszerrel ellátott autók számára mindegy, milyen évszakban kell elindulni és az adalékolt gázolaj sem tud már beledermedni a tankba egy hideg reggelen. Egyelőre a klímaváltozás is mintha kifejezetten megkönnyítené a téli autózást: nagy hidegek ritkán vannak, havat alig látunk.

Néhány dolgot azonban ma is érdemes sorra venni a téli hónapok megérkezte előtt. A legtriviálisabb ügy a téli gumi ügye. Bár Magyarországon jelenleg nem kötelező a felszerelése, hóban, jégen a nyári abroncsok vagy a lekopott gumik nagyon veszélyesek. Extrém módon megnő velük a fékút, esetenként lehetetlenné válik az elindulás. Ökölszabály szerint akkor illik télire cserélni a nyári gumit, ha tartósan 7 fok alá csökken az éjszakai, hajnali hőmérséklet. A négyévszakos gumik sokkal jobbak télen a nyárinál, de általában sokkal gyengébbek a télinél. Ilyet annak érdemes választani, aki keveset autózik, azt is többnyire jól takarított utakon, valamint ha netán beköszöntene egy hosszabb havas-jeges időszak, nem probléma letennie az autót erre az időre.

A téli időszak gyakori csapadékot, korai és sokáig tartó sötétet, autós nyelven "korlátozott látási viszonyokat" is jelent. A láthatóság és a jó kilátás ilyenkor kiemelten fontos. Az ablaktörlő gumik legyenek frissek, puhák, ne csíkozzanak, az ablakmosó folyadék legyen fagyálló téli keverék, a világítás körben legyen teljesen hibátlan.

A szélvédőről a párát gyorsan leszárító klíma működőképessége télen nem kényelmi, hanem biztonsági kérdés. A jégkaparó bekészítését a kocsiba pedig nem is kell külön említeni. Az első fagyos hajnalokon már túlvagyunk, akinek eddig nem volt jégkaparója az autójában, már biztosan gondoskodott is róla.

A korszerű autók leggyengébb pontja műszaki szempontból télen az akkumulátor. Sajnos ez az alkatrész idősebb korában hajlamos mindenféle előjelzés nélkül megadni magát az első komolyabb reggeli hidegnek. Ha a kocsi hajnalban váratlanul nem indul, az akku pedig elmúlt már 6-7 éves, felesleges csodában reménykedni, szinte biztosan a csere lesz a megoldás. Megelőző intézkedésként azért a nem teljesen zárt akkuk savszintjének ellenőrzése, szükség esetén feltöltése, az akkusaruk kontaktjának megtisztítása, a saruk bilincsének szorosra húzása biztosan nem árt, a stabil töltés és a hatékony energialeadás jól jön a téli időszakban.

A hűtőfolyadék fagyállóságának ellenőrzése ma már nem létfontosságú tél előtti tennivaló, hiszen rég nem szokás már desztillált vízzel pótolni az itt-ott elszökött rózsaszín anyagot. Ha viszont a nyári időszakban vásároltuk használtan a kocsinkat, az első tél előtt mindenképpen ellenőriztessük a hűtőfolyadékot (ezt bármelyik nagyobb benzinkúton megteszik, ha kérjük), mert a víz azért még ma is olcsóbb, mint a fagyálló...

A mobiltelefónia korában a téli lerobbanás lehetősége sem okoz már akkora gondokat, mint régen. Könnyű segítséget hívni, ha baj van. De azért ma is érdemes gondolni arra a lehetőségre, hogy néhány órára ott maradhatunk az út szélén egy nem induló motorú autóban. Aki szokott elhagyatottabb vidékeken is autózni, annak jól jöhet, ha van a csomagtartóban vész esetére egy meleg kabát vagy egy-két pléd a téli hónapokban!

Az elektromos autók tulajdonosai sok téli műszaki hibaforrással eleve nem kell, hogy számoljanak. Számolniuk kell viszont a hidegben drámaian csökkenő hatótávolsággal és a fűtés extra energiaigényével: a téli időszak számukra szűkebb mozgásteret és drágább üzemeltetést jelent.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum