Mi történt tavaly a használt autók piacán és mi várható az idén?

használtautó-piac import elektromos autó

A tavalyi évben még folytatódott a világjárványt követő piaci jelenségek által okozott áremelkedés. 2023-ban várhatóan normalizálódik a helyzet az új autók és a használt kocsik piacán egyaránt. Nagy kérdés viszont, hogy mi lesz itthon a villanyautókkal.

2022 első felében a világjárvány "mellékhatásaként" kitört autós háttéripari chiphiány még javában éreztette hatásait a magyar újautó-piacon. A legnépszerűbb modellekből nem érkezett elég az országba, a megrendelt autók várható szállítási ideje extrém mértékben, akár jócskán éven túlra is kitolódott. A korlátozott kínálat mellett az új autók ára világszerte drasztikusan emelkedett, ehhez a jelenséghez nálunk társult még az euróárfolyam közel év végéig tartó emelkedése is.

Az elszálló euróár miatt sok importőr az új autók rendelési áraira sem tudott már garanciát vállalni a szállításig. A megdrágult új autók miatt sokan fordultak a hazai és az európai használtpiac felé. Ez a keresletnövekedés viszont találkozott az autógyártási problémák másodlagos hatásával: sokan tovább tartották meg autójukat, mint általában, ami használtpiaci kínálatszűkülést és áremelkedést eredményezett. Az eredmény: nagy mennyiségű import használtautó érkezése az országba és az amúgy is magas, már 15 év feletti használt autó-átlagéletkor további növekedése, a magyar autópark öregedése.

Az első félévben mintegy tíz százalékkal több használt kocsit importáltunk, mint 2021 első hat hónapjában. Az év második felében viszont valószínűleg az autós szektoron túlmutató gazdasági hatások, a magas infláció és az energiaárak emelkedése miatt látványosan csökkent az autóvásárlási kedv. A használtautó-import decemberben több éves mélypontra jutott: a magyarok 27 százalékkal kevesebb kocsit hoztak be az országba, mint az előző év utolsó hónapjában, de a második féléves összesítés is 16%-os csökkentést mutat 2021-hez képest. 2022-ben összesen 4,6%-kal kevesebb használt és 8,5%-kal kevesebb új autó került a magyar utakra, mint 2021-ben.

Az idei évben (természetesen mindent borító új világpolitikai, gazdasági és klimatikus eseményekkel nem számolva) valószínűleg lassú normalizálódás várható. Az autóipar kezd magára találni, az euróárfolyam az utóbbi hetekben stabilnak látszott, az új autók kiszállítási ideje is kezd visszatérni azokhoz az értékekhez, amit el tud fogadni a piac. Az energiaszektorban is stabilabb, kiszámíthatóbb időszak várható, mint amit a tavalyi tél kezdete előtt láthattunk. A piac szempontjából pozitív változásokat elemzők, szakértők szerint 2023 második negyedévétől lehet majd egyértelműen érzékelni.

Az elektromos autók számának növekedését illetően korántsem biztos, hogy jó év lesz 2023. A választék ugyan gyors ütemben bővül: tavaly 32 márka 74 modellje szerepelt az új villanyautók kínálatában és természetesen a nyugati használtpiacra is folyamatosan érkeznek a másodkézből autót vásárlók számára új modellek. A tavalyi számok is szépek: miközben a hazai újautó-eladások száma tavaly itthon 8,5 százalékkal csökkent, új elektromos autóból több mint kilenc százalékkal többet helyeztek üzembe az előző évinél. Ebben az adatban viszont benne vannak a korábban, alacsonyabb árak mellett leadott, még állami támogatást is élvező rendelések teljesítései is!

Az államit támogatás elmaradása és az elektromos autók árának az elmúlt időszakban tapasztalt, a hagyományos technológiájú kocsik áremelkedését is meghaladó növekedése a vásárlási és üzemeltetési szempontból is árérzékeny vevőket eltávolíthatja a villanyautóktól. (Bár pont a Tesla, amely a magyar újautó-piacon hihetetlenül jól szerepelt tavaly és csaknem hatszáz autóval a legsikeresebb hazai villanyautómárkává vált az év végi összesítésben, épp most, 2023 elején hajtott végre jelentős árcsökkentést.) Az energiapiaci helyzet is komoly befolyással lehet az elektromos autózásra. Miközben a piaci üzemanyagárak már visszapattantak a tavalyi extrém csúcsokról, a közterületi töltés díjait az elmúlt hetekben emelték meg erősen a hazai szolgáltatók, az otthoni töltéssel kapcsolatosan pedig a napelemes rendszerek elszámolásának bizonytalansága miatt nehéz most az előre tervezés azoknak, akik az olcsóbb üzemeltetés lehetőségében bízva, komplett energetikai beruházásban szeretnének elektromos autóra váltani.

A böngészője elavult!

Frissítse vagy cserélje le a böngészőjét. A böngészőm frissítése

×

0/0
Dokumentum