Megvettem a kocsit, mit nézzek meg a gumiján?

használt autó gumi keréktárcsa felni hasznos

A használtautó-vásárlás során általában sokadrangú kérdés, hogy milyen a gumi a kocsin. A hazai jármű-adásvételi kultúrában nem szerepel, hogy milyen kerekekkel illik átadni a járművet az új vevőnek. Épp ezért a legritkább esetben jár a kocsihoz egy extra felnigarnitúra, rajta az épp nem aktuális évszak abroncsaival, hiszen a négy másik kereket el lehet adni az interneten külön is. (Németországban, Ausztriában vásárolt kocsinál szinte triviális dolog, hogy ott a négy téli vagy nyári gumival szerelt váltófelni a csomagtartóban.)

Egy Suzuki Swift, Skoda Fabia, Opel Astra gumicseréje vagy az évszaknak megfelelő abroncsokkal felszerelése nem ró extrém költséget a háztartásra, de azért alku tárgya lehet a kopott, sérült gumi. Nagy teljesítményű, az átlagosnál nagyobb méretű vagy csupán ritkább méretkategóriába tartozó gumikkal szerelt autóknál viszont a vevőnek mindenképpen érdemes különös figyelmet fordítania a kerekek állapotára. Ilyen kocsiknál vásárlás előtt javasolt utánanézni, milyen áron lehet beszerezni a szükséges új gumikat! Egy 15 éves BMW X5 30d-n például találhatunk akár 285/35ZR21-es gumikat is, amiből százezer forintos tétel egy darab. Így a kétmilliós kocsira a téli-nyári gumiszett rögtön 800 ezer forint, ha az autóval kapott gumik már használhatatlanok!

Ez a használhatatlanság nem jelenti szükségképpen azt, hogy a mintázat már a megengedett értékek alá kopott (vagyis nyári guminál 1,6 mm, télinél 4 mm alatti a profilmélység - de hivatalosan a 4mm alá kopott téli gumi nyári gumiként még elhasználható). A gumik lehetnek hibásak is, szálszakadás, hasadás akár a belső oldalfalon is előfordulhat egy padkázás vagy kátyúba hajtás emlékeként. A biztonságunk érdekében legalább egy felemelés, a kerekek átnézése akkor is indokolt, ha a komplett műszaki állapotfelmérést nem végeztettük el vásárlás előtt.

A gumiabroncs életkora manapság jóval kevésbé meghatározó a gumi állapotára nézve, mint egy-két évtizeddel ezelőtt. A mai gumik UV-stabilizáló adalékai akár tíz évig is segítenek jó állapotban megőrizni a gumi anyagszerkezetét, tíz év alatt pedig azért a legtöbb autón a legtöbb gumi valószínűleg a kopás miatt amúgy is elhasználódik. Egy gyors DOT-szám-ellenőrzés azért nem árt: a gumi oldalfalába sütött négyjegyű szám azt mutatja meg, hogy melyik év hányadik hetében készült a gumi. (2518: 2018, 25. hét.)

Érdemes vásárlás előtt azt is ellenőrizni, hogy egyáltalán a megfelelő méretű gumik vannak-e a felniken. A keréktárcsákra meglepően széles mérettartományban lehet gumikat szerelni, viszont a műszaki vizsga előírásai szerint a gumiméret csak minimális mértékben, külső átmérőben legfeljebb két százalékkal térhet el a gyárilag megadott paraméterektől. Kisebb ingadozások tehát beleférhetnek, de egy online váltóméret-táblázatban vagy váltóméret-kalkulátorral érdemes ellenőrizni, nem szabálytalan-e a gumi a kiszemelt, esetleg már megvásárolt autón.

Az Európai Unióban eladott új autókban 2014 novembere óta kötelező biztonsági tartozék az úgynevezett TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), a fedélzeti keréknyomás-ellenőrző rendszer. A gyártók kétféle műszaki megoldást használnak. Az indirekt rendszer a kerék fordulatainak számát figyeli a blokkolásgátló rendszer szenzorainak segítségével és akkor riaszt, ha a kerék méretének csökkenését érzékeli a levegővesztés miatt. Ennél precízebb a direkt rendszer, melyben a kerékre szerelt, jellemzően a szeleppel egybeépített jeladó által közölt nyomásértéket figyel az elektronika. Sajnos ezek a jeladók idővel tönkremennek, legkésőbb a bennük lévő elem kimerülésekor cserélni kell őket, ami akár kerekenként több tízezer forintos tétel is lehet. Ha az eladó autó guminyomás-szenzora világít, ne intézzük el annyival a dolgot, hogy biztos elég lesz a nyomást beállítani, hanem nézzünk utána, hogy mekkora költséggel kell kalkulálnunk, ha a TPMS-szenzorok öregedtek el!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum