Mennyire lehet bízni egy használt elektromos autó akkumulátorában?

használt autó hibrid elektromos plug-in akkumulátor

Az elektromos autózás legnagyobb sötét lova az akkumulátorok tartósságának kérdése. A hagyományos technikánál se lehet egyértelműen meghatározni, hogy hány kilométert, hány évet fognak kibírni a legdrágább fődarabok (a motor, a váltó), a kopás, az elhasználódás nagyban függ a karbantartástól és a használat módjától. Csak hát ezt már egyrészt megszoktuk, másrészt ha be is áll egy motor, tönkre is megy egy automata váltó, ott a lehetőség a cserére egy bontóból, belátható költségek mellett.

Az elektromos autókkal más a helyzet. A modern villanymotorok várható élettartamát minimum 15-20 évre becsülik a márkáktól független szervizek, szakértők, de erre nézve még mindig nincs elegendő tapasztalat, mondhatni: ezzel a kérdéssel egyelőre nem is érdemes foglalkozni használt villanyautó-vásárlás esetén. Ha a kocsi működik, erős, hibajelzés nincs, nagy teljesítmény leadása mellett sem jelentkezik probléma, nincsenek furcsa zajok, tehát a kocsi azt tudja, amit új korában is tudnia kellett, valószínűleg minden rendben van. És persze egy tönkrement villanymotor helyére is lehet bontott darabot venni.

Az akkumulátor viszont egész másképp öregszik, másképp használódik el. Itt a bontóból beszerzett cseredarab nem reális lehetőség, ha az akku elöregedett, újra kell cserélni. A kapacitásvesztés pedig sokáig nem is észlelhető, akár százezer kilométer vagy még több is eltelhet úgy, hogy sem a műszerfalon nem észlelhető az akku gyengülése, sem a gyakorlatban: az egy töltéssel elérhető hatótáv lehet egy 4-5 éves, akár 80-100 ezer kilométert futott kocsiban is közel ugyanannyi, mint a kocsi új korában. De akkor hogyan lehetünk biztosak benne, hogy nem vásárlás után, nálunk indul majd meg az érezhető degradáció?

A legnyugodtabbak azok a vásárlók lehetnek, akik még jóval a gyári garancia lejárta előtt veszik meg a kocsit. A legtöbb gyártó az elektromos autók akkujára vagy a plug-in hibridek elektromos komponenseire 8 év vagy 160 ezer kilométer garanciát vállal. Tudni kell viszont, hogy ez a garancia sem az akku 100%-os állapotára vonatkozik, hanem egy, a gyártó által meghatározott értékre, jellemzően az eredeti kapacitás 70%-ára. Ha tehát a kiszemelt kocsi el is múlt nyolcéves, de az akkuja még kapacitása nagy részének birtokában van, a 160 ezer kilométeren pedig belül vagyunk, sok aggódnivalónk nincs.

Az is segíthet az akku állapotának megítélésében, ha megbízható információkat tudunk szerezni a kocsi korábbi tulajdonosának használati szokásairól. A lítium-akkumulátor két nagy ellensége a túl gyakori teljes feltöltés és a túlmerítés. Szerencsére sok villanyautós ismeri és követi is azt az ajánlást, hogy az akkut lehetőleg mindig 20 és 80% közötti állapotban használja, tehát ne tartsa folyton 100% körül és ne facsarja ki belőle az utolsó kilométernyi hatótávot, ha nem nagyon muszáj.

Az akkumulátorra hatást gyakorol a külső hőmérséklet változása is. A garázsban tartott, téli reggeleken is töltőről levéve indított, temperált akkuval használt kocsik akkuja elvileg lassabban öregszik, mint a szabad ég alatt tárolt, gyakrabban lehűlt-felmelegedett autóké. Ugyanakkor az akku a nagy meleget sem szereti, tehát egy azonos futásteljesítményű dél-olasz és egy holland import villanyautó közül vélhetőleg a holland lesz jobb állapotban. A hőmérséklet hatása azon is múlik, milyen konstrukciójú az akku: a folyadékhűtéses, stabilabb körülmények között üzemelő akkumulátorú kocsik kevésbé érzik meg az idő múlását.

Ha az akku degradációja már nagyon előrehaladt, az elektromos autó akkor sem veszti el minden értékét. Több gyártónál van lehetőség az elöregedett akkuk újra cserélésére és számos típushoz már utángyártott akkumulátor is elérhető, ami olcsóbb de kockázatosabb lehetőség a lecsökkent hatótávú villanyautó újraélesztésére. Az interneten számos ilyen csereprojektről találunk lelkesítő videókat, leírásokat, de mielőtt belevágnánk egy döglött akkujú, de még így is komoly értékű villanyautó megvásárlásának a házi feltámasztás tervével, mindenképp tájékozódjunk hazai szervizeknél, márkakluboknál is, hogy biztosan lehetséges-e és olcsó-e nálunk is az az "elemcsere", amiről oly lelkesen írt egy amerikai vagy japán villanyautós!

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum