Megállt az élet, megálltak az autók: hogy óvhatjuk őket az állás alatt?

koronavírus járvány leállítás hasznos

A koronavírus-járvány életünk minden területére hatással van - a közlekedésünkre is. Sokan egyáltalán nem is közlekednek ezekben a napokban, hetekben, a közúti forgalom elképesztő mértékű csökkenését bárki tapasztalhatja, aki mégis útra kel valamilyen fontos ügy miatt. Legfőképpen persze a személyautók forgalma csappant meg; az autópályákon a kamionforgalom ma is jelentős, hiszen az élelmiszereket, csomagolóanyagokat, a le nem állt üzletágak anyagait és termékeit most is szállítani kell.

Az egészségügyi válsághelyzettel párhuzamosan kibontakozó gazdasági válságban a sok leállt autó egy része egyelőre beláthatatlan ideig nem is nagyon indul el újra. Amíg tartanak a kijárási korlátozások, amíg újrarendeződnek a munkaerő-piaci viszonyok, egy csomó kocsi bizony a garázsban vagy az utcai parkolóban marad. Mit tehetünk annak érdekében, hogy nem viselje meg őket a várakozás?

Néhány hét állás még nincs hatással az autók műszaki állapotára, de pár dologra már ilyenkor is oda kell figyelni. Ha elmaradnak a rendszeres guminyomás-ellenőrzések, egy lassú defektes abroncs szép lassan leengedhet, a felni terhelni kezdi belülről az abroncs szerkezetét, ez a tartós alakváltozás pedig a gumiabroncs végleges deformációjához vezethet. Szóval még az álló kocsit is körbe kell járni néha, nem engedett-e le valamelyik kerék.

Ahogy egyre inkább belemegyünk a tavaszba, nyárba, a nap sugárzása is egyre intenzívebbé válik. A szabadban tartott autóval érdemes olyan árnyékos helyre állni, ha lehet, ahol minél inkább védett a kocsi a napsugárzástól, legalább a nap egyes szakaszaiban. Az UV nem csak a fényezést, hanem az ablakokon csak részlegesen megszűrve az utastérbe jutva a belső kárpitelemeket is öregíti, gyengíti. A szélvédő mögé helyezett napvédőt kitenni hosszabb leparkolásnál a minimum, de ha tényleg hosszú időre, napos helyre állítjuk le a kocsit, érdemes akár egy takaróponyvát is ráteríteni. Előtte viszont mindenképpen mossuk le az autót, hogy a szél által mozgatott ponyva ne csiszolja a karosszérián maradt porral a fényezést, és persze olyan takaróponyvát vásároljunk (drága lesz!), amit erre a célra gyártottak és belső felülete nem smirglizi fel a festést. A tartós napsütés a gumiabroncsokat is gyengíti (bár az utóbbi években a gyártók alapanyag-adalékolással sokat javítottak a gumik UV-állóságán), így legalább a direkt napfénynek kitett oldalon érdemes a kerekeket is letakarni. Semmiképp se füves vagy sáros, burkolatlan talajon tegyük le a kocsit, hanem aszfalton vagy betonon, hogy eső után a lehető legrövidebb ideig érje az alulsó elemeket a rozsdát hozó, korróziót gyorsító felszálló pára.

Az autók nem állásra lettek kitalálva, mozgó alkatrészeket, a kenést igénylő elemeket használatra tervezték. A hosszú állás számos ponton képes hibát előidézni; alkatrészek kezdhetnek korrodálni, kontaktok gyógyulhatnak össze, tömítések mehetnek tönkre. Még a muzeális értékű veteránokat is meg kell mozgatni időnként, legalább havonta egyszer-kétszer, hogy átkenje magát a motor, nedvességet kapjanak a belső tömítések. A korszerű autókban a klímarendszer, a hűtőrendszer, az elektromos mozgatású elemek mechanikus alkatrészei is igénylik, hogy meg-megmozgassák őket időnként. Ezért legalább kéthetente minden kocsinak kell egy kis járatás, egy félórás túra, a mozgó alkatrészek lepróbálása-átmozgatásával. Ilyenkor az akkumulátor is kap annyi töltést, amivel megint biztonsággal kibírja a következő kéthetes munkaszünetet.

Ha ennél is hosszabb időre tervezzük a leállást, az már komolyabb felkészítést igényel. Ilyenkor a kocsit fel kell bakolni, a benzines autók tankját érdemes biokomponens nélküli prémiumbenzinnel feltölteni és leállítás előtt megjáratni, hogy az üzemanyag-ellátó rendszert is átjárja a "megromlásra" nem hajlamos anyag. Az akkumulátort pedig ilyenkor csepptöltőre kell csatlakoztatni, vagy rendszeresen fel kell tölteni és érdemes lekötni az autóról a kábeleket, mert a rendszeres töltést úgyis el fogjuk felejteni.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum