Megdrágult használt helyett alkalmi vételben új autót?

új autó chip hasznos

A jó állapotú, keveset futott, fiatal használt autók vásárlása régóta a legracionálisabb választás azok számára, akik nem akarják elszenvedni egy új autó megvételével együtt járó erős kezdeti értékvesztést, de problémamentes, esetleg akár még garanciális kocsit szeretnének. Most viszont olyan furcsa időket élünk, hogy talán mégis egy új kocsi kiválasztása lehet az ésszerűbb döntés.

A pandémia okozta gazdasági zavarok egyik velejárója, hogy az újautó-ipar működésének akadályozása, a hosszúra nyúlt szállítási határidők kényelmetlensége és bizonytalansága miatt alaposan felment a használt autók ára. Az autógyártást kezdetben az egészségvédelmi okokból elrendelt vagy a cégek által önként vállalt leállások lassították be, jelenleg pedig elsősorban a háttéripar megrendelésállományának átrendeződése miatt bekövetkező alkatrészhiány okoz gondokat. Nem csak a félvezető-iparban vannak zavarok (akadt gyártó, ahol az ülésekbe való szivacsok váltak hiánycikké), a legtöbbet mégis a chiphiányról lehet hallani. Ez a legáltalánosabb probléma: a modern autókba mikroszámítógépek tucatjait kell beépíteni a környezetvédelmi, biztonsági és kényelmi berendezések működtetéséhez, ezek gyártásának kapacitása viszont nehezen bővíthető és erősen koncentrált. A chipgyártást világszerte néhány cég végzi, a mikroprocesszorok több mint fele Tajvanról érkezik, a gyártók pedig nem csak az autóipart, hanem a begyorsult elektronikai ipart is el kell hogy lássák ezekkel az alkatrészekkel. A chiphiány már minden autógyártónál okozott kisebb-nagyobb problémákat, a magyar Suzuki-üzemben is leállást rendeltek el miatta és már az Avtovaz, a Lada orosz gyártója is jelezte: náluk is lassul a gyártás. A probléma a témában nyilatkozó autóipari szakértők, menedzserek szerint valószínűleg még a következő évre is átnyúlik majd.

Az új autók utánpótlásának zavarai olyan hullámokat keltettek a járműpiacon, amelyek a használt autók, elsősorban a jó állapotú, fiatal használt autók területére is átgördültek. A néhány hétről akár 6-9 vagy még több hónapra növekedett szállítási határidők miatt az új kocsik tulajdonosai, bérlői tovább tartják meg autójukat, az utánpótláshiány ebben a szegmensben jelentősen felverte az árakat. A hatás persze tompítva, de továbbjut az olcsóbb, öregebb kocsik részpiacaira is. A magyar használtautó-piacon a hirdetési átlagárak idén folyamatosan emelkedtek. Az év elején negyedével, később harmadával, a félév végén már felével magasabb hirdetési árakkal lehetett találkozni, mint tavaly - és a drágulás már a tavalyi évet is végigkísérte. Persze az új autók is drágulnak, ennek egyik érdekes következménye, hogy Európa legnépszerűbb új autója idén nyár végén már nem a sok éve biztosan vezető VW Golf, hanem a Dacia Sandero volt.

Aki most fiatal autót, céges flottalízingből származó minőségi használt járművet szeretne venni, jól teszi, ha alaposan áttekinti pénzügyi lehetőségeit és az új autók kínálatát. A gyorsan dráguló használt fiatal kocsik ebben az átmeneti zűrzavarban esetenként már nem kerülnek annyival kevesebbe az újnál, hogy ne legyen érzelmileg de akár gazdaságilag is megfontolandó döntés inkább újat választani.

Aki márka vagy modell tekintetében rugalmasabb, a kevésbé keresett vagy a chiphiányt ügyesebben kezelő márkáknál, a kevésbé divatos modellek között keresgélve jó eséllyel talál olyan alkalmi ajánlatokat, amelyekkel jól járhat és most kivételesen kedvezően kaphatja meg az új autó örömét és biztonságát. A finanszírozási ajánlatokra is érdemes most különösen nyitott szemmel lenni; a piaci zavarok, a hosszú szállítási határidők miatt az új autók gyártói és kereskedői most új eszközökkel, új hitel- és lízingkonstrukciókkal próbálják megtalálni és hosszabb időre magukhoz kötni a más márkáktól elszakadó autóvásárlókat.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum